Han överklagade – stoppade avgiftshöjningen för alla

– Det måste bli ett slut på att kommuner bryter mot kommunallagen i så många sammanhang, säger Nils Marcks von Würtemburg som sparat miljoner åt Stockholms boendeparkerare genom att överklaga avgiftshöjningen.

Foto: Hanna Persson – Det måste bli ett slut på att kommuner bryter mot kommunallagen i så många sammanhang, säger Nils Marcks von Würtemburg som sparat miljoner åt Stockholms boendeparkerare genom att överklaga avgiftshöjningen.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Möt mannen som sparat miljoner åt Stockholms boendeparkerare. Nils Marcks von Würtembergs överklagan stoppade avgiftshöjningen. ”Höjningen på 100 kronor var droppen som fick bägaren att rinna över”, säger han.

Möt mannen som sparat miljoner åt Stockholms boendeparkerare. Nils Marcks von Würtembergs överklagan stoppade avgiftshöjningen. ”Höjningen på 100 kronor var droppen som fick bägaren att rinna över”, säger han.

Nils Marcks von Würtemberg värjer sig mot att kallas boendeparkerarnas hjälte. Vanligtvis reagerar han på politiska beslut med en axelryckning. Men när han fick veta att boendeparkeringsavgiften skulle höjas från 700 kronor i månaden till 800 kronor i månaden rycktes hela han med.

– En höjning på 15 procent är helt omotiverad, långt över inflationen. Avgiften är redan hög och jag anser att alla borde ha rätt att ställa bilen utanför sitt hem, oavsett var man bor, säger Nils Marcks von Würtemberg.

Annons:

I februari överklagade han beslutet till förvaltningsrätten. Utan att ana att hans överklagan omedelbart skulle stoppa avgiftshöjningen för alla stockholmare.

– Jag fick besked att jag skulle få tillbaka 100 kronor i april. Jag trodde att det bara gällde mig som överklagat, inte att de stoppat höjningen för hela Stockholm. Det känns alltid kul när man får behålla mer av sina egna pengar. Det finns ingen mening med att en kommun lägger pengar i skattkistan.

Stockholms stad hade redan hunnit skicka ut räkningar på 800 kronor till över 10.000 boendeparkerare. Därför har man nu i april tvingats betala tillbaka cirka en och en halv miljon kronor till de drabbade.

Någon ny avgiftshöjning är inte att vänta innan förvaltningsrätten har avgjort ärendet, vilket enligt rätten tar uppemot ett halvår.

Nils Marcks von Würtemberg har därmed sparat Stockholms boendeparkerare minst 10 miljoner kronor. I överklagan menar han att Stockholms stad bryter mot likställighetsprincipen i kommunallagen som kräver att staden behandlar alla invånare lika.

– Man kan inte ha mer eller mindre gratis boendeparkering utanför tullarna och samtidigt höja avgiften för de som bor innanför, då gör man skillnaden ännu större än den redan är.

Själv bor han på Östermalm och är förvisad till boendeparkering Ö. Efter branden på Arkitekthögskolan för två år sedan försvann en stor parkering och i dag är det nästan omöjligt att hitta p-plats i området.

– Jag cirklar runt en kvart, tjugo minuter varje gång jag ska parkera. Jag har fått köra till Värtahamnen ibland, det tar en halvtimme att gå hem därifrån. Folk går upp klockan sex på morgonen för att flytta bilen efter städdagar för att få en plats nära hemmet. Det är inte vettigt.

I stället för att vara praktisk har bilen blivit begränsande.

– Jag använder bilen i princip bara på helgerna nu för att det är så svårt att hitta parkering. Ibland när döttrarna ber om skjuts svarar jag: ”nej, för jag har hittat en p-plats”.

Syftet med överklagan är inte att chockhöja avgiften för alla bilägare utanför Stockholms innerstad.

– Boendeparkeringen får inte bli en skattebas för innerstadsbor. Mitt mål är inte att man ska höja avgiften i Vällingby. Men ska man höja avgiften så måste det bli mer lika för alla. Det rimligaste är väl att om ingen utanför stan betalar så ska ingen inne i stan betala heller.

Han jobbar som affärsutvecklare men är jurist i botten och vill att likställighetsprincipen ska prövas. Även i andra frågor som trängselskatten.

– Jag förstår inte hur man kan ta trängselskatt även för dem som kör UT ur stan – och faktiskt minskar trängseln. Det bästa vore att kräva ett SL-kort i rutan på dem som kör in i stan, då får SL pengar och de som ändå köpt kort kanske utnyttjar kollektivtrafiken oftare, säger han.

Läs mer:

Skillnaderna stora på avgift för parkering

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

 På röda Mars. Sakta men säkert har den åldrande rymdsonden knaprat in på det gamla rekordet.

mars244
Foto:AFP
Annons:
ebola_500
Foto:Reuters, AP

 ”Stor förlust.” Läkaren Khan ledde kampen mot viruset – dog själv. 97  4 tweets  93 rekommendationer  0 rekommendationer

 USA höjer beredskapen. Fruktade viruset bara en flygresa bort. 27  1 tweets  26 rekommendationer  0 rekommendationer

 Nigeria höjer säkerheten. Efter att en man som anlänt med flyg dött. 19  2 tweets  17 rekommendationer  0 rekommendationer

 Smittan sprider sig. Klassas som den värsta epidemin någonsin. 144  11 tweets  132 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:

 Renskötare höll på att ramla i. Totalt tre slukhål har nu upptäckts. Men vad som orsakar hålen är oklart. 179  15 tweets  164 rekommendationer  0 rekommendationer

sibirien144
Foto:AFP Första hålet.

 ”Som en champagnekork.” Mysiskt slukhål i Sibirien. 84  0 tweets  84 rekommendationer  0 rekommendationer

 Slukhål från hela världen. Kan vara både djupa och dödliga. 4  0 tweets  2 rekommendationer  2 rekommendationer

florida_144102
Foto:AP

 Skulle nödlanda. Nioårig flicka dog efter två dagar – hennes pappa dödades omedelbart.

 Florida. Strandflanörer träffades av flygplan.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: