Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

Byggstarten ska göra projektet till valfråga

01:36. Statsminister Fredrik Reinfeldt tog tillsammans med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Swärd och finansborgarrådet Sten Nordin det första spadtaget till Förbifart Stockholm.

Här tjuvstartar Fredrik Reinfeldt bygget av Förbifart Stockholm. Den officiella byggstarten blir på tisdag, kan DN berätta. Med kuppen vill Moderat­ledningen göra Förbifarten till en stor valfråga.

– Det är väljarna som avgör om förbifarten blir av, säger Fredrik Reinfeldt.

I en grushög nära Skärholmen, där en av påfarterna ska ligga, tar statsminister Fredrik Reinfeldt, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och Stockholms finansborgarråd Sten Nordin de första symboliska spadtagen till Förbifart Stockholm.

Den formella invigningen av jätte­projektet, som beräknas kosta minst 28 miljarder kronor, sker i Akalla på tisdag, kan DN berätta i dag.

Förberedelsearbeten pågår redan på flera håll i Stockholmsområdet, men att nu formellt inleda bygget innebär en avgörande skillnad, menar Catharina Elmsäter-Svärd.

– Man går från en projekteringsfas till en konkret byggfas, säger hon.

En grundpelare i Moderaternas valrörelse är att peka på stora frågor där Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet är oense. Stefan Löfven har vid flera tillfällen sagt att beslutet om att bygga Förbifart Stockholm redan är fattat – och att det därför är en ickefråga.

Inom Miljöpartiet är däremot motståndet mot förbifarten stort. Även Vänsterpartiet är negativt till bygget.

Moderatledningen sticker inte under stol med att bygget delvis sätts i gång mitt under valrörelsen för att belysa den splittringen.

– Vi har en rödgrön opposition som står emot oss som är djupt oeniga i den här frågan och det finns en stor risk att en röst på de partierna gör att vi inte får Förbifart Stockholm, säger Fredrik Reinfeldt.

Enligt en promemoria som tagits fram i regeringskansliet räcker det med ett enkelt regeringsbeslut för att stoppa bygget. Med hänvisningen till det menar Fredrik Reinfeldt att valet den 14 september avgör om förbifarten blir av – trots att beslutet redan är fattat, trots att S-ledaren Stefan Löfven sagt att han vill ha bygget.

– Svaret från Socialdemokraterna kan inte vara att ”vi ska ha all makt och alla vi samarbetar med ska inte få påverka nånting”. De har inte förberett några gemensamma svar. Den som röstar på Social­demokraterna har inte en aning om vad som händer med förbifarten, säger Fredrik Reinfeldt.

Den officiella byggstarten nästa vecka kommer att bli av, trots att alla juridiska processer och miljö­prövningar kring bygget inte är avslutade.

– Vi uppfattar att rättsprocesserna mer handlar om hur man ska utforma detta slutgiltigt. Besluten är på plats och finansieringen är färdig, säger Fredrik Reinfeldt.

Bland det som återstår att pröva finns exempelvis grundvatten­frågor och detaljerna kring hamnarna som krävs för att forsla bort all sten. Catharina Elmsäter-Svärd tycker inte att de besluten behöver vara på plats innan bygget påbörjas.

– Det är inte där man börjar gräva, utan man börjar där det inte är något problem och där man också skulle kunna återställa om så är fallet, säger hon.

Moderaterna i Stockholms stad och län drar i dagarna i gång en påkostad affischkampanj som är helt inriktad på frågor där Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har olika åsikter.

Enligt finansborgarrådet Sten Nordin och länsordföranden Catharina Elmsäter-Svärd kommer förbifarten att spela en framträdande roll i Moderaternas valrörelse i Stockholm.

– Det är en ödesfråga för Stockholm. Det handlar om att knyta ihop norr och söder i Stockholm. Det handlar om jobben och människors möjligheter att försörja sig. Det kommer vara en av våra ­viktigaste frågor, säger Sten Nordin.

Förbifart Stockholm