STHLM

Grönt ljus för Förbifarten

Nu tyder allt på att bygget av Förbifart Stockholm återupptas inom kort. Ett besked från regeringen väntas inom kort.

På måndagsförmiddagen mötte toppolitiker från Stockholm infrastrukturminister Anna Johansson (S) för att förhandla om Förbifartens finansiering.

Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S) och finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M) var eniga i sin tolkning av mötet:

Bygget av Förbifarten startar igen, snart.

– Vi sade nej till att omförhandla finansieringen och det fanns inte – som det har påståtts ibland – några nya pengar från regeringen. Så infrastrukturministern konstaterade att det inte fanns något utrymme för förhandling och sade att regeringen får fatta ett nytt beslut i frågan, säger Torbjörn Rosdahl.

Karin Wanngård instämmer:

– Det fanns inget att förhandla om. Nu förväntar jag mig att regeringen tar beslut om att återuppta bygget så snart som möjligt, säger hon.

I slutet av oktober stoppade Trafikverket, på regeringens order, arbetet med infrastrukturprojektet Förbifart Stockholm fram till den 1 maj 2015. Riksdagen ska på torsdag behandla trafikutskottets beslut att återuppta bygget direkt efter nyår.

– Jag antar att regeringen vill förekomma riksdagsdebatten på torsdag. Det är viktigt att vårda de avtal vi har, börjar man rycka i dem någonstans så vet vi aldrig vart det tar vägen med tunnelbaneutbyggnad och nya bostäder, säger Torbjörn Rosdahl.

Daniel Helldén, Miljöpartiets toppnamn i Stadshuset och en av de ivrigaste motståndarna till Förbifarten, säger att han inte vill spekulera i vad regeringen kan komma att besluta.

– Vi är överens i Stockholmsmajoriteten om att vi behöver mer resurser till kollektivtrafiken, annars kommer den att kollapsa. Moderaterna i landstinget ville inte förhandla om det, de ville inte ta chansen att bygga ut och rusta upp kollektivtrafiken, säger Daniel Helldén.

Förbifarten kostar 29 miljarder kronor att bygga och staten står för sex av dem.