Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Boendeparkering kan skrotas helt

Foto: Hanna Persson

Systemet med boendeparkering kanske försvinner för gott i framtidens Stockholm. Trafikkontoret utreder hur framkomligheten kan förbättras och ett alternativ som undersöks är att ta bort boendeparkeringen.

De nya parkeringsregler som bland annat innebär att det är slut med gratisparkeringen i många stadsdelar utanför tullarna, att priserna för att ställa bilen vid stadens gatstenar ökar, att det blir avgift för handikapptillstånd och att motorcyklister inte längre kan parkera gratis införs nu sakta men säkert. Tanken med reglerna är att det ska leda till bättre framkomlighet och vrida Stockholm från en stad byggd för bilar till en stad byggd för gående, cyklister och kollektivtrafik.

Några av de nya p-automater som satts upp har vandaliserats, något som får både Jan Prestberg, projektledare på trafikkontoret för parkeringsomdaningen, och trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) att sucka.

– Förtvivlat onödigt. Det kostar en massa pengar och betyder att de som parkerar tvingas betala på andra vis än med kontokort, säger Daniel Helldén.

Det har funnits otaliga synpunkter på de nya reglerna, positiva och negativa den senaste tiden. De som varit mest upprörda är enligt Jan Prestberg motorcyklister och mc-organisationer.

– Jag tror att en del mc-förare missuppfattat reglerna och trott att de tidigare kunnat parkera gratis. Det har de enbart kunnat göra på de fält som markerats för motorcyklar. Nu får de betala överallt av det enkla skälet att det numera finns andra sätt att bevisa och kontrollera att man betalat än att sätta en lapp på en vindruta, säger Jan Prestberg.

Handikapprörelsen och en rad rörelsehindrade bilförare har protesterat mot att de tvingas betala 500 kronor per år för tillstånd för rörelsehindrade och att de inte längre får stå dygnet runt på platser med parkeringsförbud.

Jan Prestberg vill lugna dem som är rädda för att det inte ska finnas handikapplatser i framtiden utan att de ska tvingas flytta bilen var tredje timme.

– Vi kommer att måla upp fler rutor för rörelsehindrade. Den som anmäler behov och har tillstånd ska få en plats i närheten av hemmet, lovar Jan Prestberg.

Han betonar att det gamla regelverket som löste behovet av ”handikapprutor” genom att låta rörelsehindrade parkera där det är p-förbud var ganska konstigt eftersom p-förbud är till för att det inte ska stå bilar där.

Foto: Lasse Swärd

Några moderna bostadsområden utanför tullarna är undantagna för boendeparkering eftersom de byggdes med ambitionen att det inte skulle stå bilar på gatorna. Minneberg är ett sådant område och där har bostadsrättsföreningar överklagat beslutet om det nya regelverket till Förvaltningsrätten för att det är orättvist och att det inte finns tillräckligt med andra parkeringsplatser i området.

Ingen vet ännu hur det blir i Minneberg, men Daniel Helldén är tydlig med att moderna bostadsområden som byggts med gott om garageplatser inte ska ha boendeparkering. I förra veckan berättade han för tidningen Mitti att det pågår en utredning på trafikkontoret om att eventuellt ta bort systemet med boendeparkering helt.

– Vi måste kunna hantera gatumarken även i framtiden och Stockholm växer snabbt. Nya områden som Norra Djurgårdsstaden, Hagastaden och Årstafältet byggs utan boendeparkering och det finns lediga platser i många parkeringsgarage runt om i staden. Det kanske inte är så att gatorna ska vara fyllda med parkerade bilar, säger Daniel Helldén.

När han andades om hotet mot boendeparkeringen orsakade det stor oro bland de borgerliga i Stadshuset som i pressmeddelanden menade att den rödgrönrosa alliansen nu gör sitt bästa för att rasera stockholmarnas hushållsekonomi och försvåra det komplicerade vardagspusslet.

Daniel Helldén tycker att det är konstigt att borgerliga politiker just på det här området tycks försvara en planekonomi där samhället ser till att det finns parkeringsplatser framför marknadsekonomi.

– Vi har inte exakt samma uppfattningar i de här frågorna. Men det finns en samsyn kring framkomlighetsstrategin som faktiskt innebär mindre plats för parkerade bilar när fotgängare, cyklister och kollektivtrafik behöver mer plats, säger Daniel Helldén.

Parkeringsreglerna

De nya parkeringsreglerna införs område för område. Först ut är Hammarbyhöjden, Traneberg, Stora Essingen och Ekhagen där omskylningen påbörjats. Sedan följer en rad andra närförorter. Under första halvåret nästa år skyltas innerstaden om. Fram till mitten av 2018 ska regelverket och skyltningen vara klar även i områden en bit längre ut från City. I ytterstaden är det fortfarande oklart om det överhuvudtaget blir någon omskyltning. Där bedöms det finnas så pass gott om parkeringsplatser att en reglering inte är nödvändig.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.