Djurgårdsvarvet väcks till liv igen

Saneringen av marken är klar och arbetet med Djurgårdsvarvet har startat.

Foto: Erich Stering Saneringen av marken är klar och arbetet med Djurgårdsvarvet har startat.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Saneringen av marken är precis klar. Varvskontoret är renoverat. Arbetet med snickeriverkstaden har kommit i gång och om några dagar är den drygt elva meter höga skorstenen återuppbyggd. Djurgårdsvarvet byggs upp igen.

Saneringen av marken är precis klar. Varvskontoret är renoverat. Arbetet med snickeriverkstaden har kommit i gång och om några dagar är den drygt elva meter höga skorstenen återuppbyggd. Djurgårdsvarvet byggs upp igen.

Glädjen är stor bland de boende på Nordenskiöldsgatan på Djurgården. En som bubblar av glädje är Kerstin Brunnberg, som bott alldeles ovanför varvet i 65 år. Hon flyttade dit som tvååring och minns mammans farhågor.

– Morsan var skitskraj att skorstenen skulle rasa ner över huset, säger Kerstin Brunnberg och skrattar. I nästa mening understryker hon hur glad hon är att silhuetten (läs: skorstenen) som försvann 2006 nu är tillbaka igen.

Annons:

– Jag hoppas verkligen att de ska elda i den, säger hon, men riktigt så roligt blir det inte. Den ska enbart användas till ventilation, säger Anders Ferngren, en av de två murare som nu fullbordar återuppbyggnaden.

Eftersom det gamla varvet, som lustigt nog heter Nya Djurgårdsvarvet, är just gammalt är det också gamla hantverksmetoder som ska användas – om än med modernt material.

– Det här är ett pilotprojekt, säger Anders Ferngren och berättar om det värmeisolerande bruket som används till det nytillverkade och patinerade tegel som tillverkats i Dalarna.

– Tolv kilo sand blir hundra liter sand. Det här bruket spöar kalkbruket som har använts i 2 000 år, säger han medan murarkompisen Elias Patetsos klättrar ner från stegen.

Skorstenen har blivit en symbol för varvet, som består av ett tiotal byggnader. Många av dessa är i mycket risigt skick, men de ska rustas upp successivt.

Gustaf Taube, ledamot i styrelsen för Nya Djurgårdsvarvet och ordförande i Stockholms sjögård som omfattar Skeppsholmen, Kastellholmen, Beckholmen, Rosenvik, Nya Djurgårdsvarvet, Galärvarvet, Strandvägskajen och Blasieholmen, talar om det nya gamla varvet som ett mecka för träbåtsrenovering.

– Nu söker vi en arrendator som vill arbeta med genuin träbåtskultur, inte med lyxyachter utan med gamla träbåtar, säger Gustaf Taube.

Alla byggnader på varvet utom en ska renoveras i det projekt som nu pågår.
Det gamla kolmagasinet ska rivas eftersom det är obrukbart. I stället ska här byggas en båthall. Denna hall ska förses med sex meter höga portar för att kunna ta in de båtar som ska renoveras under tak. Tanken är också att hallen ska utrustas med en invändig balkong där allmänheten ska kunna följa arbetet.

– Vi vill att så mycket som möjligt av arbetet ska vara öppet så att folk kan se vad som pågår, säger Gustaf Taube, som hoppas att den gamla varvsmiljön, som legat för fäfot så länge, snart ska vara levande igen.

Även träkajen vid Beckholmsbron rustas upp. Gustaf Taube kallar den Sveriges längsta ljugarbänk, och den kommer i sin nya utformning att bli sågformad för att kunna ta emot så många båtar som möjligt. Man kan likna det vid en snedparkering för bilar, men naturligtvis ska det då kallas snedförtöjning.

När ska allt vara klart?
– Någon gång 2011, säger Gustaf Taube, som räknar med att kajen ska kunna tas i bruk i september 2010.

Djurgårdsförvaltningen och sponsorer står för större delen av kostnaderna, hur stora är oklart.

Turerna kring det gamla Djurgårdsvarvet har varit många och långa. Tomten med området ägdes tidigare av Stockholms Ång­slupsbolag och Marcus Wallenberg. När han sålde på 80-talet fanns det planer på att riva hela varvet och bygga niovåningshus på tomten.

Sedan kom finanskriser, ägarbyten och nya planer, men det fanns också en mycket stark motståndsrörelse anförd av arkitekten Torbjörn Vogt, som under en tid var ordförande i Djurgårdens hembygdsförening. Han gav sig inte och det är han glad över i dag även om han flyttat sina bopålar från Nordenskiöldsgatan till Gärdet.

– Folk sa att jag borde få en medalj för att jag var med om att rädda varvet, säger Torbjörn Vogt, men jag behöver ingen medalj. Att varvet byggs upp igen är belöning nog.

0 . Per sida:

Andra har läst

Mer från förstasidan

 Man och kvinna åtalas. Åttaårig flicka mördades i Karlskrona på valborgsmässoafton. 1  1 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

karlskrona_144102
Foto:TT
rysk_500
Foto:AP

 Förslag i duman: Privatarmé ska slåss för ryska värderingar.

Annons:
loverboy_500
Foto:Polisen

 De är unga, fattiga och kära. Många kvinnor offer för ”loverboysyndrom”. 102  23 tweets  79 rekommendationer  0 rekommendationer

lappalainenpuff
Foto:Fredrik Funck

Tomas Lappalainen menar att åldersdiskrimineringen i Sverige är särskilt otäck.  ”På väg mot döden.” 27  6 tweets  21 rekommendationer  0 rekommendationer

 70 är det nya 60. Inte samma sak vara äldre nu som det var förr. 506  31 tweets  473 rekommendationer  2 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: