Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

Cykelkunskap ska stoppa ­idiotbyggen

En cykelmiljard är en sak. Att använda pengafloden rätt ibland en helt annan. Nu ska alla anställda, konsulter och entreprenörer som arbetar med cykelfrågor i Stockholm sättas i skolbänken för att lära sig se staden ur cyklistperspektiv.

Titta på bilderna från Farsta. Så ser det ibland ut när Stockholms stad bygger nya cykelbanor. Frågan är om de som byggt tänkt sig att cyklisten ska kasta sig bland bilarna, köra rakt in i stolparna eller meja ned någon fotgängare?

Den borgerliga alliansen i Stockholms stadshus instiftade en cykelmiljard för att bygga ut infrastrukturen för cyklister – och Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill satsa ännu. Men stora påsar pengar hjälper inte om det som byggs och anläggs är undermåligt.

– Det blir tyvärr för dåligt ibland. Det beror delvis på att många saknar kunskap om cyklistperspektivet. Har man den kunskapen sätter man inte stolpar mitt i cykelbanan eller bygger inte tvära, skymda kurvor, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C).

Stadsledningskontoret har arbetat fram en cykelstrategi som ska bli ett av verktygen för att Stockholm ska närma sig att bli en cykelstad som Amsterdam och Köpenhamn som har några decenniers försprång och inte samma historiska bildyrkan som Stockholm att kämpa mot. Det viktigaste i strategin är att se till att cykelmiljarden – och eventuella framtida cykelmiljarder – investeras enligt planen och används på ett cyklistbaserat sätt och att se till att cykelfrågor inte faller mellan stolarna.

I dag är de så att trafikkontoret och stadsdelarna delar på ansvaret för att reparera och ploga cykelvägar. När kommunfullmäktige i juni beslutar om cvkelstrategin betyder det att ansvaret för Stockholms pendlingsstråk för cyklister från årsskiftet förs över helt till trafikkontoret. Det ska leda till att reparationer och halkbekämpning blir enhetlig längs hela de utpekade stråken.

I strategin ingår också en satsning på cykelgarage, bättre övervakning av cykelbanorna så att de inte används som lastplatser eller uppställningsplatser. Dessutom ska trafikkontoret utreda om det går att ändra tiderna för lastning och lossnig av gods så att rusningstiden på cykelstråken inte sammanfaller med den mest intensiva tiden för lossnig av gods.

Men en nyckel i strategin är utbildning av planerare, projektledare, entreprenörer och konsulter. De ska lära sig handböckerna för cykelsatsningen nästan utantill så de vet vad som gäller och utbildas så att de blir bättre på att se cyklisternas behov ur ett cyklistperspektiv.

– Vi har en tradition att se allt som har med trafik att ur ett bilistperspektiv, det måste vi ändra på, säger Per Ankersjö.

När han såg bilden på den splitter nya cykelbanan i Farsta blev han mer än arg och beordrade att stolparna skulle bort. De kapades av men resultatet blev långt i från perfekt efter kapningen.

– Jag brukar åka ut till alla cykelprojekt som håller på att bli klara. Nästan varenda gång hittar jag tokigheter, säger konsulten och cykelbloggaren Krister Isaksson som i många år arbetade med Stockholms cykelplaner.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.