Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

Det paranormala har blivit normalt

02:28. Mediumet Vivian Eklöf Johansson spår DNs fotograf Nicklas Thegerström. Kommer han att hitta kärleken? Vivian har svaren.

Terapi, religiös rit eller andlig quick-fix? Det övernaturliga är en av vårens heta trender och inrednings- och modebranschen frossar i spirituella influenser.

Ett blomsterarrangemang och en servitris som serverar champagne möter mig vid ingången. Våningen har stuckaturer och det minglas mellan möbelklassiker och fotokonst. Vid ett serveringsbord med snittar har trängsel uppstått och en kostymklädd kvinna försöker bringa ordning i kaoset: Vem var nu först?

Det är första dagen på Stockholms modevecka och jag befinner mig i Nobis Hotels modelounge, en uppbullad vip-svit där utvalda kan pausa mellan visningarna.

– Skriv upp er på kölistan här, uppmanar kostymtjejen modefolket.

Nej, huggsexan avser varken laxrulladerna eller snabbstajlingen hos make up-artisten i rummet intill. Inte heller handlar det om erbjudandet om manikyr i den kända modeprofilens nylanserade nagellack – utan om kvinnan med kortleken i hörnet: spådamen Vivian Eklöf Johansson.

– Normalt kallar jag mig medial rådgivare, spådam passar bättre på jippon, säger Vivian när jag får min tiominuterssittning. Tio minuter under vilka jag visserligen får veta ett och annat om min framtid, men då jag också förvånas över uppmärksamheten kring Vivian.

När jag lämnar loungen är kölistan knökfull och snacket i sällskapet handlar inte längre om mode – snarare om ”kraftgivande färger” och datum för karriärmöjligheter och kärlek. Men spådamen Vivians närvaro under modeveckan är knappast en slump. Både inrednings- och modebranschen frossar just nu i ”spirituella influenser” (drömfångare, ”onda ögon”, månar och stjärnor) och tidningar som Elle och Styleby har målat upp dem som säkra stilkort i vår. I slutet av januari hade modeprogrammet ”Stil” i P1 ett inslag om ”hur det här med aurafotografering fungerar” (!) och varför aurafotografier har börjat leta sig in i på flera modetidningars sidor.

I en tid då vi tv-myser framför spökserier som ”Det okända, ”En natt på slottet” (mediet Lena Ranehag bjuder in kändisar till en natt på Bogesunds slott) och ”Paranormal state” har det övernaturliga inte bara blivit naturligt, det har också blivit trendigt. En ny rapport från Föreningen Vetenskap och folkbildning visar att så många som var tredje svensk tror på paranormala händelser, det vill säga 37 procent av svenskarna tror på övernaturliga händelser som inte kan förklaras av vetenskapen. Undersökningen visar att utbildningsnivån inte spelar någon roll för andetro, däremot finns det en skillnad mellan könen. Drygt var femte kvinna tror på spöken, medan bara var tionde man gör det.

Petra Carneborn Adams är en av organisatörerna bakom Harmoni-Expo (Sveriges största alternativmässa för kropp och själ) som brukar hållas i Solnahallen och i april i år arrangeras för tjugonde gången. Hon har också noterat ett ökat intresse hos allmänheten och berättar att platserna på mässan har fyllts på snabbare än någonsin i år. ”I höstas var det första gången vi fyllde två hela hallar och nu gör vi det igen.”

Jag blir nyfiken på vad som ligger bakom det växande intresset för det spirituella. Varför har så många stockholmare plötsligt blivit sökare? Jag bestämmer mig för att ta reda på mer och börjar med att boka en egen tid hos spådamen Vivian.

– Jag kände redan i går att din morfar är med dig. Han finns ständigt vid din sida, säger Vivian när jag slår mig ner i hennes mottagningsrum i villan i Täby.

Foto: Anette Nantell

 

Han är ivrig i dag, Myran. Ja, han heter inte så, men han är en utomjording som påminner om en myra.

 

Efter ett liv som hemmafru med fem barn, följt av ett decennium inom vården, blev Vivian diagnosticerad som utbränd 2008. I samband med den vändpunkten började hon gå kurser i andlig utveckling. Sedan fyra år kallar sig Vivian certifierat andligt medium och hennes kunder är övervägande kvinnor i 40-årsåldern.

– Det är inget konstigt med andlighet längre. Utom för skeptikerna som vill att allt ska vara vetenskapligt bevisat. Men jag tror egentligen att rädsla är orsaken, att man inte vågar tro, säger Vivian.

På bordet framför oss står en ljusstake formad som lotusblomma intill en liten enhörning i plast. Bredvid en kortlek (en så kallad änglatarot) ligger några utvalda kristaller som Vivian haft i frysen (för att ”ladda dem med största möjliga energi”) före vårt möte. Jag uppmanas att dra fyra kort som läggs upp på bordet. Sedan, som Vivian säger, ”tar guiderna över”.

– Han är ivrig i dag, Myran. Ja, han heter inte så, men han är en utomjording som påminner om en myra, säger Vivian som sitter blickstilla några sekunder för att sedan brista ut i ett litet skratt.

