STHLM

Därför ser det mörkt ut för t-bana till Täby

Tunnelbana till Täby är på många politikers läppar efter statens besked om fyra nya tunnelbanesträckor. Bekymret med en tunnelbana till Täby är att politiker och kommuner är osams – och att Danderyd skapat ett natur­reservat där det planerades bostäder.

När regeringens förhandlare H G Wessberg och Catharina Håkansson Boman i november presenterade nya tunnelbanor till Nacka, Arenastaden i Solna och Barkarby och en ihopkoppling av gröna linjen med den nya Nackalinjen talade många om att nästa utbyggnad måste bli tunnelbana till Täby.

Men det är mest prat, visar DN:s kartläggning.

– Det är inget vi utreder. Vi utreder inga nya sträckningar, betonar Erik Bromander, huvudsekreterare i Stockholmsförhandlingen.

Invånarna i nordostkommunerna har den sämsta kollektivtrafiken i Stockholms län och är de flitigaste bilpendlarna. Roslagsbanan är kollektivtrafikens pulsåder och den är i dag inte tillräcklig i rusnings­tid och svårtillgänglig för den som behöver rullstol, rullator eller barnvagn. Men Roslagsbanan hålle­r på att rustas upp. Sammanlagt satsas närmare 7 miljarder på nya dubbel­spårssträckor, en ny depå och annat som ska göra att det går att köra tågen snabbare och tätare. Alla partier i landstinget utom Socialdemokraterna och Vänsterpartiet – som är tveksamma – står bakom upprustningen. Den borgerliga alliansen står dessutom enig bakom planerna på att förlänga Roslagsbanan till Arlanda. Ett projekt som oppositionen är tveksam eller rent negativ till.

– Vi vill definitivt inte dra en järnväg över det värdefulla kulturlandskapet mellan Vallentuna och Arlanda. Vi vill att det byggs spår där det kan byggas mycket nya bostäder, säger Yvonne Blombäck (Mp), tf oppositionslandstingsråd.

Miljöpartiet vill gärna se en tunnelbana till Täby och anser att den ska dras från den beslutade tunnelbanan till Arenastaden vidare mot Mörby centrum, Täby och Arninge. Längs sträckan från Odenplan till Arninge tror Miljöpartiet att det går att bygga 30 000 nya bostäder – och ytterligare drygt 10 000 i andra delar av nordostsektorn.

Folkpartiet har i över ett år pläderat för en förlängning av röda linjen från Mörby till Täby och Arninge.

– Det blir billigare och enklare och går snabbare än att dra den över Solna, betonar landstingsrådet Birgitta Rydberg (FP).

Tunnelbanesatsningen kommer att kosta åtskilliga miljarder oavsett hur tunneln sprängs.

Vän av ordning och kommunalråd på Södertörn kan tycka att det går åt väldigt många miljarder i nordostsektorn om det både ska bli modern Roslagsbana och tunnelbana.

Leif Gripestam (M) som är kommunalråd i Täby är väl medveten om detta. Den styrande borgerliga alliansen i Täby är noga med att inte ställa sig på någon barrikad och ropa ”ge oss tunnelbana nu”.

– En upprustning av Roslags­banan och en tunnelbana är två helt olika projekt. I närtid är det helt nödvändigt att förbättra kapaciteten på Roslagsbanan. På längre sikt behöver vi tunnelbana också, säger Leif Gripestam.

Täby skulle må väl av både tunnel­bana och upprustad Roslagsbana. Dilemmat i nordost är att Täbys grannar i norr – Vallentuna och Österåker – är väldigt beroende av Roslagsbanan och måna om att den rustas upp. Grannkommunen i söder är däremot intresserad av tunnel­banan men mindre jublande inför Roslagsbanans modernisering.

– Många i vår kommun är störda av Roslagsbanan. För oss är det a och o att SL tar itu med buller och vibrationer, säger kommunalrådet Olle Reichenberg (M).

Det enda bekymret för Danderyd med att förlänga tunnelbanan till Täby stavas Danderydsberg. Den gamla planen på att dra tunnelbana till Täby centrum som stoppades av kommunpolitikerna hade en station och ett nytt stort bostadsområde där, men nästan hela det planerade området ingår numer i Rinkebyskogens naturreservat. Danderyd kan tänka sig att bygga bostäder på andra sidan E 18 – i Dalkarsängen. Men det lär inte blir så många som det var tänkt i Danderydsberg.

Det återstår således en hel del frågetecken att räta om det alls ska bli något av tunnelbaneplanerna. I vinter väntas SL:s utredning om framtida kollektivtrafik i nordost där både tunnelbanor och olika förlängningar av Roslagsbanan in mot centrala Stockholm undersökts.

Så tycker partierna

Moderaterna. Vill modernisera Roslagsbanan och dra den vidare till Arlanda. Avvaktar med en bestämd uppfattning om tunnelbana.

Kristdemokraterna. Vill modernisera Roslagsbanan och dra den vidare till Arlanda. Vill inte binda sig för eller emot tunnelbana ännu.

Folkpartiet. Vill modernisera Roslagsbanan och dra den vidare till Arlanda. Vill bygga ut tunnelbanans röda linje från Mörby.

Centerpartiet. Vill modernisera Roslagsbanan och dra den vidare till Arlanda. Allmänt positiva till en tunnelbaneutbyggnad.

Socialdemokraterna. Tveksamma till andra etappen av moderniseringen av Roslagsbanan och till förlängningen till Arlanda. Vill satsa på tunnelbana i stället.

Miljöpartiet. Vill modernisera Roslagsbanan, men negativa till att dra spåren till Arlanda. Vill bygga tunnelbana till Täby från den nya linjen till Arenastaden i Solna.

Vänsterpartiet. Vill modernisera Roslagsbanan, men undrar över en bantning som kan minska säkerheten. Tveksamma till spår till Arlanda och positiva till tunnelbana.