STHLM

Hamilton: Bilister i stan borde hyra garageplats

Grafik: Stockholms stad

Bilägare i innerstaden slipper även i framtiden betala för att parkera efter fem på eftermiddagen och före nio på morgonen. Däremot blir det dyrare och svårare att långtidsparkera på de stora genomfartsgatorna.

I augusti berättade DN Stockholm om stadens parkeringsplan för innerstaden som är en av delarna i den så kallade framkomlighetsstrategin som ska leda till mindre kaos och trängsel – för alla. Huvudsyftet med parkeringsplanen är att få bättre snurr på biltrafiken och parkeringarna så att p-platserna i city och längs huvudstråken används för kortare stopp och inte ockuperas dygn efter dygn av en och samma bil.

För att åstadkomma detta ville trafikkontoret höja avgifterna och börja ta betalt även mellan sju och nio på morgonen och fem och sju på eftermiddagen. När den slutgiltiga planen nu ska upp till trafiknämnden och kommunfullmäktige är det fortfarande fri parkering efter 17.00 och före 09.00 – utom i city och längs de viktigaste bussgatorna.

– Om vi förlänger betalningstiden riskerar vi att det blir parkeringskaos i områdena strax utanför tullarna. Vi får titta närmare på betalningstiderna i ett sammanhang där vi ser över reglerna för hela staden, säger trafikborgarrådet Ulla Hamilton, (M).

Men i Göteborg och Solna tar de betalt dygnet runt. Varför kan inte Stockholm göra det?

– Att införa låga avgifter på natten skulle betyda kraftigt ökade kostnader för övervakning, så det är inte alldeles enkelt.

Ulla Hamilton och tjänstemännen på trafikkontoret anser att innerstadens bilister i högre utsträckning borde hyra garage. Ulla Hamilton tror att utvecklingen går i den riktningen även om tiden med avgifter för gatuparkering inte förlängs.

– Stockholm växer väldigt snabbt. Det kommer att ta längre och längre tid att hitta en parkeringsplats på innerstadens gator, det är ett bra skäl att hyra garageplats, säger Ulla Hamilton.

Den som vill parkera i city eller på de mest trafikerade gatorna på malmarna i framtiden får räkna med att betala rejält för det. Det dyraste området – som i dag bara består av Klarabergsviadukten – utökas till att omfatta större delen av city. Det näst dyraste området – där man i dag står med röd biljett – utökas också. Dessutom införs röd biljett på ett dussintal viktiga gator där det går blå stombussar. Här blir det i framtiden avgift dygnet runt.

– Vi vill att bussarna ska komma fram och vi vill att det ska gå att stanna till vid affärerna längs gatorna. I dag står alldeles för många parkerade alldeles för länge, anser Ulla Hamilton.

Vid årsskiftet 2013–2014 ska de nya reglerna för parkering i innerstaden börja gälla. Längre fram väntas en ny parkeringsplan för ytterstaden. I den ska trafikkontoret titta speciellt på tre områden:

Tensta – Rinkeby där införandet av gratis parkering skapat problem med framkomligheten på flera gator.

Gullmarsplan – Globen där den nya Stockholmsarenan kommer att skapa ännu större tryck efter parkeringsplatser.

Hägersten – Liljeholmen där mycket nya bostäder och ett tryck efter infartsparkeringar lett till att det är kaotiskt.