– Mina guider är både roliga och allvarliga, men deras budskap är övervägande positivt, ler hon.

Att Vivian använder sig av tarotkort, säger hon, är mer ett redskap än något nödvändigt. Hennes ”guider” förmedlar sitt budskap ändå – konsten är att lyssna på dem.

Samtalet som följer påminner i det närmsta om terapi eller en slags personlig rådgivning – om än väldigt intuitiv. Jag får bland annat höra en del om min diplomatiska sida. Vilken tydligen är för stark ibland. ”Guiderna” uppmanar mig via Vivian att jag ska ”stå på mig och inte förringa mig själv”.

Efter vår sittning ringer jag upp Anne-Christine Hornborg, professor i religionshistoria, för att höra hur hon förklarar samtidens tro på spiritualism.

– Nyandlighet passar vårt nyliberala, sekulariserade och individanpassande samhälle. När vi insett att prylar inte ger våra liv mening, söker vi inre upplevelser som kan fylla känslan av tomhet. Gärna originella som får oss att känna oss speciella.

Det man kallar nyandlighet i dag, menar hon, handlar egentligen om samma saker som det gjorde när det hette new age på 60-talet. Nu liksom då betonade man steget in i en ny tidsålder, en friare era där individen och den personliga erfarenheten ställdes i centrum. Att new age-rörelsen med tiden fick en ”flumstämpel” till följd av att den förknippades med något icke-vetenskapligt, innebar att den klingade av för att relanseras i en ny förpackning. Dagens nyandliga rörelser har liksom mycket annat kommersialiserats och marknadsanpassats för att passa i tiden.

– Det ökade intresset för nyandlighet hänger ihop med en skicklig marknadsföring som betonar personlig förändring, starka upplevelser och snabba effekter. Liksom allt annat i marknadssamhället blir nyandligheten en vara som sprids via internet, annonsering, butiker och mässor, säger Anne-Christine.

Foto: Anette Nantell

 

Det kommer alla möjliga människor. Näringslivsfolk, poliser, tonåringar … dock mest kvinnor.

 

Dagen efter mötet med Vivian Eklöf Johansson är jag tankspridd. Hon har sagt mycket om min personliga utveckling och kommande valsituationer som jag funderar över. Jag försöker slå bort tankarna inför mötet med nästa representant för den nyandliga trenden – reikimastern Helène Jigler.

Reikiheling är en form av japansk handpåläggning i vilken utövaren säger sig förmedla den ”universella livsenergin”. Helène Jigler berättar att hon fått tillgång till denna universella livsenergi under en ”initiationsrit”. Med hjälp av denna kan hon sedan ”heala kroppen genom att flöda in i de blockerade delarna och ladda dem”.

– Prat tar vi efteråt. Healingen gör jag under tystnad, den är din stund då du bara ska njuta, säger Helène när hon tar emot mig i sin vita lokal vid Rådhuset.

Det sparsmakat möblerade rummet är raka motsatsen till Vivians och för tankarna till spaverksamhet. Så har Helène Jigler också ett förflutet som hudterapeut.

– Är du vaken? Helène stryker mig över ryggen och jag väcks ur min dvala.

Timmen hon varvat med massage och handpåläggning kan beskrivas som lugnande och på samma gång energivande. Intressant är också att jag under behandlingen upplevde en utomkroppslig känsla, att jag liksom svävade ovanför rummet och kunde blicka ner på mig själv där jag låg. Flummigt.

– Det jag gör är egentligen inte ett dugg flummigt. Det handlar bara om att förmedla energier. Reikihealing känns lite som yoga, för femton år sedan stämplades det som något skumt, i dag är det hur vanligt som helst. Man använder ju till och med yoga inom vården, säger Helène.

Hon berättar att intresset för hennes behandlingar ökat markant det senaste året.

– Det kommer alla möjliga människor. Näringslivsfolk, poliser, tonåringar … dock mest kvinnor, säger Helène Jigler innan jag går.

Aspekten av den kvinnliga överrepresentationen i nyandlighetsbranschen har Anne-Christine Hornborg ett svar på. Att vårdande arbeten av tradition dominerats av kvinnor, gör att steget till nyandliga yrken – som också de är kopplade till psykisk liksom fysisk intimitet – inte behöver kännas så långt. Branschen kan också innebära större karriärmöjligheter för kvinnor som ”fastnat” på tidigare arbetsplatser.

– Kvinnor hamnar oftare än män på underbetalda positioner från vilka de inte kommer vidare. Nyandlighetsbranschen består till stor del av entreprenörer som chefar över sig själva. Att skola om sig till healer kan innebära ett karriärkliv. Därtill är utbildningarna oftast korta. Psykologutbildningen tar fem år, reikihealer kan du bli på en helg.

Foto: Anette Nantell

 

Jag upplever att jag har en kvinna med mig. Känslan är att hon är i 80-årsåldern. Hon har en kortare frisyr, inte lagd, utan med ett naturligt fall.

