STHLM

Godståg spårade ur – inställda tåg

Strax efter midnatt spårade ett posttåg ur nära Stuvsta.
Strax efter midnatt spårade ett posttåg ur nära Stuvsta. Foto: Foto:Seko

Tågurspårningen mellan Stuvsta och Huddinge betyder inställda avgångar och kraftiga förseningar för pendeltåg, regionaltåg och fjärrtåg i en vecka framåt. Trafikverket anklagas nu av fackförbundet Seko för att inte sköta underhållet av spåren. Vi har fullt förtroende för både entreprenörer och besiktningsmän, kontrar Trafikverket.

Fjärrtågen mellan Stockholm - Göteborg, Karlstad, Hallsberg, Nyköping, Norrköping och Malmö, drabbas av förseningar och inställda avgångar. Även pendeltågstrafiken mellan Södertälje och Märsta/Uppsala påverkas, skriver Trafikverket på sin hemsida.

– Prognosen just nu är att lagningsarbetet kommer att ta en vecka. Men det ska komma en ny prognos senare idag, säger Bodil Sonesson vid Trafikverket till DN vid 15-tiden.

Tills vidare är det bara två av fyra spår på den drabbade sträckan som kan användas.

SJ och SL säger att resenärerna därför får räkna med inställda tåg, förseningar och ersättningsbussar på de linjer som passerar sträckan mellan Stockholm och Södertälje.

– De som drabbas värst är resenärer på regionaltågen mellan Stockholm och Eskilstuna samt Stockholm och Linköping. Här är många avgångar inställda, säger Elina Yli-Torvi, vid SJ:s presstjänst.

SJ uppger på sin hemsida att regionaltåg till och från Eskilstuna ställs in i båda riktningarna på sträckan mellan Stockholm och Södertälje.

Tågen från Stockholm mot Göteborg och Värmland omleds och går via Västerås, vilket innebär 60 minuters förseningar.

Tåg mellan Stockholm och Malmö och Köpenhamn beräknas gå enligt ordinarie tidtabell i båda riktningarna, men med förseningar på minst 30 minuter, uppger SJ.

Även pendeltågen drabbas. SL säger att trafiken reduceras på sträckan mellan Stockholm C och Tumba.

– Det betyder att Uppsalapendeln vänder på Stockholm C, säger Henrik Palmér, pressinformatör på SL.

Tiotusentals resenärer som reser mellan Södertälje och Stockholm kommer att drabbas av förseningar och trängsel ombord på pendeltågen.

– Det går färre tåg på den här sträckan. Vi har tvingats ställa in de extratåg som normalt går i rusningstid samtidigt som Uppsalapendeln ställs in. Även SJ hänvisar resenärer till pendeltåg på den här sträckan, fortsätter Henrik Palmér.

Strax efter midnatt spårade ett posttåg ur nära Stuvsta på sträckan mot Huddinge.

– Sliprarna är helt förstörda på en 700 meter lång sträcka. Dessutom förstördes en spårväxel, säger Denny Josefsson, pressansvarig vid Trafikverket.

Det gör att trafiken helt måste ställas in på två av de fyra spåren.

Enligt TT:s reporter på plats börjar skadorna på rälsen vid tågväxeln.

Urspårningen är den andra på ett par månader som drabbat Stockholmsområdet. I november spårade ett godståg ur vid Södra station och järnvägstrafiken drabbades av stora störningar under ett par veckor.

Är det en tillfällighet att samma område drabbas av två urspårningar under kort tid?

– Som det ser ut nu är det en tillfällighet och det är som sagt för tidigt att spekulera om vad den här urspårningen berott på, säger Tomas Borg, Trafikverkets sektionschef för underhåll i Stockholm, när han besiktigat olycksplatsen i Stuvsta.

Efter att ha undersökt spåren på olycksplatsen anklagade Seko (Fackförbundet för service och kommunikation) Trafikverket för att inte sköta underhållet av rälsen.

– Det är den andra olyckan av samma typ inom ett par månaders tid. Vi var ute och undersökte rälsen i morse och det var tydliga rälssprickor innan där själva rälsbrottet ägt rum. Man kan se rostskador, det här är inget som skett nyligen, säger Johnny Nadérus, vice avdelningsordförande på Seko Stockholm.

– Det är Trafikverkets ansvar att årligen skanna av med utlraljud och analysera och snabbt se till att det blir en åtgärd. Hade de gjort det skulle den här olyckan inte ha inträffat, fortsätter Johnnuy Nadérus.

Han menar också att uppsägningen av 700 personer som jobbar med rälsunderhåll är ett tydligt tecken på att man inte lägger tillräckliga resurser på underhåll.

Tony Persson, underhållschef vid Trafikverkets område Öst Stockholm, vill inte kommentera Sekos kritik, utan vill avvakta utredningarna om både urspårningen vid Södra Station och den nu aktuella i Huddinge:

– Vi genomför löpande underhåll, vi har ett förebyggande underhåll, vi har löpande besiktningar. Och vi har fullt förtroende för dem som utför detta på Trafikverket och för våra entreprenörer, oavsett vad det står för företagsnamn på ryggen på dem, säger Tony Persson.

Han vill inte spekulera i vad som hänt, eller vad som orsakat urspårningarna.

– I de säkerhetsbesiktningar som gjorts tidigare har det inte funnits något om sprickor eller liknande. Vad som orsakade urspårningen i dag måste utredningen få svara på. Om den  berott på brister underhåll eller på fordonen är inget vi kan spekulera i nu, konstaterar han.

Vad gäller olyckan vid Södra Station görs nu två utredningar, en av Trafikverket och en av det statliga transportföretaget Green Cargo. Ingen av utredningarna är färdiga, och därför finns inga svar på frågan om varför urspårningen skedde.

– Lokets axel hade gått av. Först senare i januari får vi svar på frågan om den brustna axeln orsakade olyckan, eller om det blev en följd av urspårningen, säger Mats Hollander, kommunikationschef på Green Cargo, till DN.