Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Förbifarten byggs – även vid maktskifte

Fältbiologen Isabelle Scharin, 25, var på plats utanför Stadshuset på måndagen. ”Jag är här och demonstrerar mot förbifarten för att et är ett idiotiskt projekt. Det är bara en exploateringslek. man pratar om klimatmål, men dom är omöjliga att uppnå.”
Fältbiologen Isabelle Scharin, 25, var på plats utanför Stadshuset på måndagen. ”Jag är här och demonstrerar mot förbifarten för att et är ett idiotiskt projekt. Det är bara en exploateringslek. man pratar om klimatmål, men dom är omöjliga att uppnå.” Foto: Thomas Karlsson

Förbifart Stockholm kommer att byggas även om det blir maktskifte i nästa val. De två största partierna i Stadshuset är överens. Det lovade oppositionsborgarrådet Karin Wanngård (S) i fullmäktige på måndagskvällen.

Samtidigt öppnade hon – som partiledare Stefan Löfven har gjort tidigare – en möjlig nödutgång.

– Jag anser att vi bör omförhandla uppgörelsen med staten så att Stockholmsregionen själv kan råda över trängselskatten, sade Wanngård.

Uppgörelsen innebär att Förbifarten till 80 procent ska finansieras med trängselskatten.
Wanngårds förbehåll oroade trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) som ändå var "väldigt, väldigt glad över att du är så tydlig med att Förbifarten ska byggas".

– Det är viktigt för att knyta ihop de norra och södra delarna av Stockholmsregionen. Alla analyser pekar på att vi får stora trafikproblem utan Förbifarten, sade hon.

Enligt Miljöpartiets oppositionsborgarråd Daniel Helldén kommer alla trängselskatter till 2053 "att plöjas ner i den här motorvägen".

– Och det när allt stockholmarna ropar efter är kollektivtrafik. Vad är det egentligen för århundrade du lever i, Ulla Hamilton? sade han.

– Stockholmarna är väldigt villiga att vara med och finansiera Förbifarten, det vet vi av alla undersökningar, svarade Hamilton.

Helldén vände sig också till Karin Wanngård:

– Jag är förvånad över att du pratar varmt om detta slukhål samtidigt som SSU sitter på läktaren.

SSU demonstrerade senare mot Förbifarten utanför Stadshuset tillsammans med Grön ungdom och Ung vänster, totalt ett hundratal personer.

Stellan Hamrin (V) försökte flera gånger få svar på frågan varför Förbifarten "går ovan jord i förorterna men i tunnel överallt där det bor välsituerade människor". Det fick han inte.

Och Ann-Katrin Åslund (FP) ställde samma fråga till MP och V:

– Jag undrar, finns det någon möjlighet för er att efter valet regera ihop med en socialdemokrati som faktiskt har lovat stockholmarna att Förbifarten ska bli av?

– Jag är övertygad om att vi i valet 2014 kommer att få se en så stark majoritet för kollektivtrafik att det inte är något snack om saken, sade Daniel Helldén.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.