 

Men så klart finns det också män som gjort karriär som mediala profiler. En av dem är Jörgen Gustafsson som kallar sig klärsentient, vilket betyder att han anser sig ha en förmåga att uppfatta information bortom de fem sinnena. Han är bland annat känd från tv där han medverkat i serier som ”Förnimmelser av mord” och ”Det okända”.

– Jag känner redan i dörren om mötet kommer bli bra eller inte. Det beror oftast på personens syfte och inställning. De gånger det brukar bli riktigt bra är när någon kommit för att sätta dit mig. Då har man verkligen en intention, säger Jörgen när vi slår oss ner på hans mottagning ett stenkast från Fridhemsplan.

Rummet är sparsmakat inrett: i hörnet ett skrivbord med dator och framför fönstret ett litet bord med två fåtöljer vända mot varandra. Här saknas visserligen den obligatoriska asken med näsdukar, men förutom det känns interiören som ett typiskt terapirum.

– Samtalet här inne är en konsultation, en vägledning som inte är helt olik psykoterapi. Det jag gör är inget flummigt, min verksamhet är professionell och bygger på lång erfarenhet.

Det finns många som är skeptiska mot den andliga branschen. Som kallar er charlataner exempelvis?

– Till dem vill jag vädja om lite respekt, vi lever trots allt i ett land där vi tror på demokrati och yttrandefrihet. Jag har själv ett kritiskt förhållningssätt till mitt arbete och strävar ständigt efter att vara så sann som möjligt. Därför jobbar jag aldrig med cold reading (det vill säga att läsa av ansiktsuttryck ), utan undviker ögonkontakt. Min klients ansiktsuttryck ska inte påverka mitt arbete, säger Jörgen, för att sekunden efter börja skruva på sig.

– Man blir lite orolig när man sitter såhär. När jag känner mig distraherad vet jag att något är på gång. Att någon är här.

Du menar här i rummet?

– Jag upplever att jag har en kvinna med mig. En kvinna av knappt medellängd och känslan är att hon är i 80-årsåldern. Hon har en kortare frisyr, inte lagd, utan med ett naturligt fall.

Så börjar Jörgen berätta om två personer som han känner av i rummet. Enligt hans beskrivningar är det två avlidna personer som jag tycker mig kunna identifiera som min mormor och farfar. Jörgen berättar att de vill lämna budskap till mig via honom. Sessionen avslutas med att han spår mig i tarotkort – och får svar som faktiskt påminner om spådamen Vivians.

Oavsett sannolikheten i det inträffade känner jag mig märkligt upprymd när vi är klara. Och även om beskrivningarna på personerna som Jörgen talade om var något allmängiltiga, väckte de minnen från min barndom som helt fallit i glömska.

Jag funderar på hur jag ska klassificera mina möten under veckan. Som religiösa riter? Eller som en typ av terapi eller coachning?

Religionsprofessorn Anne-Christine Hornberg försöker erbjuda mig ett svar:

– Jag skulle klassa nyandlighet som en form av religion med tillhörande individcentrerade riter som speglar samhället här och nu. Kanske är det också därför den tilltalar nutidsmänniskan. Dagens mobila livsstil har gjort att människor söker ”ett tempel inom sig själva”. Och att vi, i vårt stressade tidevarv även kräver snabba resultat. Det lutherska tron på belöning efter döden känns med andra ord helfel. Leva vill vi göra här och nu – ge oss en andlig quick-fix!

På kvällen får jag ett mejl av Vivian Eklöf Johansson.

”Jag har rensat i din aura och kommer fortsätta med det ett tag. Det sitter inte så hårt för du har jobbat bra med rensandet. Fortsätt målmedvetet med det arbetet.”

Foton: Anette Nantell

Fakta. Nyandlighet i siffror
  • 37% av svenskarna tror på övernaturliga händelser.
  • 6.000 besökare och 300 utställare beräknas komma till Harmoni-Expo, alternativmässan för kropp och själ, som hålls i Solna den 2–3 april.
  • 289.000 tittare såg årets första avsnitt av dokumentärserien ”Det okända” som sändes den 25 januari.
Miljöpartister tror på änglar, Sverigedemokrater på UFO:n.
  • Kristdemokrater tror dubbelt så ofta som genomsnittet på en högre makt, liv efter döden, en gud, änglar, healing och kreationism.
  • Tron på änglar är kraftigt överrepresenterad hos miljöpartiets sympatisörer.
  • Vänsterpartister tror mer än andra på intelligent liv på andra planeter och reinkarnation.
  • Moderata och socialdemokratiska sympatisörer är mer skeptiska än genomsnittet.
  • Sverigedemokratiska sympatisörer tror på besök av UFO:n i större utsträckning än genomsnittet.
Fler kvinnor än män tror på spöken
  • Var fjärde svensk tror på ett liv efter döden.
  • Nästa en femtedel tror på telepati och lika många på änglar.
  • Healing eller helbrägdagörelse tror en sjättedel på. Lika många tror på spöken, reinkarnation, eller att levande kan kontakta de döda.
  • 17 procent av svenskarna tror på ödet och 13 procent på astrologi.
  • Drygt var femte kvinna tror på spöken, medan bara var tionde man gör det. Däremot tror män i större utsträckning på intelligent liv på andra planeter.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.