STHLM

Citybanan kan bli klar ett år tidigare

En brant arbetstunnel som välsignats av tunnelbyggarnas skyddhelgon Sankta Barbara leder ned till sänktunneln under Söderström som är den kanske svåraste byggtekniska delen av Citybanan.
En brant arbetstunnel som välsignats av tunnelbyggarnas skyddhelgon Sankta Barbara leder ned till sänktunneln under Söderström som är den kanske svåraste byggtekniska delen av Citybanan. Foto: Magnus Hallgren

Citybanan blir med stor sannolikhet klar ett år tidigare än beräknat. Det beskedet gav projektchefen Kjell-Åke Averstad när politiker och journalister i går fick vandra torrskodda under Söderström.

Luften är kall och rå i betongtunneln sisådär 20 meter under Söderströms vattenyta. Men betonggolvet är torrt och det är enbart vid den sista skarven mellan tunneldelarna som ännu inte är helt färdig som det går att ana att vi har vatten runt oss.

När byggföretaget Züblins projektchef Thomas Lindberg berättar om 8 000 dyktimmar och millimeterprecision när de tre 20.000 ton tunga tunneldelarna skulle sänkas och landa på stöden nere på botten, förstår även den som är byggtekniskt okunnig att sänktunneln är ett komplicerat bygge.

– Det är det svåraste jag varit med om och jag har byggt i många länder. Men det är de tekniska svårigheterna och att vi bygger mitt i stan där det är trångt som gör det så intressant. Och allt har gått som vi planerat, säger Thomas Lindberg.

Som mest arbetade byggare från 32 nationer samtidigt i sänktunneln som i sig är ett projekt på 1,9 miljarder som pågått i över sex år när det är klart 2014. Thomas Lindberg bedömer att det hittills gått åt 8 000 dyktimmar och att sänktunnelbygget hanterat elva av de tolv risker som anses svårast i byggbranschen.

– Vi visste att just den här delen skulle vara komplicerad och ta lång tid, därför började vi tidigt med den, konstaterar Trafikverkets projektchef för Citybanan Kjell-Åke Averstad.
Bygget av Citybanan inleddes officiellt vid Riddarholmen i början av 2009. I slutet av 2017 ska pendeltågen enligt planen börja rulla.

– De delar av bygget som varit svåra att tidsberäkna är avklarade. Vi har mycket kvar men allt tyder på att vi kan vara klara till slutet av 2016, säger Kjell-Åke Averstad.

– Det gör absolut inget. Alla längtar vi efter pendeltågstunneln, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, som tycker att tunnelvandringar är betydligt roligare än de flesta regeringsmöten.

Sänktunneln lutar. Nivåskillnaden mellan Södermalm och skarven vid Riddarholmen är nio meter. Vid Riddarholmen finns den sista biten berg som ännu inte sprängts bort. 99,9 procent av det berg som ska sprängas i bitar har körts ut ur tunnelsystemen och de tre år av arbeten som återstår ska inte störa omgivningen lika mycket som de gångna årens.

Stockholmarnas intresse för Citybanebygget är stort. Tidigare i höst köade 7.000 människor i flera timmar för att få vandra i tunneln under Södermalm.

– Vi har ännu inte bestämt om vi ska ha någon vandring i sänktunneln. Om vi har det hoppas vi på vackert väder. Hur gärna vi än vill kan vi av säkerhetsskäl inte ha mer än omkring 1 000 personer nere i tunneln samtidigt, säger Jenny Ryderstedt, kommunikatör på Citybaneprojektet.
 

Fakta: Citybanan

En tunnel och en bro
Citybanan består av en sex kilometer lång tunnel under centrala Stockholm och en 1,4 kilometer lång bro i Årsta.

Den ska enbart trafikeras av pendeltåg och får nya stationer vid Odenplan och i City.
Bygget startade 2009 och tågen ska enligt planen börja rulla i slutet av 2017. Det mesta talar nu för trafikstart ett år tidigare.

Budgeten för projektet ligger på 16,8 miljarder i 2007 års prisnivå. Det mesta pekar mot att budgeten klaras.

99,9 procent av det berg som ska bort ur underjorden är utsprängt och 67 procent av budgeten för projektet har förbrukats.

Sänktunneln under Söderström vilar på ett stöd utsprängt i berget och fyra stöd som vilar på 35–40 pålar vardera. Pålarna är upp till 27 meter långa och förankrade i berggrunden djupt under Riddarfjärdens botten.