STHLM

Bråk om 330 miljoner hotar försena spårvägen till Kista

Gång på gång har spårvägsprojektet skjutits upp och nu riskerar det att försenas ytterligare.
Gång på gång har spårvägsprojektet skjutits upp och nu riskerar det att försenas ytterligare. Foto: Lotta Härdelin

Bygget av tvärbanan till Kista riskerar att försenas ytterligare. Landstinget och Bromma flygplats är osams om vem som ska betala 330 miljoner för att flytta flygplatsens hus som står i vägen för spåren.

Tvärbanan till Kista är ett av ganska få stora trafikprojekt som inte lett till skyttegravskrig mellan de politiska blocken i landstinget. Partierna har egentligen i 15 år varit överens om att det är bra att bygga en tvärbanegren från Norra Ulvsunda via Bromma flygplats och Kista till järnvägsstationen i Helenelund.

Men trots denna principiella enighet i politiken har projektet gång på gång av olika anledningar skjutits upp. När tvärbanan till Solna var på väg att bli klar stod det klart att den på några sträckor är mer tunnelbana ovan jord än spårväg och därmed en barriär mellan olika bostads- och arbetsområden. Det ville politikerna ändra på inför bygget av spåren mot Kista.

Samtidigt har SL:s ekonomi blivit allt svagare och behovet av att se över kostnaderna har ökat. Därför ville politikerna försöka spara på olika delar av tvärbanebygget till Kista och lät bland annat franska spårvägsexperter syna projektet.

Nu finns det sedan snart ett år en budget på 4,9 miljarder från landstinget och en ambition om att bygga banan på allvar med start 2017. Samråd och planering av bygget pågår för fullt och intill köpcentrumet Bromma Blocks är förberedande byggarbeten i gång sedan flera månader.

Ändå är det långtifrån självklart att bygget kommer i gång nästa år. Nära det pågående bygget vid Bromma står en rad byggnader som delvis hör till flygplatsen. Flera av dem står i vägen för spåren och ska rivas.

Det beräknas kosta 330 miljoner att riva husen och bygga nytt för de verksamheter som flygplatsen ska ha kvar. Varken SL – det vill säga landstingets politiker – eller Swedavia som driver flygplatsen vill betala.

– Det kom som en total överraskning för mig när jag fick klart för mig att Swedavia inte vill betala. Som jag ser det beror det på alla oklarheter kring Brommas framtid som regeringen och den rödgröna majoriteten i Stadshuset ställt till med, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Nu ser det ut som om Brommaflyget blir kvar i åtskilliga år. Men enligt Peder Grunditz, flygplatschef på Bromma, är det inte alls oklarheterna kring flyget som gör att Swedavia inte vill betala de 330 miljonerna.

– Swedavia har aldrig haft för avsikt att betala för att flytta hus. Om någon bygger måste det vara den som vill flytta saker som står i vägen för bygget som betalar för det, betonar han.

Kristoffer Tamsons vill inte slå fast att bråket om 330 miljoner kommer att försena bygget ytterligare, men han anser att det är djupt bekymmersamt.

– Vi har vänt på varenda krona för att minska kostnaderna. Det här är ett avbräck för oss.

Fakta.

Tvärbanan till Kista blir omkring åtta kilometer lång. Den viker av från Solnagrenen i norra Ulvsunda och får tio nya hållplatser; Bromma Blocks, Bromma flygplats, Solvalla, Rissne, Ursviks torg, Ursvik norra, Ärvinge, Kista Centrum, Kistamässan och Helenelund.

Byggstarten är planerad till 2017 och det senaste beslutet är att den ska byggas i etapper och nå Ursvik 2021 och Helenelund 2023.

Den senaste prislapp som politikerna beslutat om är på 4,9 miljarder.