Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Det fåfänga Stockholm

En blow dry eller botox på lunchen? Fixa fransar eller tråda bryn? Att bry sig om sin yta är inte längre tabu. Tvärtom är investerandet i den egna kroppen högsta status. DN Sthlm tar tempen på det fåfänga Stockholm inför helgens skönhetsmässa.

På en brits med utsikt över byggarbetsplats Slussen ligger en 31-årig kvinna och väntar på att få tiotusentals nålstick i ansiktet under 45 minuter. Till priset av 1.800 kronor.

Nu handlar det inte om en ansiktstatuering, utan en skönhetsbehandling. Vi befinner oss på en av Akademiklinikens så kallade walk-in-clinics och ska snart bevittna en ”red carpet”, en kombinationsbehandling utformad för att ge huden lyster inför – som hemsidan upplyser – ”den viktiga festen, eventet eller utekvällen”.

Foto: Thomas KarlssonNålbehandlingen utförs på en av stans allt fler kliniker som ger snabba behandlingar där man kan gå tillbaka till jobbet direkt. Foto: Thomas Karlsson

Med ett pennliknande föremål, en så kallad dermapen, sticks sterila engångsnålar ner i huden med en hastighet av 1 300 stick i sekunden. Genom kanalerna som nålarna bildar slussas ett serum med aktiva ämnen som hyaluronsyra ner i huden. Samtidigt som huden ska pumpas med fukt, orsakar nålarna en mindre självskada där den i läkningsprocessen börjar producera ny kollagen, ett protein som förbättrar fuktbalansen och ger huden fastare struktur.

– Ansiktet får ett litet lyft och en lyster som sitter i ett par veckor, upplyser hudterapeuten Ulrika Dahlström om.

Nålproceduren ovan hör till det som inom hudvårdbranschen kallas mellanbehandlingar, vilket är det segment som ökar mest i popularitet. Hit hör tekniker som laser, IPL och injektioner som fillers och botox. Behandlingarna, som görs för att få bort rynkor, solskador, acneärr och andra hudförändringar, beskrivs ofta som anti-aging, det vill säga motverkar ålderstecken.

Det ökade suget efter en föryngrande look är också svaret på varför den 25-åriga Akademikliniken, som från början specialiserade sig på plastikkirurgi, de senaste sex åren öppnat upp fyra walk-in-kliniker på centrala adresser i stan. Här görs snabba behandlingar som inte kräver någon konvalescens – som en botox på lunchen.

– Vårt koncept visar på ett ökat behov att tillgänglighet, men även en attitydförändring. Förr var det hysch hysch kring estetiska ingrepp och inget man pratade högt om. Att komma till kontoret och berätta att man var blå för att man tagit bort påsarna under ögonen var nästintill otänkbart för tio år sedan. Så är det inte i dag, säger Jan Jernbeck, plastikkirurgen som startade företaget 1991.

Foto: Thomas KarlssonNathalie Akgun fönar fram snabba Hollywoodlockar. Foto: Thomas Karlsson

En stadsdel bort, och det står mellan en ”pillow talk” och en ”sex och hugs and rock & roll”. Lunchtimmen till trots, här gäller valet inte ett par innovativa maträtter på erotiktema, utan hårbehandlingar. Till Drottninggatan 73 kommer kunder nämligen inte för att mätta magen, utan för att fixa frillan – och det i turbofart.

– Många vill få håret fönat och stylat. Och man vill att det ska gå snabbt, säger Nathalie Akgun, en av grundarna av Creative Hedz, frisörkedjan som vid sidan av ordinarie klipp och färg specialiserat sig på ”blow drys” och ”quick fix”, tvätt- och fönbehandlingar av typen ”klassiskt Hollywoodsvall” samt stylingar som ”slarviga lockar med perfekt beachkänsla” inom loppet av en halvtimme.

