Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

Felparkering i cykelfält äventyrar säkerheten

Björn Billung, Cécile Everett, Thomas Rörby och Jeppe D Larsen är alla trötta på att behöva väja för felparkerade fordon i Hammarby sjöstad.
Björn Billung, Cécile Everett, Thomas Rörby och Jeppe D Larsen är alla trötta på att behöva väja för felparkerade fordon i Hammarby sjöstad. Foto: Magnus Hallgren

Dubbelparkeringar i cykelkörfälten är en vanlig syn i Stockholmstrafiken. Men det strider mot reglerna och i Hammarby sjöstad har cyklisterna tröttnat på att väja för felparkerade fordon.

– Lathet ställs mot säkerhet, menar cyklisten Björn Billung.

På många ställen i Stockholm stad råder parkeringsbrist, vilket på flera håll har gjort att bilisterna skapat sig egna lösningar.

I Hammarby sjöstad, som byggdes för att uppmuntra till mer miljövänliga transportmedel, har upprepade felparkeringar skapat stor irritation bland cyklisterna.

– Bilisterna dubbelparkerar och ställer sig i cykelfälten, vilket sker på bekostnad av säkerhet och framkomlighet för oss som cyklar, förklarar Björn Billung som ofta trampar omkring i stadsdelen.

Quiz: Hur bra är du på trafikregler?

Bristen på parkeringsplatser har enligt Björn gett upphov till en ”jag ska bara”-mentalitet hos bilförarna som han menar beror på lathet.

– Många tror att de har rätt att parkera i cykelfälten genom ursäkten att de ”bara ska in i affären” eller hämta barn på skolan. Jag förstår om man ska lasta av saker men då kan man ställa sig på en tvärgata där man inte hindrar framfarten.

Även Cécile Everett vittnar om osäkerheten kring cykelfälten.

– Det är en slags krigszon där man ständigt tvingas ut bland bilisterna, vilket gör dem arga. Att barn måste cykla i en sådan miljö är vansinnigt.

På Trafikkontoret känner man till parkeringsproblemen i Hammarby sjöstad och har därför satt in extra resurser på vissa utsatta ställen.

– Det stämmer att vi haft problem i området och vi har därför utökat bevakningen på vissa ställen, vilket har gett resultat, säger Karin Hebel, enhetschef på Trafikkontoret.

Hon förklarar att felparkeringar inte är unikt för Hammarby sjöstad utan förekommer i hela Stockholm och att en utökad bevakning inte löser grundproblemet.

– Problemet kommer alltid finnas så länge bilförarna inte respekterar bestämmelserna. Sedan beror det även på parkeringsmöjligheterna och vad som finns på gatan.

Enligt Karin Hebel är det cykelfält som ligger intill attraktiva affärer som tobaksaffärer, konditorier och systembolag som drabbas värst.

– Det lockar bilister att ställa sig där, även om de vet att de inte får. Det spelar ingen roll om det är Tegnérgatan eller Hammarby sjöstad, att folk fuskar beror på vilka ställen som ligger intill cykelkörfälten.

Hon tror dock att felparkeringar kommer att minska med tiden.

– Det blir allt fler cykelkörfält i staden och jag tror att bilisterna på sikt kommer att respektera dem, men det kan ta något år.

Enligt G4S, som sköter parkeringsbevakningen i Hammarby sjöstad och i södra Stockholm, hanterar man felparkeringar genom kontinuerlig övervakning och att prata med bilisterna.

– Vi kan inte vara överallt samtidigt men vi hanterar de uppkomna situationerna utifrån där vi befinner oss och där det behövs sätter vi in extra bevakning, säger Ugur Karci, distriktschef på G4S.

Han poängterar att stopp- och parkeringsförbud råder i cykelfälten men menar att man försöker prata med bilisterna före att bötfälla dem.

Foto: Magnus Hallgren

Foto: Magnus Hallgren

– Vi jobbar informativt och förebyggande men om reglerna inte följs riskerar bilägaren alltid att få en parkeringsanmärkning. Ser vi en bilist som parkerar fel så pratar vi i första hand med den och ser till att den flyttar bilen.

En metod som cyklisten Björn Billung är tveksam till.

– Problemet har pågått i flera år och kommer därmed inte att lösas utan konkreta åtgärder. Jag vill bara kunna cykla på mitt cykelfält.

Fakta. Cykelkörfält

Det råder stopp- och parkeringsförbud i cykelkörfält.

Om en felaktig parkering sker i ett cykelkörfält eller cykel- eller gångbana kan p-boten bli 1 000 kronor. Fordon som står trafikfarligt eller hindrar trafik kan flyttas bort.

Under 2015 utfördes drygt 25 000 serviceåtgärder efter samtal från allmänheten till Stockholm stad. Samtalen kan röra felparkerad bil i cykelkörfält eller lastplats.

Antalet utfärdade p-botar under 2015 var 537 087 stycken i Stockholms stad.

Tre bolag ansvarar för parkeringsövervakningen i Stockholms stad.

Källa: Trafikkontoret