Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Boendeparkeringar kan vara på väg bort

Stadsbyggnadsexperter vill avskaffa all boendeparkering. Istället föreslås att Stockholms stad säljer alla kommunala parkeringsplatser och inför marknadspris på ytorna. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) är försiktigt positiv.

– Vi kan inte fylla på med hur mycket bilar som helst i gaturummet, säger han.

I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver Alexander Ståhle, teknologie doktor i stadsbyggnad vid KTH, och arkitekten Sara C Widås Johansson att marknaden bör styra prissättningen av all parkering. De framhåller också att boendeparkering på gator och allmänna platser bör avvecklas för att öka stadens attraktivitet.

– Det är helt rimligt att de som äger bilar också betalar för förvaringen av dem. I dag utgår inte prissättningen från utbud och efterfrågan, vilket skapar både brist och onödigt överskott, säger Alexander Ståhle.

Han menar att om det finns en betalningsvilja kommer marknaden att se till att producera parkeringsytor och garage.

– Parkering är inte en samhällsnytta som vård, skola, omsorg och kollektivtrafik. Det är något som marknaden kan sköta bättre.

Är det inte redan tillräckligt dyrt att parkera i innerstaden?

– Det är det vi inte vet eftersom prissättningen inte sker efter en marknadsmässig princip i dag. Det här är inget konstigt. Den här modellen tillämpas i andra städer. I San Francisco har man prövat dynamisk prissättning som gjort att det alltid fanns 15 procent lediga platser. Ingen behöver köra runt och leta.

Han poängterar också att för besöksparkering, angöring, varutransporter och funktionshindrade kommer det alltid att behövas rum på gatan.

– Vi säger inte att all uppställning av bilar på gata ska bort, vi pratar framför allt om boendeparkering. I stället kan gaturummet användas för grönska, cykelbanor, sittplatser, uteserveringar och lekytor.

Är det ett bilförbud i innerstaden ni vill åt?

– Vi säger låt kommunen planera stadens offentliga rum, dess gator och parker och torg, och se till att staden blir attraktiv. Men låt marknaden sköta parkeringen. Det handlar absolut inte om några förbud, det är precis tvärtom. Låt marknaden avgöra i vilken mån det finns efterfrågan och betalningsvilja för parkeringsytor.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) tycker att förslagen är intressanta.

– Det är bra att man lyfter de här frågorna och diskuterar frågan om parkeringar och vem som ska stå för kostnaden, säger han.

Han menar emellertid att det kommunala parkeringsbolaget Stockholm Parkerings priser redan följer marknaden. Dessutom lyfter han fram Stockholms nya parkeringsplan som han kallar för en jättereform.

– Vi inför gatuparkeringsavgift på gatorna i ett område som är lika stort som Göteborg, framför allt med början i närförorterna.

Tanken är också att områden med gott om parkeringsplatser som princip inte får boendeparkering och att fler områden kommer att omfattas av den principen över sikt.

– Det finns många parkeringsgarage i till exempel Skärholmen och på Järvafältet. Där finns det ingen anledning att ha boendeparkering, säger Daniel Helldén.

Samtidigt pågår en utredning där staden tittar på hur boendeparkeringssystemet ska förändras och om dess nuvarande form är rimlig när Stockholm växer. Den centrala frågan är hur man ska göra med boendeparkering vid nya fastigheter, enligt Daniel Helldén.

– Vi kan inte fylla på med hur mycket bilar som helst i gaturummet. Det måste åligga bilägaren och fastighetsägaren att lösa frågan på ett smart sätt, säger Daniel Helldén men poängterar också att om man tar bort boendeparkeringen måste man samtidigt ha en plan för var bilarna ska stå i stället.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.