Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

Färre p-platser ska öka de blå bussarnas takt

Åtgärder ska få busstrafiken på linje 2 och 3 att flyta bättre.
Åtgärder ska få busstrafiken på linje 2 och 3 att flyta bättre. Foto: Hasse Holmberg TT

Blåbussarna på linje 2 och 3 ska gå lite fortare med hjälp av en rad små åtgärder. Men de små punktinsatserna kommer att följas av större grepp för att försöka se till att bussarna inte kommer lika tätt inpå varandra som det ofta är i dag.

Det är ingen större prestation att cykla ifrån en blåbuss i innerstaden. Ibland går det att promenera ikapp med bussarna som ständigt fastnar i korsningar, bakom felparkerade bilar och på hållplatser.

Två projekt på senare år har fått trafiken på linje 4 och linje 1 att gå något snabbare och nu är turen kommen till linje 2 och linje 3. Omkring 30 parkeringsplatser tas bort, några korta busskörfält skapas och lämna-företräde-skyltar sätts upp på gator som korsar bussgatorna.

– Vi ser också till att ljussignalerna i alla korsningar där blåbussarna går nu ställs in för att ge bussarna företräde, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Stockholms stad, landstinget och Keolis samarbetar för att få busstrafiken att flyta bättre. Daniel Helldén och trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) är överens om att samarbetet mellan Stockholms stad och landstinget fungerar bra.

– Det finns en samsyn om att det är oerhört viktigt att bussarna kommer fram. Det fanns det kanske inte alltid tidigare, säger Kristoffer Tamsons.

När linje 4 skulle snabbas på i ett projekt togs en handfull hållplatser bort, vilket ledde till protester från resenärerna. Den här gången tas inga hållplatser bort, bortsett från att de två hållplatserna i varsin ände av Kungsträdgårdsgatan görs om till en mitt emellan de nuvarande.

– Vi har inga som helst ambitioner att minska antalet hållplatser. Bussarna ska vara tillgängliga, inte enbart köra fort mellan två ändhållplatser, säger Kristoffer Tamsons.

Åtgärderna på linje 2 och 3 genomförs successivt så snabbt det är möjligt. En åtgärd som kan dröja är nya busskörfält i Birger Jarlsgatans mitt – de ska först utredas.

Ett som är säkert är att de här modifieringarna längs busslinjerna kommer att följas av fler.

– Det här ska ses som ett första steg för att försöka se till att bussarna går med jämna mellanrum i stället för i klungor. Nästa åtgärdsplan kommer att vara mer omfattande, säger Daniel Helldén.

Ett område berörs inte av åtgärderna och omfattas inte av några förhoppningar om att trafiken ska flyta bättre – Slussen. Under ombyggnadsperioden läggs busstrafiken om i olika omgångar och omläggningarna kommer inte att göra passagen enkel och snabb.

Fakta. Några förändringar

Korsningen Erstagatan-Folkungagatan målas om för att inte bussen ska fastna bakom bilar.

Hållplatserna Karl Xll:s torg och Kungsträdgården slås samman till en hållplats som ligger mittemellan de båda nuvarande.

Nya busskörfält på Norrlandsgatan och Hamngatan.

Ett busskörfält i mitten av Birger Jarlsgatan mellan Engelbrektsgatan och Stureplan utreds.

Korsningen Götgatan-Ringvägen görs om så att bussen ges en chans att komma över fortare.

Busskörfälten på Renstiernas gata rensas från stoppmöjligheter för bilar.

Sankt Eriksgatan får ett busskörfält mellan Hantverkargatan och Fridhemsplan.

Turistbussparkeringen på Hantverkargatan får byta sida och tio bilparkeringar tas bort.

Alla gator som korsar Hantverkargatan får väjningsplikt.

Torsgatan närmast Hagastaden får busskörfält även norrut.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.