Citybanan börjar byggas i sommar

Publicerad 2006-05-04 15:44

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Banverket, landstinget och Stockholms stad är överens om Citybanan. Det betyder byggstart för arbetstunnlar redan i sommar. Bygget tar 7-10 år, kostnaden beräknas bli 13,5 miljarder och det blir stora störningar vid T-centralen under byggtiden.

Banverket, landstinget och Stockholms stad är överens om Citybanan. Det betyder byggstart för arbetstunnlar redan i sommar. Bygget tar 7-10 år, kostnaden beräknas bli 13,5 miljarder och det blir stora störningar vid T-centralen under byggtiden.

Citybanan är en sex kilometer lång järnvägstunnel under centrala Stockholm - från Stockholm södra till Tomteboda. I tunneln byggs två nya stationer - City och Odenplan. Bygget anses vara det i särklass mest angelägna för järnvägstrafiken i Sverige. Samtidigt har det blivit dyrare och dyrare för varje kalkyl.

På torsdagen kom Banverket landstinget och Stockholms stad överens om hur projektet ska genomföras och hur kostnaderna ska fördelas.

Kalkylen slutar i dag på 13,5 miljarder, varav 4,9 miljarder för de nya stationerna. Landstinget betalar 3 miljarder, Stockholms stad cirka 900 miljoner och staten tar resten av kostnaderna.

Finansieringen är klar så snart den godkänts av landstingsfullmäktige, kommunfullmäktige och Banverkets styrelse. Redan till sommaren kan den första sprängsalvan ljuda. Det går nämligen att starta bygget av arbetstunnlarna med kort varsel.

- För själva banbygget återstår flera miljöprövningar, detaljplaner och andra tillstånd, säger Kjell-Åke Averstad, chef för Banverkets östra region.

Själva hjärtat i bygget och avgörande för hur lång tid det tar är station City. Att bygga en ny station under tunnelbanans blå linje, foga ihop den med tunnelbanan och skapa en ny entré vid Klarabergsgatan är inget enkelt projekt.

- Dessutom är bygget klart störande. Vi måste ta stor hänsyn till tunnelbanetrafiken, betonar Kjell-Åke Averstad.

Tunnelbanans blå linje kommer att stängas vid T-centralen under långa perioder. Det blir även korta avstängningar av all tunnelbanetrafik vid T-centralen.

Någon gång mellan 2013 och 2016 får kungen göra sig beredd att klippa invigningsbandet.

Inför den politiska behandlingen hyser den borgerliga oppositionen oro för projektets ekonomi och komplexiteten i jättebygget.

- Det finns inget skäl att jäkta fram tunneln bara för att det är val i höst. Vi tycker att det här blir på tok för dyrt för regionen och vi är oroliga för att andra angelägna projekt i vår region skjuts på framtiden för att staten ska få råd med Citybanan, säger oppositionslandstingsrådet Chris Heister (m).

Ett av dessa angelägna projekt är en utbyggnad till fyra spår mellan Tomteboda och Kallhäll. Det är ett bygge för 4-8 miljarder som måste till för att Citybanans ska kunna utnyttjas fullt ut.

Tipsa via e-post
(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

saik-5-500
Foto:Robert Granström / TT

Skellefteå körde över Färjestad. Största segern i en final sedan 1955.

premium ”Hjälpt mycket.” Efter en krokig karriär leder Markus Svensson nu sitt Skellefteå mot SM-guld.

svensson-144
Foto:Ola Westerberg
googlemonster144
Foto:Google Earth

Världens sannolikt mest kända monster lever och har hälsan, åtminstone myten om det. Satellitbilder.

appar_500
Foto:Alamy

Samlar information. Läser dina sms, hemsidor och vet hur du rör dig. 58  5 tweets  53 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!

Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: