Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

”En del av glädjen i att undervisa har dött”

Matteläraren Mikael Jacobsson fick lämna sin tjänst efter en konflikt med skolledningen om en elev. ”Det handlade bara om vad föräldrarna ville och ingen tilltro sattes till mig som lärare”, säger Mikael Jacobsson.
Matteläraren Mikael Jacobsson fick lämna sin tjänst efter en konflikt med skolledningen om en elev. ”Det handlade bara om vad föräldrarna ville och ingen tilltro sattes till mig som lärare”, säger Mikael Jacobsson. Foto: Lisa Mattisson

Läraren Mikael Jacobsson hamnade i konflikt med skolledningen efter att ha offentligt ifrågasatt föräldrainflytandet i friskolan. Sedan blev han ombedd att lämna sin tjänst.

– Resursstarka föräldrar påverkar och får rätt eftersom skolledningen är för rädd att förlora sina kunder, säger han.

Mikael Jacobsson var mattelärare på en högstadieskola i Stockholm. Han hade satt betyg på sina elever i åttonde klass, men rektorn höjde en elevs betyg, mot hans rekommendation.

Han upplever att påtryckningarna började cirka ett år innan betygsättningen. Då mejlade en elevs föräldrar, från sina jobbmejladresser, och kritiserade hans betygsättning.

– De gjorde det tydligt att de jobbar med bedömning, skolfrågor och är inflytelserika, vilket i sig är ett övertramp. Sedan ifrågasatte de elevens betyg, men jag poängterade att jag är läraren och har kompetens till rätt bedömning, säger Mikael Jacobsson.

Läs mer: ”Skolans brist på status ger oroliga föräldrar”

Föräldrarna nöjde sig inte med svaret utan tog eleven till en annan skola för att göra en så kallad särskild prövning, vilket man kan göra om föräldrar anser att ett högre betyg är befogat.

Hur det provet gick till vill skolan inte svara på.

– Jag kan inte svara på detaljer om provet. Men vi gjorde bedömningen efter rådfrågning med Skolverket att den särskilda prövningen gällde, så rektorn skrev in det högre betyget, säger skolchefen.

– Enligt de papper jag fick ta del av var det endast ett nationellt prov, vilket enligt Skolverket inte är nog för att ändra ett betyg, säger Mikael Jacobsson.

Det visade sig också att en av de tre lärarna som varit delaktiga i provet är vän och kollega med en av föräldrarna. Någonting som skolledningen beslutade inte påverkar betyget.

För två år sedan uppmärksammade SVT Nyheter rektorns beslut. Mikael Jacobsson hotade att säga upp sig, då han såg det som att skolan vek sig för påtryckningar från föräldrarna.

Den senaste veckans artiklar om skolan i Dagens Nyheter fick Mikael Jacobsson att kontakta tidningen för att berätta vad som hände sedan, något han valt att vara tyst om för rädsla för repressalier.

– Jag gick upp ensam mot en friskola som vill behålla sina kunder genom att göra som föräldrarna vill, det här måste komma fram nu, säger han när vi ses utanför hans nya skola.

Trots att Mikael Jacobsson hotat med att säga upp sig valde han att stanna på skolan för att efter sommarlovet genomföra sista läsåret med sina elever. Efter att artikeln i SVT publicerats blev han avstängd i två dagar, någonting som togs tillbaka när facket kopplades in.

Men när höstterminen började blev Mikael Jacobsson inkallad på möten hos rektorn allt oftare och det visar sig att föräldrarna krävde att han inte skulle få vara nära eleven och höll eleven hemma från skolan, säger han.

– Jag blev helt paff. Plötsligt fick jag inte längre vara med på vissa saker. Det handlade bara om vad föräldrarna ville och ingen tilltro sattes till mig som lärare och det blev en kränkande särbehandling mot mig och jag mådde väldigt dåligt, säger Mikael Jacobsson.

Läs mer: Läraren: Föräldrar i innerstan borde ta det lite lugnare

Elevens föräldrar har tidigare berättat för SVT att sonen har upplevt sig trakasserad av läraren som inte gett honom tillräckligt utmanande arbetsuppgifter.

Sonen mådde så dåligt av saken att han till slut inte ville gå till skolan. Föräldrarna har helt avfärdat att den andra skolans prövning av hans betyg skulle ha gått fel till – provet rättades i samband med rättning av andra nationella prov av fyra lärare varv tre inte kände eleven sedan tidigare.

”Detta handlar inte om föräldrar som vill ’höja’ sina barns betyg, det handlar om en elevs rätt att få en utbildning som motsvarar hans kunskapsnivå” har föräldrarna skrivit i ett mejl till SVT.

I det läget kontaktade Mikael Jacobsson en advokat som är expert på kränkande särbehandling. Mikael och advokaten hade möte i september 2015 tillsammans med skolledningen och skolans advokat.

– De hade redan förberett avskedspapper när jag kom in. Men jag ville inte sluta. När allt hände, innan sommaren, fick jag otroligt mycket respons och stöd från mina elever och deras föräldrar som ville ha mig kvar. Så jag kämpade för att få vara kvar läsåret ut. Men skolledningen vägrade.

Mikael skrev under ett dokument “Överrenskommelse om upphörande av anställning”. I det står bland annat att Mikael inte ska kommentera “några som helst förhållanden kring eleven NN eller dennes föräldrar eller baktala skolan eller dess ledning”, och även att kommunikationen till kollegor, lärare och föräldrar ska vara att skolan och Mikael Jacobsson gemensamt och i god vilja beslutat att anställningen ska upphöra.

– Jag var rädd för vad de kunde göra. Och jag har familj, lån på bostadsrätten – så jag skrev på och slutade på dagen. De budade hem mina saker.

Skolan uppfattar händelsen annorlunda:

– Han valde att säga upp sig. Man skulle önskat att det här kunde löst sig på ett bättre sätt, men vi måste acceptera om det gjorts en särskild prövning och det måste också läraren acceptera, men det gjorde han inte och då slutade det olyckligt, genom att han sa upp sig, säger skolchefen.

Överrenskommelsen om att inte prata om händelsen menar skolchefen är vanlig när folk slutar.

– Det gjordes en överenskommelse om att läraren skulle sluta. Det är ganska vanligt vid överenskommelser att man skriver in en bit om lojalitet och tystnad och det är på grund av omtanke om eleven.

För Mikael Jacobsson handlade händelsen inte om prövningen i sig, utan om bristen på stöd från skolan.

– Det ska inte få gå till såhär i Sverige. Jag blev bortträngd för att jag inte lät mig påverkas. Jag har alltid haft en sådan glädje i att undervisa barn i matematik, men en del av den glädjen i att undervisa har dött. Både på grund av föräldrarnas beteende och chefernas beteende.

Mikael Jacobsson vill uppmärksamma flera aspekter kring föräldrainflytandet, där både föräldrar och skolledning har ansvar att skapa en möjlighet för lärarna att göra sitt jobb.

– Det är många nivåer i det här. Föräldern med makt som trycker på, för att de inte är nöjda med betygen. Sedan är det också den svaga skolledningen – som det ofta är nu för tiden. Framför allt på friskolor, där ledningen är rädda för sina kunder och inte backar upp sina anställda. Det är lätt för dem att ta föräldrarnas sida, eftersom de är kunder. Så de förlorar hellre lärare.

Skolledningen på friskolan ser inte ett problem i att föräldrar skriver från arbetsmejl eller poängterar vilka professioner de har.

– Det är betydligt vanligare i dag att det förs diskussioner med föräldrar om elever via mejl, men vilken mejladress de använder är inte intressant. Våra lärare eller ledning ska inte påverkas i betygsättningen av aktiva föräldrar. Försök har absolut gjorts men om man upplever påtryck från föräldrar får man ta det med rektorn. Föräldrar kan inte påverka elevens betyg, säger skolchefen.

Föräldrarna håller inte med läraren i sin kritik.

Läs mer: Föräldrarna kritiska till lärarens kritik

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.