Stockholms kollektivtrafik

”Bygg bostäder – så får vi fler tunnelbanor”

Publicerad 2013-02-18 09:10

Grafik: Stefan Rothmaier

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Den statliga förhandlingen om tunnelbana till Nacka kan ge Stockholm fler tunnelbanor. Utbyggnad av tunnelbanan till Barkarby, Karolinska och Täby kan komma att ingå i ett paket som ger fler statliga miljarder ju mer eniga politikerna i Stockholmsregionen blir.

Den statliga förhandlingen om tunnelbana till Nacka kan ge Stockholm fler tunnelbanor. Utbyggnad av tunnelbanan till Barkarby, Karolinska och Täby kan komma att ingå i ett paket som ger fler statliga miljarder ju mer eniga politikerna i Stockholmsregionen blir.

Tunnelbanans blå linje skulle byggas vidare från Kungsträdgården till Nacka redan för över 30 år sedan. Men lågkonjunkturer, bristande politisk enighet och mycket annat kom emellan. Först förra året talades det på allvar om tunnelbana till Nacka igen och i somras pekade statsminister Fredrik Reinfeldt med hela handen. Nacka ska få tunnelbana och det ska även byggas en östlig motorväg som knyter samman ringen runt centrala Stockholm.

De före detta statssekreterarna HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman ska förhandla fram ett förslag till utbyggnad och finansiering. Till jul lämnas den första omfattande rapporten som är den som – med senare justeringar – ska vara grund för beslut i staten, landstinget och kommunerna.

– Att statsministen och rege­ringen går in i det här betyder att detta är viktigt för hela Sverige. Stockholm är vår tillväxtmotor. Den största bristvaran i Stockholm är bostäder och om det ska gå att bygga tiotusentals bostäder måste det finnas bra kollektivtrafik, säger HG Wessberg.

Han och hans förhandlingsmannakollega har träffat många politiker, myndighetsföreträdare och byggare med tunnelbaneidéer de senaste veckorna.

– Det pågår redan mängder av utredningar. Jag är statsvetare och historiker, inte tekniker. Men jag vet att bergtunnlar är billigare än sänktunnlar, men att de ger längre väg ned till stationerna, deklarerar HG Wessberg.

Förhandlingsmännen har redan vidgat synfältet från gränslandet mellan Stockholm och Nacka och har begärt fram andra tunnelbaneutredningar från SL.

– Som jag ser det är tunnelbanan till Nacka den i särklass viktigaste enskilda delen i det här uppdraget – som enskilt projekt viktigare än en östlig vägförbindelse. Men det finns andra infrastrukturprojekt som är intressanta och då tänker jag tunnelbana eftersom vi ska se det här på lång sikt och föreslå riktigt kapacitetsstarka lösningar, säger HG Wessberg.

En förlängning som kommer att vara med i diskussionerna är tunnelbanan till Karolinska – och kanske vidare till Täby från Karolinska eller Mörby. En annan är att förse Barkarby med tunnelbana – från Akalla eller Hjulsta eller från båda hållen. En tredje är en sammankoppling av gröna och blå linjen söder om Stockholms innerstad.

– På längre sikt kanske man ska bygga tunnelbana ända ut till Orminge. Vi kan hamna i ett resultat där vi delar in projekten i ska byggas, bör byggas och kan byggas. Då kan vi vara långsiktiga och se bort förbi 2030, säger HG Wessberg.

Centralt i regeringsuppdraget är kravet på att redovisa nya bostäder längs föreslagna tunnelbanor och en ekonomisk plan. Nacka har i sin översiktsplan plats för åtskilliga tusen bostäder i tät bebyggelse längs en framtida tunnelbanelinje. Stockholm har stora planer för området alldeles söder om Södermalm där det finns väldiga trafikytor och tomrum mellan bostadsområdena, Järfälla har börjat utbyggnaden av Barkarbystaden och Täby ska bygga en helt ny stadsdel på Galoppfältet.

– Det får inte bli så att staten satsar stora pengar på en tunnelbana och sedan bestämmer någon kommun att det ska vara grönområde kring någon av stationerna, betonar HG Wessberg.

Till jul när den första rapporten om hur tunnelbanan och den östliga förbindelsen ska byggas ut lämnas till regeringen ska det finnas ett förslag till finansiering där utökade trängselskatter och medel från stat, kommun och landsting finns med i potten. HG Wessberg räknar med många förhandlingsrundor även om han påpekar att ingen ännu varit negativ till att bygga tunnelbana till Nacka.

– Målet är att förhandlingarna ska mynna ut i en plan som så många som möjligt står eniga kring. Ju mer enig plan och ju fler bostäder desto mer pengar från staten, det är solklart så, säger HG Wessberg.


Tipsa via e-post

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Maria Sveland svarar Jonas Thente i debatten om vad som ligger bakom hatet på internet. Debatt. 407  42 tweets  364 rekommendationer  1 rekommendationer

maria12
Foto:Beatrice Lundborg

Debatt. Näthatet är ett tecken på samhällskris, skriver Jonas Thente. 6919  337 tweets  6478 rekommendationer  104 rekommendationer

pengar_144102
Foto:TT

Fler vill ha hand om sina egna pengar. Vad blir bäst? Privatekonomen Ingela Gabrielsson ger råd.

Har du och din sambo delad ekonomi?

familjenpuffen
Foto:Johan Engman

Tv. Nu är hela startfältet i TV4-programmet klart. Här finns både punk- och schlagerdrottningar.

Ännu en artist klar. Love Antell fyller på ”Så mycket bättre”

”Så mycket bättre” Carola uppges klar för den populära tv-showen. 31  3 tweets  28 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons: