Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Botkyrka regeringens förebild för utbildning för nyanlända

Anställ fler pensionerade lärare i skolorna och ge nyanlända förtur till friskolor. Det är ett par av förslagen som Botkyrkapolitikern och regeringens nya utredare Ebba Östlin (S) väntas föreslå.

Det stora antalet nyanlända elever sätter press på landets skolor. För att underlätta för nyanlända att snabbt komma in i det svenska skolsystemet har regeringen utsett Ebba Östlin (S), vice ordförande i kommunstyrelsen i Botkyrka och kommunalråd med ansvar för utbildningsfrågor, till utredare.

Och det är bråttom. Senast den 18 januari ska Ebba Östlin presentera sina förslag angående nyanlända elevers utbildning.

– Jag tycker att det är bra att man vågar tillsätta korta utredningar. Vi befinner oss i ett sådant exceptionellt läge i Sverige, säger hon.

Hur stor påfrestning på skolorna innebär den flyktingkris vi nu ser?

– Jag tror inte att vi har sett det än. Vi vet att mottagandet har fördubblats, kanske tredubblats det senaste året. I Botkyrka har vi haft ett stort mottagande i många år och jobbat aktivt med frågan. Vi har också stött på en del av den problematik som uppstår när vissa skolor tar ett väldigt stort ansvar. Dagens segregerade bostadssituation gör att vi behöver hitta nya vägar att ta emot eleverna, säger hon.

Erfarenheter från Botkyrka ska ligga till grund för den nya politiken. Kommunens så kallade mottagningsenhet lyfter Ebba Östlin fram som ett exempel på en framgångsrik arbetsmetod. Där får alla nyanlända elever mellan 6 och 19 år sina kunskaper och bakgrund kartlagda, liksom undervisning i svenska. Sedan slussas eleven vidare ut i en vanlig skola.

– Mottagningsenheten har varit oerhört viktig. Många tror att de som kommer till Sverige har samma utbildningsbakgrund. Men vi möter allt från analfabeter till de som har en mycket god utbildning. Vårt uppdrag är att ingen ska stanna i sin kunskapsutveckling i de specifika ämnena. Och för att ge eleverna maximalt stöd har vi bland annat startat en arabisktalande klass med väldigt goda resultat, säger hon.

Den största utmaningen för skolan är enligt Ebba Östlin lärarbristen - och framför allt bristen på lärare i svenska som andraspråk.

– Vi ska titta på om vi kan ta in pensionerade lärare och lärarstudenter. Vi är i ett väldigt speciellt läge.

Pensionerade lärare och lärarstudenter som inte är färdigutbildade, låter det inte lite panikartat?

– Man ska inte säga att det är panikartat, men vi måste titta på alla olika modeller.

Ett annat förslag som skulle kunna underlätta för nyanlända att snabbare komma in i det svenska skolsystemet är ändra lagen så att friskolor ges möjlighet att ge förtur åt nyanlända elever.

Dagens regelverk gör att friskolor som har kö till sina utbildningsplatser inte praktiken inte kan ta emot nyanlända. Ebba Östlin räknar med att en lagändring kan vara på plats till höstterminen 2016.

– Jag är glad att Friskolornas riksförbund har sagt sig vara positiva till detta att de vill hjälpa till. Vi behöver få till regelverk som fungerar både för kommunala och fristående skolor, säger hon.

Utredningen ska presenteras för regeringen senast 18 januari 2016.

Förslagen till regeringen:

Friskolor ska kunna ta emot nyanlända elever, även om kö råder till skolan.

Nyanlända elever ska kunna placeras i andra skolor än de närliggande för att främja en jämnare fördelning av nyanlända elever.

Pensionerade lärare och lärarstudenter ska kunna utgöra stöd för nyanlända elever.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.