Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

Garage mitt i Stockholm förbjuder bilar

Cykelgaraget kommer bland annat att kunna nås från Rosenlundsgatan.
Cykelgaraget kommer bland annat att kunna nås från Rosenlundsgatan. Foto: Illustration: Belatchew/3DHouse

Ett cykelgarage med 700 platser planeras vid Södra station. Det ska krönas av ett hus med 57 bostäder – helt utan parkering för privatbilar. Den rödgrönrosa majoriteten i Stadshuset ser det som ett pilotprojekt för att bygga stad i framtiden.

Trygga cykelgarage som skyddar såväl mot snö och regn som mot tjuvar och vandaler har länge varit ett starkt krav från Stockholms cyklistorganisationer. Sommaren 2012 invigdes stadens första cykelgarage vid stationen i Älvsjö med 350 platser. I planerna för Citybanan fanns det länge och väl med stora cykelgarage vid Odenplan, Centralen och Södra station. Det enda cykelgarage som står klart när Citybanan invigs 2017 är ett underjordiskt vid Odenplan med 200 platser.

Redan 2008 beslutade kommunfullmäktige att ett cykelgarage skulle byggas vid Södra station. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Men i våras lanserade bostads- företaget Wallenstam en idé om att kombinera cykelgaraget i en grop i kanten av parken Bergsgruvan med ett bostadshus. Den idén får nu klarsignal från Stadshuset.

– Södra station är en knutpunkt där många byter mellan cykel och kollektivtrafik. Därför är det viktigt att få ett stort cykelgarage där. Men vi kommer att utreda fler platser, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Han anser att Brommaplan, Gullmarsplan och Östra station är andra knytpunkter i stort behov av cykelgarage. Det allra största behovet finns vid Centralen, men där är det svårt att hitta en bra lösning, i alla fall på kort sikt.

Cykelgaraget vid Södra station ska få 700 platser. Det ska vara övervakat och det ska finnas olika typer av service för cyklister.

– Vi utgår från att det ska vara gratis att ställa cykeln där, men det ska nog finnas möjligheter att köpa andra tjänster, skåp för kläder och hjälm, egna platser och liknande, säger Daniel Helldén.

Cykelgaraget kommer att kunna nås både direkt från Rosenlundsgatan och från cykelstråket som ligger lite lägre.

Bostadshuset som byggs ovanpå cykelgaraget är i sig också en ny satsning. Det får ett p-tal på noll. De enda bilparkeringar som skapas görs för bilpoolbilar.

– Jag tror inte vi har byggt vanliga bostadshus med p-tal noll förut. Men ska vi bygga stad i framtiden får vi se fler liknande projekt. Och det är viktigt för ekonomin i projektet att de 57 bostäderna inte blir betydligt färre, säger stadsbyggnadsborgarrådet Roger Mogert (S).

Han tror att planprocessen för huset tar omkring två år, men någon gång 2017 kan det – i bästa fall – bli byggstart.