Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

Framtidens cykelstråk byggs dubbelt så breda

Här på Norr Mälarstrand byggs ett cykelstråk efter de krav som Krister Isaksson och andra cykelexperter tycker man ska ställa på ett modernt cykelstråk. Den nylagda asfalten är dubbelt så bred som den gamla i bakgrunden.
Här på Norr Mälarstrand byggs ett cykelstråk efter de krav som Krister Isaksson och andra cykelexperter tycker man ska ställa på ett modernt cykelstråk. Den nylagda asfalten är dubbelt så bred som den gamla i bakgrunden. Foto: Hilda Arneback

Stockholms satsning på att fler ska cykla kräver bättre cykelstråk. På Norr Mälarstrand byggs just nu ett modernt cykelstråk. Det blir dubbelt så brett som det gamla. En rad nya cykelbanor ska nu konstrueras och bli bredare än de som dagens cyklister fått nöja sig med.

Krister Isaksson var i många år cykelplanerare på Stockholms stads trafikkontor och är numera konsult i cykelplanering. Äntligen kan han beskåda ett cykelstråk i Stockholm som byggts efter de manualer som finns för att skapa kapacitetsstarka cykelbanor separerade från biltrafik och gående.

Mitt på Norr Mälarstrand har bygget av nya cykelbanor tagit paus över vintern. Här syns tydligt skillnaden mellan dagens standard och den som krävs om Stockholm ska bli en cykelstad på riktigt.

– De nya blir 4,5 meter breda, ganska precis dubbelt så breda som de gamla. Det här är ett av de allra viktigaste cykelstråken. Nu kommer det att gå att möta en cyklist och samtidigt köra om en annan cyklist, som på en stor trafikled för bilar, säger Krister Isaksson.

Han är luttrad efter att genom åren ha beskådat en hel del nybyggda cykelbanor som varit för smala, försedda med skarpa kurvor, vägmärken och andra hinder mitt på asfalten.

– Men nu ser det äntligen ut att börja hända något på allvar. Det är många cykelstråk som planerats länge som nu håller på att bli verklighet, säger Krister Isaksson.

Vid sidan av Norr Mälarstrand ser han det södergående cykelstråket på Skanstullsbron som ett exempel på bra cykelstråk som är tillräckligt breda.

– Den provisoriska satsningen som gjordes på Götgatan är också bra. Den borde permanentas, men då måste det byggas om lite och göras tydligare. Sedan måste man separera gående och cyklister bättre där, säger Krister Isaksson.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) delar bilden av att det nu börjar synas lite åtgärder från den cykelmiljard som den rödgrönrosa alliansen i Stadshuset satsar under den pågående mandatperioden.

Den tidigare styrande borgerliga alliansen instiftade också en cykelmiljard som resulterat i en rad cykelsatsningar. Den gav resultat i form av nya cykelbanor och cykelfält och det som har hänt sedan är att cyklisterna blivit många fler, att fler och fler skaffar sig elcykel och att paketcyklar av olika slag blir allt vanligare inslag i stadsbilden.

Den utvecklingen gör att till och med en del helt nya cykelbanor i framtiden kommer att framstå som antika, smala och omoderna.

– Utvecklingen går snabbt och vi vill ju att ännu fler ska cykla. De nya cykelbanor vi bygger kommer nästan i alla fall att vara byggda enligt de moderna kraven på cykelbanor, säger Daniel Helldén.

Vad är då de viktigaste kraven på en modern cykelbana?

– Att den ska vara tillräckligt bred, att den inte ska ha snäva kurvor som den runt det ökända trädet lite längre bort på Norr Mälarstrand och att cykelbanorna ska vara väl separerade från både biltrafik och gående. Förut talade man om gc-trafik där gående och cyklister skulle samsas. Det ställer bara till oreda och onödiga konflikter när cyklisterna blir fler, säger Krister Isaksson.

Att det verkligen är så att konflikterna och olyckorna blir fler när antalet gående och cyklister ökar visar en studie som Fotgängarnas förening, FOT, gjort. Om gång- och cykeltrafiken fördubblas i en kommun, som är en vanlig målsättning, kan man räkna med att antalet skadade ökar med 55–80 procent enligt den studien.

– Det är oerhört viktigt att vi inte fortsätter att låta gående och cyklister samsas om samma, ofta otillräckliga yta. Ska Stockholm bli en riktig cykelstad måste biltrafiken maka på sig på flera platser, anser Krister Isaksson.

Just på Norr Mälarstrand försvinner ett 20-tal parkeringsplatser när cyklisterna ges mer utrymme. Skanstullsbrons breda cykelfält söderut och cykelsatsningen på Götgatan gick ut över den rörliga biltrafiken. Den trenden lär fortsätta.

Vilken är då det mesta angelägna cykelsatsningen i Stockholm?

– Jag önskar ju att jag kunde lova att lösa cykelkaoset från Slussen till Centralen i en handvändning. Men det kan jag inte. Vi måste hålla oss till tåls till dess att Slussen är ombyggd. Men då ska det här stråket göras om, säger Daniel Helldén.

Trots all kritik han fört fram genom åren anser Krister Isaksson ändå att Stockholm är en hygglig cykelkommun, i ett regionalt perspektiv.

– Sollentuna är riktigt bra. Sedan finns det de som är mycket sämre, som Solna, säger Krister Isaksson.

Nya cykelbanor. Fler exempel

Här byggs cykelbanor nu eller ganska snart i Stockholm:

Sockenvägen i Enskede.

Ågesta broväg och Magelungsvägen i Farsta.

Ormkärrsvägen i Hagsätra.

Gustavslundvägen i Bromma.

Långholmsgatan på Södermalm.

Södertäljevägen i Liljeholmen.

Norr Mälarstrand, Rålambshovsleden och Västerbronedfarten på Kungsholmen.

Värtavägen på Gärdet.

Skärholmsvägen i Skärholmen.

Växthusvägen i Hässelby.

Gamla Huddingevägen i Örby.

Bällstavägen i Mariehäll.

Källa: Stockholms stad