Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Blandade färger föreslås i t-banan

Om tunnelbanans färger blandas kan Nackaborna få tunnelbana till Slussen, invånarna på östra Södermalm slippa en av Europas djupaste tunnelbanestationer och Karolinska få tunnelbana utan att Västerort blir av med vart tredje tåg.

Samrådet om tunnelbana till Nacka pågår som bäst. SL presenterar de fem förslagen till att dra spåren som finns vid flera möten längs den blivande tunnelbanan. De fem förslagen utgår från att blå linjen ska dras vidare från Kungsträd­gården till Nacka.

Bedömningarna av hur många som väntas resa på de olika sträckorna visar tydligt att det blir fler resenärer med stationer under Södermalm och Hammarby sjöstad – och att flest resenärer får en dragning med station vid Slussen. Bergtunnel blir billigare än sänktunnel, men bekymret är att stationen då hamnar under östra Södermalm på ett djup som får alla andra stationer att verka mycket ytliga.

Byggföretaget Veidekke finns med på samrådsmötena med SL:s goda minne med ett eget förslag som utvecklats på SL:s uppmaning. Veidekke snurrar runt med dagens linjer och skapar på det viset ett tunnelbanesystem som är mindre ojämnt belastat än dagens.

Tunnelbanan till Nacka byggs via Hammarby sjöstad och östra ­Södermalm till Slussen där den kopplas till den röda linjen norrut. Den blå linjen byggs från Kungsträdgården under Strömmen mot östra Södermalm och dras vidare via Medborgar­platsen till Mariatorget där den kopplas till det som i dag är röda linjen mot sydväst. Gröna linjens Hagsätragren blir röd och dras via Globenområdet till Hammarby sjöstad och vidare in mot Slussen.

Lennart Weiss och Rikard Dahlström på Veidekke ser en rad fördelar med förslaget som snurrar med tunnelbanelinjernas färger.

– Vi slipper den extremt djupa stationen i trakten av Sofia kyrka, vi ger Nacka en snabb koppling till Slussen, vi kan bygga ihop ­Mariatorgets tunnelbanestation med Södra station, säger Lennart Weiss.

– Dessutom får vi fler bytespunkter på Södermalm och vi kan dra tunnelbana till Karolinska utan att ta bort vart tredje tåg på gröna linjen.

Det nya förslaget som väckt intresse hos de statliga förhandlingsmännen för tunnelbana till Nacka går att bygga i etapper så att Nacka kan få tunnelbana tidigare än i de alternativ då spåren ska dras under Strömmen och tunneln under vattnet kan byggas ihop med motor­vägen Öster­leden.

En annan möjlighet med de här tunneldragningarna är att pengar som planeras gå till Tvärbanans förlängning in mot Slussen och upprustningen av Saltsjöbanans innersta del kan användas till andra projekt. Men den aspekten belyses inte på samrådsmötena om tunnelbanan.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.