Citybanan börjar byggas i sommar

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Banverket, landstinget och Stockholms stad är överens om Citybanan. Det betyder byggstart för arbetstunnlar redan i sommar. Bygget tar 7-10 år, kostnaden beräknas bli 13,5 miljarder och det blir stora störningar vid T-centralen under byggtiden.

Banverket, landstinget och Stockholms stad är överens om Citybanan. Det betyder byggstart för arbetstunnlar redan i sommar. Bygget tar 7-10 år, kostnaden beräknas bli 13,5 miljarder och det blir stora störningar vid T-centralen under byggtiden.

Citybanan är en sex kilometer lång järnvägstunnel under centrala Stockholm - från Stockholm södra till Tomteboda. I tunneln byggs två nya stationer - City och Odenplan. Bygget anses vara det i särklass mest angelägna för järnvägstrafiken i Sverige. Samtidigt har det blivit dyrare och dyrare för varje kalkyl.

På torsdagen kom Banverket landstinget och Stockholms stad överens om hur projektet ska genomföras och hur kostnaderna ska fördelas.

Annons:

Kalkylen slutar i dag på 13,5 miljarder, varav 4,9 miljarder för de nya stationerna. Landstinget betalar 3 miljarder, Stockholms stad cirka 900 miljoner och staten tar resten av kostnaderna.

Finansieringen är klar så snart den godkänts av landstingsfullmäktige, kommunfullmäktige och Banverkets styrelse. Redan till sommaren kan den första sprängsalvan ljuda. Det går nämligen att starta bygget av arbetstunnlarna med kort varsel.

- För själva banbygget återstår flera miljöprövningar, detaljplaner och andra tillstånd, säger Kjell-Åke Averstad, chef för Banverkets östra region.

Själva hjärtat i bygget och avgörande för hur lång tid det tar är station City. Att bygga en ny station under tunnelbanans blå linje, foga ihop den med tunnelbanan och skapa en ny entré vid Klarabergsgatan är inget enkelt projekt.

- Dessutom är bygget klart störande. Vi måste ta stor hänsyn till tunnelbanetrafiken, betonar Kjell-Åke Averstad.

Tunnelbanans blå linje kommer att stängas vid T-centralen under långa perioder. Det blir även korta avstängningar av all tunnelbanetrafik vid T-centralen.

Någon gång mellan 2013 och 2016 får kungen göra sig beredd att klippa invigningsbandet.

Inför den politiska behandlingen hyser den borgerliga oppositionen oro för projektets ekonomi och komplexiteten i jättebygget.

- Det finns inget skäl att jäkta fram tunneln bara för att det är val i höst. Vi tycker att det här blir på tok för dyrt för regionen och vi är oroliga för att andra angelägna projekt i vår region skjuts på framtiden för att staten ska få råd med Citybanan, säger oppositionslandstingsrådet Chris Heister (m).

Ett av dessa angelägna projekt är en utbyggnad till fyra spår mellan Tomteboda och Kallhäll. Det är ett bygge för 4-8 miljarder som måste till för att Citybanans ska kunna utnyttjas fullt ut.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

 Hettan kvar. SMHI utökar klass 1-varningen till att gälla fler områden.

 Har fått nog av höga temperaturer. Stationen i Arvidsjaur hårt ansatt. 8  2 tweets  6 rekommendationer  0 rekommendationer

kontor144
Foto:Alamy

 Värmebölja i Sverige. Värme sänker din prestation och försämrar koncentration. 30  6 tweets  24 rekommendationer  0 rekommendationer

Hur är temperaturen på ditt jobb?

 Athena Farrokhzad upprör. ” ville kompensera för all den opartiskhet som de (Sveriges Radio) lyckats uppbåda”. 203  19 tweets  179 rekommendationer  5 rekommendationer

Athena Farrokhzad
Foto:Per Larsson En poet som nått ut.
Annons:
Annons:
schumipuff
Foto:AP

 Talar genom att blinka. Tyske F1-legendaren kan snart få komma hem till sin familj.

taiwanpuff
Foto:AP

 Taiwan. Minst 47 döda när flygplan kraschade i dåligt väder. 9  0 tweets  9 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: