Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

”Försäkringskassans flytt är en katastrof”

Bland Botkyrkaborna är rädslan stor att Försäkringskassans, Pensionsmyndighetens och Skatteverkets planerade flytt ska leda till att ytterligare butiker och service ska slå igen.

– Kontoret är den enda kontakten vi har med det svenska samhället, säger en kvinna som vill vara anonym.

Två säkerhetsvakter flankerar var sin sida av entrén till Försäkringskassans kontor i Hallunda centrum. En och en släpps kunderna, som de kallas, in i den fönsterlösa lokalen i Hallunda centrum. Det surrar från ventilationen i taket. Ett trettiotal besökare väntar på att få hjälp att fylla i blanketter och få svar på frågor.

Det är en ovanligt lugn fredagsförmiddag, förklarar områdeschef Per Aronsson.

– Det brukar vara kö ut i trapphuset. Då får vi slussa in och ut kunder från lokalen för att inte ha för många samtidigt. Det blir ingen bra miljö för kunderna, säger han.

Den sista september ska Försäkringskassan, liksom Pensionsmyndigheten, Skatteverket och polisen flytta från lokalerna, vilket DN berättade om häromveckan. Orsaken är att utrymmena är för små och inte lever upp till kraven på säkerhet, enligt Försäkringskassan.

Under de tre senaste åren har det rapporterats 112 så kallade personsäkerhetsincidenter. Det handlar om anställda som utsatts för hot, våld eller trakasserier och då en så kallad säkerhetsrådgivare kopplats in. Myndigheten vill av säkerhetsskäl inte gå in på konkreta händelser.

– Det är för många helt enkelt. Det är lokalerna i sig som har orsakat det. När vi har långa väntetider skapar det en stor irritation. Den här miljön harmoniserar inte med kraven på säkerhet, säger Per Aronsson.

Det är ännu oklart vart flytten går. Myndigheten letar efter lokaler i Söderort och just nu lutar det åt en lokal i Liljeholmen.

De Botkyrkabor som DN talar med tar emot beskedet om flytten med förstämning.

– Det här är helt fel. De struntar i medborgarna, säger Tumbabon Haukar Kadir.

– Det borde finnas två kontor i Hallunda. I går var jag här i två timmar. Det var fyrtio nummer före mig och jag hann inte fram. Så nu är jag här i dag igen, säger han och viftar med sin kölapp.

Andra är oroliga för att de statliga myndigheternas flytt kan orsaka en butiksdöd i Hallunda centrum. Runt om i Hallunda centrum gapar butikslokaler tomma. Systembolaget och Hennes & Mauritz är två kedjor som stängt under de senaste åren.

– Herregud! Det var inte roligt när jag läste om flytten. Vi har ju inget kvar, säger Albybon Saida Mohammed.

– Om de stänger försäkringskassan kommer även vårdcentralen och folktandvården att stänga igen, säger hon oroligt och pekar mot verksamheterna intill.

Prince Raynee suckar.

– Förut gjorde jag alla mina bankärenden här. Men sen stängde banken. Då flyttade även Systembolaget. Ett centrum måste ha något som lockar folk.

”Botkyrka – långt ifrån lagom”, står det på en skylt ovanför en av diskarna på servicekontoret med kommunens slogan. Hallunda är en av landets mest socialt utsatta stadsdelar. Arbetslösheten är hög, medelinkomsten låg och en majoritet av befolkningen har invandrarbakgrund.

Två äldre damer, som vill vara anonyma, säger att Försäkringskassans servicekontor är den enda kontakten med det ”svenska samhället” som många Botkyrkabor har.

– Det är en katastrof om det försvinner. Vi saknar svenskar här. Skriv det! Vi tappar det svenska språket, säger en av kvinnorna som själv invandrat till Sverige från Iran.

– De flesta som bor i Botkyrka är invandrare som vi. Många är arbetslösa och kan inte betala för att åka tunnelbana till ett annat kontor. Vi accepterar inte det här, säger väninnan.

Läs även: ”Botkyrka slåss med näbbar och klor”

Fakta. Hot, våld och trakasserier

20 incidenter 2013

41 incidenter 2014

49 incidenter 2015

2 incidenter 2016

Källa: Försäkringskassan

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.