Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

Förbifarten kan bli ett lyft för pendlare

Förbifarten behöver inte nödvändigtvis bara rymma biltrafik. Med snabba busslinjer kan pendlare vinna mycket restid.
Förbifarten behöver inte nödvändigtvis bara rymma biltrafik. Med snabba busslinjer kan pendlare vinna mycket restid. Foto: Agnes Stuber, Fredrik Sandberg/TT

Regeringens klartecken för bygget av Förbifart Stockholm betyder inte att alla detaljer är spikade. Oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S) har gott hopp om mer kollektivtrafik i Förbifarten – gärna i helt egna körfält för snabb busstrafik mellan Haninge och Täby.

Regeringens beslut att häva stoppet för Förbifart Stockholm innehöll även två andra delar.

Den ena är att gruppen i Stockholmsförhandlingen om mer tunnelbana som sedermera bytt namn till Sverigeförhandlingen och fått nya uppdrag även ska undersöka förutsättningarna för en tunnel­banelinje under Mälaren väster om centrala Stockholm. En sådan i någon form har i princip alla partier i Stockholm föreslagit. Den andra är att det ska ske en översyn av möjlig­heterna till kollektivtrafik i Förbifart Stockholm.

– Jag har inte ett ögonblick tvivlat på att Förbifarten skulle få klarsignal. Att regeringen öppnar för mer kollektivtrafik är väldigt viktigt. Dagens planer utgår från att sex procent ska åka kollektivt i Förbifarten, det måste bli fler, anser oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg.

Hon har fyra år i landstingets trafiknämnd bakom sig och bor i  Huddinge. Därför ser hon en storsatsning på effektiv, miljövänlig busstrafik i Förbifarten som en nyckelfråga för arbetsmarknaden i  Stockholm och utvecklingen av Södertörn.

– Det går att drömma om att kunna gå eller cykla till jobbet. Men de flesta av oss kommer att få pendla även i framtiden och då är det nödvändigt att vi knyter samman de norra och södra delarna av länet bättre, säger Erika Ullberg.

I höstas lanserade Skanska, Scania, tredje AP-fonden och ledande lokalpolitiker i Botkyrka och Huddinge ”Stockholmsbågen”. Tanken är att tät busstrafik – kanske som sammankopplade busståg i rusningstid – ska gå i en båge från Haninge till Täby, i huvudsak på helt egna körfält.

– Jag kan inte påstå att jag vet exakt hur det borde se ut, men idén tilltalar mig. Jag tror att kapacitetsstark miljövänlig busstrafik är underskattad. I debatten förs oftare dyra spårvägar och orealistiska linbanor och båtar fram, säger Erika Ullberg.

För att kunna åka hela bågen från Haninge till Täby i buss på 45 minuter och en delsträcka som Kungens kurva-Kista på 15–20 minuter krävs mer än busskörfält i Förbifarten. Främst att Södertörnsleden – numer omdöpt till Tvärförbindelse Södertörn – byggs. Den har skjutits upp både av politiska och trafikjuridiska skäl flera gånger det senaste decenniet och gör att tung långtradartrafik på väg från färjor i Nynäshamn mot södra Sverige bullrar fram på smala vägar genom centrala Huddinge.

I landstinget är maktförhållandena precis som i riksdagen – fast tvärtom. Här styr de borgerliga med Sverigedemokraterna som vågmästare.

Än så länge har SD intagit en extremt avvaktande roll. Inför nästa höst när budgeten för 2016 ska fastställas har partiet lovat ställa krav. Erika Ullberg ser en möjlighet för Socialdemokraterna att få lite mer gehör när de borgerliga efter åtta år med egen majoritet ställs inför en ny politisk situation. Ett faktum finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M) påtalat vid flera tillfällen.

– Jag hoppas ju att Torbjörn Rosdahl kan visa sig vara den samförståndspolitiker han påstår sig vara, säger Erika Ullberg.

På trafikområdet hoppas hon att det snart kommer en dag då SL får ordning på investeringarna och att man får ett biljettsystem som är klart och tydligt och som gör att den som bara reser ibland vågar resa kollektivt.

En tvistefråga i landstinget är SL-taxan där den rödgröna oppositionen vill ha enhetstaxa. Strax före jul sjösattes en utredning om taxesystemet.

Den kan vad det lider komma fram till att enhetstaxan är ett bra förslag. På den borgerliga sidan är Centerpartiet positivt till enhetstaxa.

Fakta:

Ett omfattande system med snabba bussar i en båge kring Stockholm med Förbifarten som vital del skulle kunna jämföras med utbyggnaden av Tvärbanan lite närmare centrala Stockholm. Den har generellt lockat fler resenärer än den var planerad för. Väldigt få reser med Tvärbanan hela vägen från Hammarby sjöstad till Solna.

Snabbussar i en båge runt stan skulle inte heller leda till en hord av resenärer hela sträckan mellan Täby och Haninge. Men på många delsträckor kan den troligen locka mycket folk. Det har Tvärbanan exempelvis mellan Hammarby sjöstad och Gullmarsplan och mellan Årstaberg och Liljeholmen.

Fakta:

Dragkampen om enhetstaxa eller zonsystem i SL-trafiken har pågått i  över ett decennium. Förespråkarna hävdar att enhetstaxan är enkel, att den ger rättvisa mellan invånarna i  länet och att den gör att fler reser och därmed ökar SL:s intäkter.

Motståndarna anser att det är mer rättvist med ett system där långa resor är dyrare än korta och menar att en enhetstaxa skulle urholka SL:s ekonomi.

Att SL:s ekonomi är betydligt mer beroende av alla som reser med månadskort eller andra periodkort än de som reser ibland berörs sällan i den politiska taxedebatten. Rent generellt är det så för oss resenärer att det är relativt billigt att åka med SL med månadskort, men relativt dyrt att åka singelresor.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.