STHLM

Bra resultat ska höja lärarlönerna

Läraren Anna Björnäs, Frida Sandberg och Sebastian Ungman Backlund i klass 5 B i Alviksskolan.
Läraren Anna Björnäs, Frida Sandberg och Sebastian Ungman Backlund i klass 5 B i Alviksskolan. Foto: Robert Henriksson
Skickliga Stockholmslärare ska få högre lön när deras elever presterar bra. På fyra skolor kommer lärare som lyfter skolresultaten trots tuffa utmaningar att premieras. ”Detta är lite osvenskt, men ett första steg att hitta en annan väg för lönespridning bland lärarna”, säger Christer Oja.

Som en av fyra biträdande grundskolechefer har Christer Oja valt ut fyra av 147 kommunala grundskolor i Stockholm som nått ”anmärkningsvärt” bra resultat. Därför kan lärarna som bidragit till detta nu se fram mot lönelyft.

När  staden tidigare bara har haft elevernas slutbetyg och resultaten i de  nationella proven som utgångspunkt för bedömningarna är det i stort sett samma skolor som varje år hamnat i topp respektive botten.

– Jag blir ofta trött när tidningar slår upp bästa och sämsta skola i rubrikerna utan att titta på vilka förutsättningar de har. Vi vill lyfta fram skolor som når bättre resultat än jämförbara skolor, säger Håkan Edman, grundskolechef i Stockholms stad.

Och mycket förändras när Stockholm lyfter fram helt nya kriterier när det gäller goda skolresultat och duktiga lärare.

Förutom höga betyg (meritvärden) i nian och/eller bra resultat på de nationella proven i årskurs 5 och 9 i förhållande till jämförbara skolor väger man in hur många elever som:

– kommer från ett annat land och endast bott 2,4 eller 6 år i Sverige.
– har föräldrar utan gymnasieutbildning.
– bor med en ensam vårdnads­havare.

Man tar även hänsyn till hur stor andel pojkar skolorna har eftersom pojkar generellt har en sämre måluppfyllelse än flickor i skolan.

De fyra Stockholmsskolor som valts ut med den nya metoden att jämföra studieresultat är Alviks­skolan, Mälarhöjdens skola, Nytorpsskolan/Österholmsskolan och Bagarmossens skola.

– Vi politiker har inte varit ­inblandade i urvalet av skolor  men i vår verksamhetsplan har vi tydligt markerat att vi vill få till stånd en bättre lönesättning. Och där ska lärarens undervisningsskicklighet ha betydelse, säger Lotta Edholm, skolborgarråd i Stockholm.

Lotta Edholm säger också att det tidigare varit vanligt att premiera lärare som tar på sig större administrativt ansvar men det behöver inte betyda att de är skickliga lärare.

Forskningen visar dessutom att duktiga lärare betyder mest för elevernas resultat om de har ­samma bakgrund – och detta ska nu speglas även i lärarnas löne­kuvert.
– Vi ska ta större hänsyn till en rad viktiga bakgrundsfaktorer som föräldrarnas utbildningsbakgrund och hur länge invandrarelever varit i Sverige, säger Lotta Edholm.

147 kommunala skolor i Stockholm

I Stockholm finns 240 grundskolor, vara 147 är kommunala.
I utbildningsförvaltningens urval ingår bara de kommunala skolorna.
Kvalitetsredovisningar och inspektörsrapporter finns att hitta på www.stockholm.se
På ­Skol­inspektionens hemsida
www.skolinspektionen.se kan man läsa tillsynsrapporter och kvalitetsgranskningar av olika skolor.
Nystartade skolor kan saknas.