Salongens expansion och centrala läge – i dag finns kedjan på fyra ställen i innerstan – samt satsning på snabbehandlingarna är signifikativ i en era där vi månar mycket om vårt yttre – och vår tid. En trend som syns i alla de barer för naglar, ögonbryn, ögonfransar och ansiktsbehandlingar som i dag är självklart inslag i gemene varuhus och galleria.

När en strålande hud eller ett par feta ögonbryn ger samma status som en väska från något internationellt lyxkonglomerat byter vi gärna ut shoppingrundan mot en sittning på salong.

Eller hellre, slår bägge flugorna i samma smäll. Med varianter som Rapide For Browns, ögonbrynsbaren som just slagit upp på Åhléns City, kedjans åttonde salong i Stockholm sedan starten 2013, hinner vi både fixa fejset och shoppa på lunchen.

Att springa på ett ställe för att fixa håret, ett annat för naglarna och ett tredje för huden har den moderna storstadsmänniskan inte tid med, menar Catarina Pap de Pestény, grundare av skönhetsmässan Acadermia, som i dag öppnar för fjärde året på Stockholmsmässan i Älvsjö.

– Stockholms skönhetssalonger liknar mer och mer Los Angeles beauty lounges, salonger där alla tjänster finns samlade på ett och samma ställe. I dag kan man fixa naglarna och få en hudbehandling hos många frisörer. Kanske har man ett litet fik som serverar nyttiga luncher. Och en läkare som kommer och ger fillers och botox någon gång i veckan, säger hon.

”Framför allt tror jag vår inställning till skönhet har förändrats, troligen mycket genom Instagram som gjort att vi fokuserar mer på vårt yttre än tidigare.”

Under helgens mässa kan besökare mingla bland montrar med demonstrationer i ämnen som ”hudvård gjord på levande stamceller” och ”sminkningar som passar för instagrambilder”. För att sedan lyssna till föredrag av typen ”12 ålderstecken som verkligen spelar roll” och ta en sundfika på mässans anti-aging-kafé.

Nu består besökarna på ovan nämnda skönhetsarrangemang främst av folk i yrket, men att skönhetsbranschen ”växer så det knakar”, som Svenska Hudterapeuters riksorganisation skriver på sin hemsida, styrks faktiskt av statistiken. År 2015 omsatte skönhetsvården i landet 1, 8 miljarder, vilket är en ökning med 7 procent från 2014. Totalt har omsättningen dock mer än fördubblats, 108 procent, sedan 2008.

Med de siffrorna kan man onekligen konstatera att vårt yttre är inne – och samtidigt fråga sig hur det står till med stockholmarnas fixering av sin fasad: Har vi blivit mer fåfänga?

– Framför allt tror jag vår inställning till skönhet har förändrats, troligen mycket genom Instagram som gjort att vi fokuserar mer på vårt yttre än tidigare. I dag är skönhet snarare än ett tabu en fråga om status. Att ha råd att lägga ned pengar och tid på sin hud, hår och naglar är långt i från alla förunnat, säger Catarina Pap de Pestény.

Jan Jernbeck ser inte på den växande skönhetsindustrin som ett tecken på ökad fåfänga – utan menar att den visar på en öppenhet i vilken individen fått större svängrum i att göra vad hen vill med kroppen. Precis som att tabut kring tatueringar i stort sett är försvunnet, är det inte längre någon jättegrej att berätta att man gjort en bröstförstoring eller en fettreducering, säger han.

– Man dömer inte människor efter det yttre på samma sätt som tidigare. Att kunna förändra sin kropp så att man trivs med den handlar mer om ökad livskvalitet än fåfänga.

Men är det inte anmärkningsvärt att vi måste göra om oss för att trivas med oss själva? Och att vi måste betala tusentals kronor för att vi ska kunna acceptera våra kroppar?

– Viljan att pryda oss och framhäva våra karaktärsdrag har funnits sedan urminnes tider. Hade Cleopatra levt i dag skulle hon säkert ha övervägt plastikkirurgi eller andra estetiska behandlingar. Och olika behandlingar har naturligtvis varierande prislappar. Vi gör alla olika val, svarar Jan Jernbeck.

