Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

”Diskussionen är högst akademisk”

Enda möjligheten för Stockholms kommun att bygga bostäder på Bromma flygplats är att Trafikverket först häver riksintresset på marken. Vilket inte kommer att ske om det inte finns en alternativ flygplats som kan svälja Brommas trafik.

Det unika med Bromma flygplats är att marken den befinner sig på är kommunal. Swedavia arrenderar den av Stockholms kommun och i det perspektivet har kommunen möjlighet att säga upp avtalet.

– Det är säkert juridiskt möjligt. Men Trafikverket har pekat ut Bromma som riksintresse, för att den är särskilt lämplig för flygplatsverksamhet. Enda möjligheten kommunen har att detaljplanera marken som bostadsområde, är om Trafikverket häver riksintresset. Jag är av uppfattningen att det inte är allmänt känt att det ser ut så, säger Rami Yones, långsiktig planerare på Trafikverket.

För att Trafikverket skulle häva riksintresset, krävs att det finns flygplatsinfrastruktur som är tillräcklig för nuvarande och framtida flygtrafik.

– Ett exempel skulle vara en kraftig utbyggnad av Arlanda flygplats. Arlanda skulle i dagsläget inte kunna rymma Brommatrafiken, flygplatsen har redan i dag kapacitetsbegränsningar i högtrafik.

De flygplatser som är av riksintresse är Arlanda, Bromma, Skavsta, Västerås och en flygplats i Uppsala som inte används för kommersiell flygtrafik i dagsläget.

– I scenariot som vi ser i dag ser vi inte att någon annan flygplats kan ta över Brommas roll. Diskussionen kring flytt av flygtrafik är högst akademisk. Flygbolagen bestämmer själva var de flyger och jag tror inte att operatörerna snällt skulle flytta till Arlanda. Förutsättningarna är helt annorlunda där.

 

Rättelse: I en tidigare version av den här artikeln saknades Västerås flygplats i uppräkningen av flygplatser av riksintresse.