Citybanan börjar byggas i sommar

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Banverket, landstinget och Stockholms stad är överens om Citybanan. Det betyder byggstart för arbetstunnlar redan i sommar. Bygget tar 7-10 år, kostnaden beräknas bli 13,5 miljarder och det blir stora störningar vid T-centralen under byggtiden.

Banverket, landstinget och Stockholms stad är överens om Citybanan. Det betyder byggstart för arbetstunnlar redan i sommar. Bygget tar 7-10 år, kostnaden beräknas bli 13,5 miljarder och det blir stora störningar vid T-centralen under byggtiden.

Citybanan är en sex kilometer lång järnvägstunnel under centrala Stockholm - från Stockholm södra till Tomteboda. I tunneln byggs två nya stationer - City och Odenplan. Bygget anses vara det i särklass mest angelägna för järnvägstrafiken i Sverige. Samtidigt har det blivit dyrare och dyrare för varje kalkyl.

På torsdagen kom Banverket landstinget och Stockholms stad överens om hur projektet ska genomföras och hur kostnaderna ska fördelas.

Annons:

Kalkylen slutar i dag på 13,5 miljarder, varav 4,9 miljarder för de nya stationerna. Landstinget betalar 3 miljarder, Stockholms stad cirka 900 miljoner och staten tar resten av kostnaderna.

Finansieringen är klar så snart den godkänts av landstingsfullmäktige, kommunfullmäktige och Banverkets styrelse. Redan till sommaren kan den första sprängsalvan ljuda. Det går nämligen att starta bygget av arbetstunnlarna med kort varsel.

- För själva banbygget återstår flera miljöprövningar, detaljplaner och andra tillstånd, säger Kjell-Åke Averstad, chef för Banverkets östra region.

Själva hjärtat i bygget och avgörande för hur lång tid det tar är station City. Att bygga en ny station under tunnelbanans blå linje, foga ihop den med tunnelbanan och skapa en ny entré vid Klarabergsgatan är inget enkelt projekt.

- Dessutom är bygget klart störande. Vi måste ta stor hänsyn till tunnelbanetrafiken, betonar Kjell-Åke Averstad.

Tunnelbanans blå linje kommer att stängas vid T-centralen under långa perioder. Det blir även korta avstängningar av all tunnelbanetrafik vid T-centralen.

Någon gång mellan 2013 och 2016 får kungen göra sig beredd att klippa invigningsbandet.

Inför den politiska behandlingen hyser den borgerliga oppositionen oro för projektets ekonomi och komplexiteten i jättebygget.

- Det finns inget skäl att jäkta fram tunneln bara för att det är val i höst. Vi tycker att det här blir på tok för dyrt för regionen och vi är oroliga för att andra angelägna projekt i vår region skjuts på framtiden för att staten ska få råd med Citybanan, säger oppositionslandstingsrådet Chris Heister (m).

Ett av dessa angelägna projekt är en utbyggnad till fyra spår mellan Tomteboda och Kallhäll. Det är ett bygge för 4-8 miljarder som måste till för att Citybanans ska kunna utnyttjas fullt ut.

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

debatten_500
Foto:TT och DN

 31 näringslivstoppar: En uppsägning av avtalet med Saudiarabien skulle kunna få svåra konsekvenser för vårt exportberoende land. 7  5 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

 DN Debatt: ”Sveriges trovärdighet som handelspartner står på spel.” 30  9 tweets  21 rekommendationer  0 rekommendationer

planet
Foto:Lucy Nicholson/Reters

 Förd till sjukhus. Kraschade med mindre propellerplan på golfbana. 24  15 tweets  8 rekommendationer  1 rekommendationer

matpuff
Foto:TT

Flera ministrar dyker upp i vårt Nutidstest – har du hängt med i veckan?  10 kluriga frågor.

Annons:
rebeller
Foto:Vadim Ghirda/AP Proryska rebeller utanför Donetsk.

 Natotopp: Ryska ledare får nu allt svårare att dölja faktum i Ukraina. 39  11 tweets  27 rekommendationer  1 rekommendationer

alonso144
Foto:AFP

 "Jag kör gokart”. Svaren på läkarnas frågor när han vaknade upp förvånande. 10  6 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: