Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

Fortsatt bråk om skärgårdstrafiken

Foto: Daniel Roos

Ett nytt storbråk om skärgårdstrafiken har startat. Det kan i värsta fall leda till bekymmer för resenärerna när vårsäsongen startar i april.

Den förra upphandlingen av skärgårdstrafiken brakade samman hösten 2013 efter långa politiska gräl. Den nya upphandlingen avgjordes i november förra året och ska ge lite mer båttrafik mellan öarna i skärgårdshavet från nästa år. I norr och söder vann de välkända medelstora skärgårdsrederierna Blidösundsbolaget och Utö Rederi AB.

Trafiken i mellanskärgården från Husarö i norr till Nämdö i söder som trafikeras med närmare 30 fartyg togs hem av TRSM group 1 som har ringa erfarenhet av skärgårdstrafik. De etablerade skärgårdsaktörerna förvånades över valet av en ovan aktör med riskkapitalbolag som ekonomisk garant. Huvudskälet till att nykomlingen vann var höga kvalitetspoäng. Något som förvånar en av förlorarna – Stockholms sjötrafik – som i princip alltid har haft hand om mellanskärgården och uppnått en kundnöjdhet på över 90 procent.

Upphandlingarna överklagades av ett handfull förlorande aktörer. Eftersom de nya avtalen ska gälla från mitten av april och den juridiska processen inte är klar till dess valde landstingets trafikförvaltning att teckna tillfälliga avtal med de rederier som segrade i upphandlingen. Kritiker anser att de tidigare entreprenörerna skulle ha fått avtalen.

Beslutet om avtalen ska godkännas av politikerna i trafiknämnden om halvannan vecka och det har lett till flera varningsbrev till landstinget och några uppvaktningar av politiker.

– Det är alltid mycket oro och debatt kring skärgårdstrafiken, mycket mer liv än om all annan trafik. Men vi känner oss trygga med att vi har gjort en bra upphandling, säger Suss Forsman Thullberg, kommunikationschef på trafikförvaltningen.

De fackföreningar som organiserar skärgårdsfartygens anställda finns bland dem som skrivit till landstinget.

– Vi är osäkra på om den nya aktören klarar av uppgiften. Om det går åt pipan måste man väl sälja Waxholmsbolagens fartyg för att besättningarna ska få ut innestående pengar, säger Chang Strömberg, ombudsman för Seko Sjöfolk.

Anna Öberg, vd för Stockholms sjötrafik, tror att det kan bli knepigt med trafiken i april.

– Det är inte enkelt att se till att komplicerade tidtabeller med många fartyg med serveringar och många bryggor att anlöpa fungerar, säger Anna Öberg.

En konflikt gäller säkerhetsmanualer. TRSM group har inte fått ut dem från Stockholm sjötrafik. Blidösundsbolaget har däremot lämnat ut manualer.

– Den som förlorar en upphandling ska göra sitt bästa för att trafiken ska fungera, anser Göran Ahlqvist, vd för Blidösundsbolaget.

Anette Schilde, vd för TRSM group 1, har väldigt bråda dagar inför trafikstarten i april.

– Men vi kommer igång och vi har ett bra koncept för att förbättra trafiken, säger hon.

Fakta. Inblandade bolag

TRSM Group 1

TRSM Group 1 driver i ett dotterbolag busstrafik mellan Sergels torg och Arlanda. Ekonomisk garant bakom bolaget är ett riskkapitalbolag med säte på Cypern.

Gruppens vd Anette Schilde har ett förflutet inom Stockholm Info och Skärgårdsrederiet Sweden AB. De båda företagen kör sightseeingbussar och sightseeingbåtar och i styrelsen för det sistnämnda bolaget sitter företrädare för Blidösundsbolaget och Utö Rederi AB.

Stockholms sjötrafik

Stockholms sjötrafik har kört stora delar av skärgårdstrafiken sedan Waxholmsbolaget 1994 började handla upp trafik och har sitt ursprung i Waxholmsbolaget.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.