STHLM

Fick betala 2.653 kr för taxiresa på tre mil

Johan Hallberg hann inte skjutsa sin utländska kollega till flyget, så hon tog en taxi från Kistamässan till Arlanda. Notan: 2.653 kronor.

Resvägen från Kistamässan till Arlanda är enligt Eniro 30,7 km och tar ca 21 minuter. Att betala runt 2.600 kronor för den resan låter hutlöst dyrt. Det tyckte Johan Hallbergs kollega också, men hon kunde inte göra annat än betala.

– Hon tyckte att situationen blev hotfull, säger Johan Hallberg.

Kvinnan är inte den enda som känt sig uppskörtad av taxibolaget, att döma av kommentarer på nätet. Många är också de turister som har råkat ut för att taxiresan blivit betydligt dyrare än vad de räknat med.

– Det förekommer att utlänningar skriver till oss och klagar, säger Lennart Hamnered, ordförande i branschorganisationen Svenska Taxiförbundet.

Men det har de inte så mycket för. Sedan taxibranschen avreglerades är det fri prissättning som råder. Taxibolagen bestämmer själva sina priser.

– Problemet är att turister inte vet att taxipriserna är avreglerade. De tar första bästa bil, säger Lennart Hamnered.

Och då kan det bli dyrt, riktigt dyrt.

Taxibilarna måste ha en formaliserad prisinformation synlig på sin taxibil. Samtliga tariffer ska finnas angivna och också ett jämförpris beräknat på en typresa på 10 km och cirka 15 minuter.

– Om man tittar på de större taxibolagen ligger de högsta jämförpriserna på upp mot 300 kronor. Men går du längs Klarabergsviadukten kan du stöta på bilar som tar upp emot det femdubbla. Det högsta vi sett är 1.500 kronor för en mil och då kommer du inte långt i Stockholm, säger Lennart Hamnered.

Taxibilarna med de högsta priserna erbjuder inte något mer än andra bolag, så det är inga lyxresor det är fråga om.

Hur ska man då bära sig åt när man vill åka taxi?

– Håller man sig till de stora etablerade företagen råkar man inte ut för det här. Hittar man ingen sådan taxi är mitt råd att vänta, eller åtminstone titta på jämförpriset, så att man är medveten om vad det kommer att kosta.

Att försöka förhandla med föraren är oftast ingen idé, åtminstone inte med större taxicentraler.

– Exempelvis Taxi Stockholm är ett varumärke som vill stå för en prisbild. Skulle du förhandla om priset på hamburgaren med kassören på McDonalds, säger Lennart Hamnered.

De varierande priserna hos olika bolag är en negativ effekt av den fria konkurrensen på taximarknaden.

– Före avregleringen visste du vad en taxi kostade, men då var det å andra sidan nästan omöjligt att få tag på en taxi vid vissa tidpunkter. Avregleringen har fört med sig en större tillgänglighet, åtminstone i storstäderna.