Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

Fem minuter för klädbyte – i veckan

Katarina Iris från hemtjänsten hjälper Fransisca Bälter.
Katarina Iris från hemtjänsten hjälper Fransisca Bälter. Foto: Eva Tedesjö

Efter en fallolycka i höstas blev 78-åriga Fransisca Bälter helt sängliggande. Då drogs hemtjänsten ner. Nu är hon beviljad totalt en kvart i veckan för bad eller dusch, fem minuter i veckan för klädsel – och ingen tid alls för frukost eller social samvaro.

– Det är så tråkigt att de fina orden om värdigt liv och skälig levnadsnivå inte omsätts i praktiken, säger Sanja Jagustin Christiansson, chef för det hemtjänstföretaget CuraNova Omsorg som Fransisca Bälter anlitar.

Från sängen i sin tvårummare i Skärholmen har Fransisca Bälter utsikt över träd och himmel. Hon har mobiltelefonen och fjärrkontrollen till hands, tv:n är omgiven av bilder på de fem barnbarnen som bor i Göteborg.

Hemtjänsten kommer flera gånger om dagen, och på natten. Om kundens hjälpbehov förändras är företaget skyldigt att anmäla det till kommunen.

– Det gjorde jag i slutet av november. Fransisca hade blivit sämre och vi klarar inte att ge henne omsorg under trygga förhållanden med det nuvarande biståndsbeslutet, säger Sanja Jagustin Christiansson.

Biståndshandläggaren gjorde ett hembesök – och minskade tiden. ”En anledning till att tiden minskades är att klienten är helt sängliggandes”, skriver en biträdande enhetschef.

– Jag har tjatat jättemycket med stadsdelsförvaltningen och frågat dem: hur kan det vara rimligt att ni sänker insatsen när hon behöver mer hjälp? De svarar bara att det är rimligt därför att hon är sängliggande, säger Sanja Jagustin Christiansson.

Sedan 2010 använder biståndshandläggarna en beräkningsmall med schablontider. Där finns poster som bad/dusch, klädsel, bäddning, sällskap vid måltid/äthjälp, städning, tvätt, ärenden med mera.

När Fransisca Bälter blev sängliggande drogs tiden för bad/dusch ner till en kvart en gång i veckan – det går inte enligt Sanja Jagustin Christiansson, det blir i stället tvättlappar i sängen. Tiden för klädsel – i Fransiscas fall betyder det att byta nattlinne – till 5 minuter en gång i veckan, tiden för toalettbesök från 15 till 5 minuter sju gånger per dygn och för sällskap vid måltid/äthjälp till tio minuter två gånger om dagen.

– Socialtjänstlagen talar om skälig levnadsnivå och att äldre människor har rätt till ett värdigt liv under trygga förhållanden, men Stockholms stadsdelar använder sina egna principer för att klara ekonomin. Man ska inte bli kränkt och diskriminerad bara för att man blir gammal, säger Sanja Jagustin Christiansson.

Schablontiden för att duscha eller bada, till exempel, är 30 minuter.

– Men den sänks alltför ofta. I självklara fall, som när det gäller Fransisca, borde de inte kunna göra det. Men hon har inte sina släktingar här i stan, det är bara vi som kan ringa och säga att det inte fungerar och stadsdelsförvaltningarna bemöter oss med stor misstro, säger Sanja Jagustin Christiansson.

Hon och hennes man Lars Christiansson – de äger företaget tillsammans – tror att det finns många utförare som inte vågar berätta hur det är.

– Så fort det händer något negativt i hemtjänsten är det de privata utförarnas fel, säger Lars Christiansson.

När de tar upp tidsminskningen med den centrala äldreförvaltningen hänvisar de till att kunden kan överklaga till förvaltningsrätten.

– Men den tid våra kunder blir tilldelade går inte att överklaga, det är en återvändsgränd, säger Lars Christiansson.

Nu ska de göra en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg.

– Det ska vara individuella behovsbedömningar men det är det nästan aldrig, sociala behov tas oftast inte hänsyn till, säger Sanja Jagustin Christiansson.

På listan över schablontider finns punkten Social samvaro och tiden 30 minuter. I Fransisca Bälters biståndsbeslut är den inte ikryssad, Sanja och Lars har aldrig sett att någon kund har beviljats tid för social samvaro, de har heller aldrig sett att någon – på någon punkt – har fått mer än schablontiden.

Varje moment hemtjänstpersonalen utför registreras, om företaget tillbringar mer tid hos kunden än vad som beviljats måste den godkännas i efterhand.

Fransisca Bälter har inte beviljats tid för frukost eller för att någon ska gå ut med soporna. Hon har vackert röda naglar, men någon punkt för Måla naglar finns över huvud taget inte i beräkningsmallen.

– Vi är alltid här längre än vad vi har betalt för, i många fall godkänner inte stadsdelsförvaltningen det, säger Sanja Jagustin Christiansson.

– Vi har minsann inte sett några vinster i välfärden, säger Lars Christiansson.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.