Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Han ska bygga Stockholms nya tunnelbana

Foto: Fredrik Sandberg/TT/Trafikverket

De politiska besluten är tagna. Nu startar tunnelbanebyggandet i Stockholm på allvar. Riggert Anderson som byggt motorvägstunnlar och tågtunnlar, men inte tunnelbana och helst cyklar blir ansvarig för mångmiljardprojektet.

Den stora tunnelbaneöverenskommelsen med fyra nya sträckningar har godkänts av alla inblandade utom staten. Men riksdag och regering kommer att godkänna paketet – som beräknas kosta 25,7 miljarder inklusive tåg och depå – inom kort.

Nu börjar arbetet med att få bygget gjort – och helst på relativt kort tid. Tunnelbaneprojektet görs utanför SL:s organisation som en egen förvaltning för att inte störas av alla andra trafikprojekt. Riggert Anderson som lett miljardprojekt som Citybanan och Förbifart Stockholm blir förvaltningschef.

– Det ska bli väldigt spännande och jag tror att jag kan bidra med min erfarenhet av stora trafikprojekt, säger Riggert Anderson som blev tillfrågad om han ville leda ännu ett jätteprojekt och tackade ja utan att tänka alltför länge.

– Jag hade ändå inte tänkt gå i pension när jag fyller 65 i höst, säger han.

Riggert Andersons första uppgift blir att bemanna projektet som behöver 30 - 40 personer ganska snart och beräknas behöva 100 personer lite senare - plus en mängd konsulter med specialkunskaper

– I ett så här stort projekt är planeringstiden ungefär lika lång som byggtiden. Det är nu i planeringsfasen det går att påverka väldigt mycket. Senare i byggfasen är det mesta redan bestämt, men det är där de stora pengarna går åt, förklarar Riggert Anderson som vid de senaste miljardprojekten ledde dem genom planeringstiden men lämnade över till andra när det blev dags att spränga.

– Jag har lett själva byggandet vid tidigare projekt och det är viktigt att kunna bygga om man ska leda stora projekt. Men jag tycker att den del i planeringen där man möter människor är fantastisk. Både att möta engagerade människor med egna tankar om hur man ska bygga och att möta människor som värnar sin närmiljö, säger Riggert Anderson.

Han betonar också att det med tiden blivit allt bättre dialog med medborgarna i stora trafikprojekt. Inte minst internet gör att det också blivit lättare för vanliga människor att engagera sig i de här stora framtidsfrågorna.

Om bara drygt två år är det tänkt att de första tunnelbanorna i det stora paketet – Akalla-Barkarby och Odenplan-Arenastaden ska börja byggas.

– Vi har inte gott om tid, men det finns mycket förarbete gjort som vi har stor nytta av så målsättningen är byggstart 2016, säger Riggert Anderson.

Just nu ligger tunnelbyggena för Norra Länken i slutspurten och Citybanan är inne i andra halvlek. Riggert Anderson ser det som en fördel både att några stora projekt blir klara före tunnelbanebyggena och att Stockholm genomfört flera stora tunnelbyggen de senaste åren.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.