Det ökade intresset för att slipa på sitt yttre rymmer dock en lustig paradox. För även om det ligger en status i att kunna strössla stålar på ytan, ska det helst inte synas att man gör det. Tiden med stora silikonbröst och översvullna läppar är förbi – den starkaste trenden inom dagens skönhetsindustri stavas naturligt.

– Att se ”fixad ut” är ute. Det handlar mer om att ha en fräsch ”glow” och framför allt att ha en hälsosam look, säger Catarina Pap de Pestény.

Att helgens skönhetsmässa i år har slagits ihop med två andra – Allt för hälsan och Fitnessfestivalen – är symptomatiskt för en marknad där områden inom hälsa och träning flyter ihop med skönhetssegmentet. I dag domineras industrin av ett holistiskt tänk med slogans som ”skönhet kommer inifrån” och ”ät dig vacker”.

Trots att många svenska företag satsar på kemiska innovationer och avancerad och resultatinriktad hudvård, har intresset för ekologiska produkter utan tillsatser aldrig varit större. Även om vi är mer öppna för det extrema nu än för tio år sedan, är svenskarna ganska blygsamma när det kommer till det yttre, menar Catarina Pap de Pestény:

– Åtminstone om man jämför med Sydeuropa och asiatiska länder som Sydkorea och Hongkong. Där har man en helt annan syn på skönhet. Plastikkirurgiska ingrepp är accepterat på ett helt annat sätt än här. Man har ju hört om ”köerna” till klinikerna i Seoul där operationer nästan utförs på löpande band.

Foto: Thomas KarlssonEn 31-årig kvinna får tiotusentals nålstick i ansiktet under 45 minuter. Foto: Thomas Karlsson

Några dagar efter besöket på skönhetskliniken vid Slussen mejlar DN tjejen som gjorde rödamattan-behandlingen. Hur blev det?

– Jag hade en rodnad och det sved en aning efter. I dag känns huden lite torr men annars är den i princip som vanligt. Fast jag har fått flera kommentarer om att jag ser fräsch ut.

Har du någon röd matta att gå på inom den närmaste framtiden?

– Nej, men en 30-årsfest i helgen.

Ordlista

IPL: Intensivt pulserande ljus som tränger in i det yttersta hudlagret. Tekniken kan användas för hårborttagning, behandling av pigmentfläckar och hudföryngring.

Hyaluronsyra: En sockermolekyl som binder vatten. Används i många krämer för att hjälpa huden att ta upp fukt.

Fillers: En injektionsbehandling som ska ge volym till läppar, kinder eller till att fylla ut rynkor eller acneärr. Regelbunden påfyllning krävs.

Botox: Nervgiftet botulinumtoxin används i en mycket försvagad form under namnen botox som muskelavslappnande medel. Inom skönhetsbranschen används det ofta för att reducera rynkor.

Blow dry: Föning och styling på salong.

Skönhetsmässan Acadermia

Var? Stockholmsmässan, Älvsjö

När: Fredag 25 november kl 9–18, lördag kl 9–18, söndag kl 10–17.

Skönhetsvården i siffror
  • År 2015 omsatte skönhetsvården i landet 1 806,9 miljoner kronor, vilket är en ökning med 7 procent från 2014 – totalt har omsättningen dock mer än fördubblats (108 procent) sedan 2008.
  • Förra året var antalet skönhetssalonger i landet 3 511 stycken, vilket är en ökning med 18 procent från 2014.
  • I Stockholm omsatte skönhetsbranschen 644,2 miljoner kronor år 2015, vilket är en ökning med 6,5 procent från 2014.
  • Källa: Sveriges Hudterapeuters Riksorganisation (SHB)
Mer skönhet

• Instagramsmink: ”Många är lite rädda för att sticka ut i Sverige”
Under helgens skönhetsmässa ska Instagramprofilen och sminkexperten Sara Benafshe lära besökarna att göra en ”Instagramsminkning”. 

• Quiz: Vad vet du om skönhet?

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.