Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

Första tåget på Citybanan under Stockholm

02:27. DN åker med på Citybanan under Stockholm och många hoppas på att den ska avlasta pendeltågstrafiken.

Sju år efter byggstart rullade på torsdagen det första tåget på Citybanan under centrala Stockholm. Men resenärerna får vänta till i juli nästa år på att åka i tunneln som är den viktigaste delen i arbetet med att få fler pendeltåg att gå i tid.

En kylig januaridag 2009 startade bygget av Citybanan, men då hade förberedande arbeten redan pågått i ett par år. Kjell-Åke Averstad har varit projektchef för bygget hela tiden och ser nu ljuset tydligt i tunneln.

– Vi klarar oss inom budgetramarna och vi blir klara tidigare än beräknat. Det är jag väldigt nöjd med, säger han.

Pendeltågen börjar rulla i tunneln i juli nästa år men redan på torsdagen rullade det första tåget med passagerare ut från Stockholms södra för att åka genom tunneln där spåren nu lagts hela vägen till tunnelmynningen i Tomteboda.

Det var inget riktigt pendeltåg utan en dieseldriven motorvagn i Trafikverkets röda färg fylld med ansvariga politiker, chefer och journalister som i sakta mak rullade genom tunneln.

Spår finns på hela den sex kilometer långa sträckan, elledningarna är på plats och på station Stockholm City provkörs rulltrapporna för fullt.

När vi kör in i den ganska branta nedförsbacken från Söders höjder till Söderströms botten passerar vi ett par av de svåraste passagerna för tunnelbyggarna. Närmast södra station har tunneln byggts uppifrån i stället för att sprängas, vid Maria kyrka fanns knappt något berg så där byggdes en betongtunnel i ganska löst material och under Söderström sänktes tre långa betongtunnlar ned på botten.

Stockholms City ligger över 40 meter under jord och är en station som är betydligt längre och bredare än de tunnelbanestationer många av oss är vana vid. De plattformsdörrar som sätts upp både av säkerhets- och miljöskäl och öppnas först när tåget kommer in på perrongen är redan på plats liksom rulltrapporna. Men det återstår mycket detaljarbete både här och på Stockholm Odenplan.

I höst är i princip alla arbeten utom den sista sammanlänkningen vid Stockholms södra klara, sedan återstår kontroller, besiktningar och många prover inför trafikstarten nästa sommar. På stationerna pågår arbetet för fullt men det är inte alls lika många som arbetar med bygget som när det var som flest - omkring 2.500.

– Att bygga en tunnel under centrala Stockholm har ställt oss inför många svåra utmaningar. Vi har sprängt under många mycket värdefulla kyrkor och vi har fått passa in tunneln mellan alla andra tunnlar under staden. Vi har klarat det bra och det är glada för. Det negativa är att vi haft fem tragiska dödsolyckor i bygget, säger Kjell- Åke Averstad.

Med på tåget är bland annat infrastrukturminister Anna Johansson (S) och trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M). De är helt överens om att Citybanan är ett oerhört angeläget projekt.

– Det är ingen hemlighet att vi i många år haft problem med pendeltågstrafiken. Den har haft för dålig punktlighet och det har varit trångt. Citybanan löser inte alla problem, men ganska många, säger Kristoffer Tamsons. Han tror att järnvägstunneln utöver att skapa utrymme för fler pendeltåg kommer att avlasta den hårt belastade tunnelbanan i centrala Stockholm.

– Det kommer att ta fem minuter från Stockholms södra till Odenplan. Det kommer att locka många resenärer, tror Kristoffer Tamsons.

Landstinget, Stockholms stad och andra kommuner i Mälardalen bidrar med åtskilliga miljarder till järnvägsbygget, men staten står för huvuddelen. Detta trots att bara de regionala pendeltågen ska gå i tunneln.

– Citybanan är viktig både för Stockholm och för resten av landet. När flaskhalsen genom Stockholm försvinner kommer hela järnvägsnätet att ha nytta av det, poängterar Anna Johansson.

Malmö har redan sin tågtunnel under de centrala delarna av staden. Stockholm får sin nästa sommar. Nästa väldiga tunnelprojekt är Västlänken i Anna Johanssons hemstad Göteborg.

– Den är också väldigt viktig. Men vi har fler flaskhalsar i järnvägsnätet som vi också måste ta itu med de närmaste åren, betonar hon.

Citybanan består av en sex kilometer

Citybanan består av en sex kilometer lång tågtunnel under centrala Stockholm med två nya stationer Stockholm City och Stockholm Odenplan. Dessutom ingår en lång bro över spårområdet vid Årsta. Kostnaden är 16,8 miljarder - i 2007 års prisnivå.

Närmare 10.000 sprängsalvor som lossat fyra miljoner ton berg har avlossats. Intill tågtunneln löper en servicetunnel som ska göra att merparten av all service av anläggningen kan göras utan att tågtrafiken störs. Den ska även användas om tunneln måste evakueras.

Inne i tunneln har 500 mil kablar av olika slag dragits och inne i servicetunneln finns 46 teknikbyggnader av olika slag.

Station Stockholm Odenplan får 21 rulltrappor och sju hissar. Station Stockholm City får 44 rulltrappor och 17 hissar.