Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

Försäkringskassan lämnar Botkyrka

Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten lämnar sitt servicekontor i Hallunda, Botkyrka kommun. ”Ett stort svek mot förorten. Tusentals botkyrkabor besöker kontoret varje vecka”, säger Ebba Östlin, S, kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka.

Enligt Botkyrka kommun är det ett av statens viktigaste servicekontor – det som Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten har på Hallunda torg i Norsborg.

– Behovet av kontoret är väldigt stort, Försäkringskassan är en av de allra viktigaste samhällsfunktionerna. När de överger oss är det ett tydligt tecken på nedmontering av förorten, fortsätter Ebba Östlin.

Kommunen har under en längre tid fört samtal med Försäkringskassan och försökt få myndigheten att ändra sig. Försäkringskassan anser att lokalerna är för små och inte ändamålsenliga. Besökstrycket är högt och personalens upplevda otrygghet för stor.

Enligt Försäkringskassan har man i snitt 1 650 besök i veckan.

– Vi har presenterat flera möjliga lösningar för dem. För oss är det inte en fråga som kan reduceras till ändamålsenliga lokaler, det är en fråga om vikten av det offentligas satsningar kommer medborgarna till del, säger Ebba Östling.

Försäkringskassans nuvarande alternativ är att flytta till nya lokaler i Liljeholmen, drygt 1,5 mil från nuvarande servicekontor.

På servicekontoren kan medborgarna få hjälp med allt från allmän information till hjälp med blanketter, ansökningar, självbetjäningstjänsterna. Man kan även på information om sina pågående ärenden, att skriva ut intyg och bevis.

– Enligt servicekontoret egen bedömning så har två tredjedelar av besökarna svårt med svenska språket. Personlig hjälp från handläggare med stor språkkompetens kan inte ersättas med webbtjänster, många av kontorets besökare är dessutom mycket ovana användare av digitala tjänster och datorer, fortsätter Ebba Östlin.

Botkyrka kommun har nu skickat brev till respektive myndighets generaldirektörer. Kommunpolitikerna i Botkyrka är i det närmaste chockade över beskedet att Försäkringskassan lämnar.

– Regeringen uttrycker ju i flera sammanhang vikten av statligt stöd till miljonprogrammets stadsdelar. Statens närvaro är det bästa stöd staten kan ge, säger Ebba Östlin som anser att en flytt förstärker känslan av utanförskap och dessutom påverkar tilliten till samhället.

Per Aronsson, områdeschef på Försäkringskassan, bekräftar planerna på att lämna Hallunda. När det stod klart att myndigheten växt ur den nuvarande lokalen var ambitionen att stanna kvar i Botkyrka.

– Behovet finns, det är helt klart. Men vi måste ha en lokal som är tillräckligt stor och anpassad efter den verksamhet vi bedriver, och det har vi inte hittat, säger han.

Enligt Per Aronsson så är de nuvarande lokalerna inte bra – vare sig för medborgarna eller för Försäkringskassans 17 medarbetare på kontoret.

– Trängseln har skapat irritation som lett till en del incidenter, till och med hot. Vi kan inte vara kvar där, fortsätter Per Aronsson.

Enligt honom har också kundströmmarna förändrats något under senare tid. Allt fler lär sig sköta sina ärenden via internet men även det stora antalet nyanlända har gjort att det kanske är större samhällsnytta att placera kontoret någon annan stans.

– Vi måste möta de behov alla Stockholmare har. Vi tittar på olika alternativ utifrån att det inte finns lokal i Botkyrka kommun varav Liljeholmen är ett, men vet inte var vi hamnar. Kontoret i Hallunda är ju bara ett av fem i Stockholm.

Men det är det enda som ligger Söder om stan?

– Ja.

Det är ännu inte klart när Försäkringskassan lämnar. Beslutet ska fattas i myndighetens nationella ledningsgrupp i februari eller i mars.

Fram till dess kommer Botkyrka kommun göra allt som står i sin makt för att få Försäkringskassan att ändra sig.