Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

En avgörande dag för Arlanda

Per Lindkvist, ljudtekniker, mäter ljudnivån från flygplanen som åker förbi.
Per Lindkvist, ljudtekniker, mäter ljudnivån från flygplanen som åker förbi. Foto: Julio C. Saint'Just

Om fem år blir det förbjudet för alla flygplan att passera över Upplands Väsby när de ska landa på Arlanda. Det skulle halvera Arlandas kapacitet. Flygplatsen har nu begärt ett nytt miljötillstånd.

På fredagen gjorde mark- och miljödomstolen syn på Arlanda i de pågående förhandlingarna om det nya miljö­tillståndet. På en öde åker elva kilometer norr om bana 3 monterade ljudteknikern Per Lindkvist upp sina mikrofoner för buller­mätning. Mark- och ­miljödomstolen med rådman Anders Ekroth i spetsen skulle få höra och uppleva flygbuller på 70 decibel från den strida ström av flygplan som landar på Arlanda.

– Det är den bullernivå vi har över vår kommun, sade Per-Erik Kanström, kommunstyrelsens ordförande i Upplands Väsby.

Meningen var att domstolen skulle ha gjort sin syn i Upplands Väsby, men fredagens vindar gjorde att planen flög in norrifrån i stället.

– Jag hade ju önskat att domstolen kunde ha fått sätta sig in i Väsby­bornas vardag, sade Per-Erik Kanström.

När bana 3 byggdes för mer än tjugo år sedan protesterade Upplands Väsby och sade att inflygningen skulle hamna rakt över kommunens centralort. Arlanda fick ändå tillstånd att bygga, men tillståndet gällde bara fram till år 2018. Till dess lovade flygplatsen att man skulle införa ”kurvad inflygning”, att göra en liten sväng runt Upplands Väsby före landning.

På Swedavias hemsida säger nu Arlandas vd Kjell-Åke Westin att ”tekniken för kurvad inflygning inte hinner bli internationell standard” till 2018.

– Kurvad inflygning tillämpas på många andra platser i världen och jag har inte direkt imponerats av Swedavias arbete med frågan, säger Per-Erik Kanström.

– Arlanda är viktig både för Sverige och vår kommun, men de måste leva upp till det åtagande de gjorde för tjugo år sedan när det gäller bullret. Nu vill de ha ett miljötillstånd utan några villkor, det kan vi aldrig acceptera.

På den öde åkern stod nu ett 50-tal personer från miljödomstolen, Swedavia och några vanliga boende i området och spanade mot himlen. När ett plan närmade sig krävde ljudteknikern Per Lindkvist största möjliga tystnad.

– Så ni inte påverkar bullmätningen. Och ni måste stå stilla!

Är en sådan här syn på platsen viktig för domstolen?

– Lite grann, svarade rådman Anders Ekroth diplomatiskt.

Anders Ekroth var domare när miljödomstolen underkände Stockholms stads plan för ombyggnaden av Slussen. Till årsskiftet får vi veta om hans domstol även underkänner Sveriges största flygplats.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.