Citybanan börjar byggas i sommar

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Banverket, landstinget och Stockholms stad är överens om Citybanan. Det betyder byggstart för arbetstunnlar redan i sommar. Bygget tar 7-10 år, kostnaden beräknas bli 13,5 miljarder och det blir stora störningar vid T-centralen under byggtiden.

Banverket, landstinget och Stockholms stad är överens om Citybanan. Det betyder byggstart för arbetstunnlar redan i sommar. Bygget tar 7-10 år, kostnaden beräknas bli 13,5 miljarder och det blir stora störningar vid T-centralen under byggtiden.

Citybanan är en sex kilometer lång järnvägstunnel under centrala Stockholm - från Stockholm södra till Tomteboda. I tunneln byggs två nya stationer - City och Odenplan. Bygget anses vara det i särklass mest angelägna för järnvägstrafiken i Sverige. Samtidigt har det blivit dyrare och dyrare för varje kalkyl.

På torsdagen kom Banverket landstinget och Stockholms stad överens om hur projektet ska genomföras och hur kostnaderna ska fördelas.

Annons:

Kalkylen slutar i dag på 13,5 miljarder, varav 4,9 miljarder för de nya stationerna. Landstinget betalar 3 miljarder, Stockholms stad cirka 900 miljoner och staten tar resten av kostnaderna.

Finansieringen är klar så snart den godkänts av landstingsfullmäktige, kommunfullmäktige och Banverkets styrelse. Redan till sommaren kan den första sprängsalvan ljuda. Det går nämligen att starta bygget av arbetstunnlarna med kort varsel.

- För själva banbygget återstår flera miljöprövningar, detaljplaner och andra tillstånd, säger Kjell-Åke Averstad, chef för Banverkets östra region.

Själva hjärtat i bygget och avgörande för hur lång tid det tar är station City. Att bygga en ny station under tunnelbanans blå linje, foga ihop den med tunnelbanan och skapa en ny entré vid Klarabergsgatan är inget enkelt projekt.

- Dessutom är bygget klart störande. Vi måste ta stor hänsyn till tunnelbanetrafiken, betonar Kjell-Åke Averstad.

Tunnelbanans blå linje kommer att stängas vid T-centralen under långa perioder. Det blir även korta avstängningar av all tunnelbanetrafik vid T-centralen.

Någon gång mellan 2013 och 2016 får kungen göra sig beredd att klippa invigningsbandet.

Inför den politiska behandlingen hyser den borgerliga oppositionen oro för projektets ekonomi och komplexiteten i jättebygget.

- Det finns inget skäl att jäkta fram tunneln bara för att det är val i höst. Vi tycker att det här blir på tok för dyrt för regionen och vi är oroliga för att andra angelägna projekt i vår region skjuts på framtiden för att staten ska få råd med Citybanan, säger oppositionslandstingsrådet Chris Heister (m).

Ett av dessa angelägna projekt är en utbyggnad till fyra spår mellan Tomteboda och Kallhäll. Det är ett bygge för 4-8 miljarder som måste till för att Citybanans ska kunna utnyttjas fullt ut.

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

 Fjällräddare, lavinhundar och polis på plats. Söker efter fler i området. 3  1 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

 Frisörerna larmade polisen. Kallades för att medla mellan parterna: ”Då var de rejält osams.” 10  1 tweets  9 rekommendationer  0 rekommendationer

frisor
Foto:Alamy
sno_500
Foto:TT

 SMHI varnar för kraftigt snöfall. Skapar stora problem i trafiken. 55  10 tweets  41 rekommendationer  4 rekommendationer

 Se din lokala väderprognos. Dagliga rapporter på weatherpal.se.

Annons:
sy1cbfd1-144
Foto:TT

 SCA-resan får Aktiespararna att se rött. ”Man verkligen undra hur det står till med omdömet”. 13  6 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

inbox
Foto:Alamy
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: