Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

Flytt av flyg från Bromma kan ge 38.000 bostäder

Foto: Paul Hansen

Om flyget flyttas från Bromma blir det möjligt för Stockholm att bygga 38.000 bostäder. Det är kontentan av en genomlysning som Stockholms stadsledningskontor gjort på begäran av Brommaförhandlaren Anders Sundström.

Det finns två saker som är relativt säkra om Bromma flygplats framtid. Den ena är att det inte blir någon snabb nedläggning. Den andra är att en flygplats centralt i ett snabbt växande Stockholm på sikt blir omöjlig. Före detta näringsminister Anders Sundström (S) började först utreda Brommas framtid för att sedan i december ha direktiv om att utreda Arlandas framtid och möjligheter till bostadsbyggande i stor skala.

En utbyggnad av Arlanda är en förutsättning för en nedläggning av Bromma. Stockholms stad har nu svarat på en begäran om hur mycket bostäder som skulle kunna byggas om flyget försvann från Bromma. Slutresultatet av de beräkningar som stadsledningskontoret gjort är 30.000–38.000 bostäder om utbyggnaden sker med ungefär samma täthet som stadsdelen Annedal, varav över 20.000 på den nuvarande flygplatsen och i de bullerstörda områdena intill den.

– Det är ett väldigt stort och välbehövligt tillskott av bostäder. Både på Bromma och på andra platser där vi av olika skäl har svårt att bygga så länge flyget är kvar, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (Mp).

Miljöpartiet lovade en gång 50.000 bostäder på Bromma. Men det var i ett debattklimat där Brommas förespråkare redovisade att tiotusentals arbetsplatser skulle försvinna om flygplanen inte fick landa på Bromma.

I det underlag Stockholm tagit fram ingår en ny tunnelbana i en båge via Bromma flygplats västerut mot Hässelby/Vällingby.

– Den är nödvändig om vi ska kunna bygga en klimatsmart stadsdel, säger Daniel Helldén.

Kostnaden för tunnelbanan är beräknad till minst åtta miljarder. Om den blir verklighet skulle det öppna för nya bostäder längre västerut i Beckomberga, Vällingby och Hässelby som inte är medräknade i stadens inlaga om Brommaflyget.

En annan investering som stadsledningskontoret lyfter fram som viktig är en vägtunnel från Brommaplan via Huvudsta till Järva krog, som skulle korta av de bilköer som väntas uppstå om flyget ersätts med bostäder. Den är Daniel Helldén inte lika förtjust i.

– Nej, Stockholm har ett mål att minska biltrafiken. Då är det inte så klokt att bygga biltunnlar, betonar han.

Delar av flygplatsområdet är påverkat av miljögifter som brandsläckningsskummet Pfas, tjära, flygbränsle och olika tungmetaller. Stadsledningskontoret bedömer att miljögifterna inte blir lika dyra att få bort som exempelvis gifterna vid Gasverket i Värtan.

Om flygbullret försvinner och de restriktioner mot byggen som kan påverka inflygningen till Bromma och flygradarn i Bällsta ser stadsledningskontoret dessutom stora möjligheter att förkorta de ofta långdragna planeringsprocesserna i stora delar av Stockholm.

Vad tycker du? Diskutera på DN Sthlm:s Facebooksida!

Bostadspotential utan Brommaflyg

Över 19.000 bostäder kan byggas på Bromma och i direkt anslutning till flygplatsen. I Riksby och Bällsta kan det bli ytterligare minst 4.000 lägenheter.

4.000 bostäder i Ulvsunda industriområde och Traneberg.

2.000 bostäder i den västra delen av Kungsholmen och i villaområdena i Spånga.

”Några tusen” bostäder när höjdrestriktioner och bullerrestriktioner mildras.

Ytterligare 8.000 bostäder om staden ökar täthet och höjd på bostäderna.

I siffrorna är inte bostadsmöjligheter i Solna och Sundbyberg inräknade.