STHLM

Förvirring och trängsel med minskad busstrafik

Många resenärer var ovetande om de förändringarna i busstrafiken som från och med i går innebär besparingar på 99 busslinjer i SL-trafiken. Bland resenärer i redan dåligt trafikförsörjda Östberga är stämningen lätt uppgiven.

Den digitala skylten vid busstorget i Årstaberg lovar en minuts väntan på buss 134 mot Östbergahöjden. Men tavlan hinner korrigera sig själv åtskilliga gånger innan bussen äntligen svänger upp i blötsnö i morgonrusningen. Någon information om att det från och med i dag är ny tidtabell och minskad busstrafik syns inte till.

– Jag jobbar i Östberga och brukar åka med 154:an från Liljeholmen, men i dag kom inte bussen, säger Ablahoud Kourkis, som i stället hoppat på 134:an.

154:an är en av de fyra busslinjer som försvinner helt när SL sparar på busstrafiken.

Det råder viss förvirring, och en kvinna går fram och talar med chauffören när bussen svänger upp från Älvsjövägen i riktning mot Östberga i stället för att ta vägen över partihallarna.

– Jag skulle ha kört igenom där. Jag har kört i många år, men det kan bli fel ändå, konstaterar bussföraren Ernest Claude, efter en titt i den nya tabellen.

Den lokala stadsdelsnämnden lade i höstas förgäves in sin protest mot bussbesparingen, som nu även ger glesare trafik på linje 134 och 168, och kommunen har lagt fram idén om en kommunal busslinje.

– Det är jobbigt att de gör så här, för i Östberga finns inget annat alternativ. Bussarna är ofta sena och jag blir ofta sen till jobbet eller måste åka taxi sista biten hem, säger Souad Sikouri.

När buss 134 vänder in mot Liljeholmen klockan 9.40 är trängseln påtaglig.

– Jag har bott här i 24 år, och hela tiden har vi kämpat för kollektivtrafiken, för vi är så isolerade. Nu minskar trafiken när en massa människor flyttat hit. På eftermiddagarna får jag alltid stå från Liljeholmen - jag vet inte hur det är tänkt, säger Selma Caglar.

Enligt Johan Nordfjäll, pressansvarig på bussentreprenören Keolis, som kör trafiken åt SL, kommer företaget följa upp effekterna av turändringarna.

Besparingen, som gäller 99 busslinjer i SL-trafiken, är i storleksordningen 100 miljoner kronor och är ett led i att få ordning i SL:s skenande ekonomi. I måndagsrusningen kampanjade Socialdemokraterna i Östberga, och en inhyrd minibuss körde pendlare mellan Östberga och Liljeholmen.

– Det är svårt att förstå att man drar ner på busstrafiken samtidigt som trängselskatten höjs. Samtidigt är vi här för att informera resenärerna, säger Talla Akhurdi (S), socialdemokratisk talesperson i trafikfrågor.

Enligt SL:s presstjänst är det entreprenörens ansvar att informera resenärerna om trafikförändringarna.

– Det ska sitta anslag på varje hållplats om att det är nya turer och ny tidtabell. Om det inte gör det ska vi ta reda på varför, säger Johan Nordfjäll.