Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
Färdtjänsten

Handikappade kräver att taxis färdtjänstavtal sägs upp

Bokmärk artikel

Christine Olsson

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Säg upp färdtjänstens avtal med taxibolagen. Det kräver handikapporganisationerna i Stockholm som nu tröttnat på ständiga förseningar och dåligt bemötande. Men landstingspolitikerna tycker att taxi blivit bättre på att passa tiderna när de kör färdtjänst.

Säg upp färdtjänstens avtal med taxibolagen. Det kräver handikapporganisationerna i Stockholm som nu tröttnat på ständiga förseningar och dåligt bemötande. Men landstingspolitikerna tycker att taxi blivit bättre på att passa tiderna när de kör färdtjänst.

Organisationerna SRF, Synskadades riksförbund, DHR, De handikappades riskförbund, och HSO, Handikappförbundens samarbetsorgan, kräver i en gemensam skrivelse till färdtjänstnämnden i Stockholms läns landsting att avtalet med de taxibolag som sköter färdtjänsten i Stockholm sägs upp.Taxibolagen klarar inte av att leva upp till de krav som ställs i avtalet menar organisationerna, och lägger fram en lista med klagomål. Enligt handikapporganisationerna kommer färdtjänstbilarna sällan i tid, taxibolagen ringer oftast inte upp för att berätta att den beställda bilen är försenad och chaufförerna hittar inte i Stockholm och talar dålig svenska.

– Det har hänt att bilar jag beställt inte kommit över huvud taget, och det är väldigt vanligt att de är försenade upp till en halvtimme. Det skapar en väldig osäkerhet och många medlemmar är frustrerade, säger Kaj Nordquist, ordförande för SRF Stockholm.

Annons:

Att taxichaufförerna har svårt att hitta i Stockholm är ett annat stort problem menar han:

– Sånt förekommer hela tiden. En gång beställde jag en körning till Sveavägen i city, i stället körde chauffören mig till Sollentuna. Som blind kan jag ju inte lotsa chauffören, och det blir oerhört pressande när man inte kan kontrollera sin egen situation, menar Kaj Nordquist.

Han anser att det är på tiden att handikapporganisationerna höjer tonläget och kräver av politikerna att de tar itu med problemet. Om avtalet inte sägs upp nu löper det vidare till 2012.

– Jag tycker att politikerna i färdtjänstnämnden åtminstone ska pressa taxibolagen att faktiskt uppfylla de krav som finns i avtalet, säger Kaj Nordquist.

Anna Starbrink, ordförande i färdtjänstnämnden, håller med om att det fortfarande finns en del kvalitetsproblem men säger att taxibolagen blivit mycket bättre på att passa tider sedan ett nytt belöningssystem införts.

– Visst kan det fortfarande ske en del misstag när det gäller tidspassning men det har blivit bättre nu sedan vi börjat belöna dem som passar tiderna och ta ut straffavgift av dem som inte gör det, säger Anna Starbrink.

– Så när det gäller tidspassningen håller jag inte med handikapporganisationerna.

Att taxibolagen inte ringer upp och berättar att körningen är försenad uppfattar hon som helt oacceptabelt och säger att hon tar alla klagomål på stort allvar. Att säga upp avtalet med färdtjänstbolagen är dock inte aktuellt.

– Jag tycker inte det är rätt väg att gå. Däremot ska vi bli tuffare i dialogen med taxibolagen och förvaltningen ska fortsätta jobba med kvalitetsförbättringar. Bilarna kan dirigeras bättre och koordinaterna för adresserna som de beställs till kan vässas, säger Anna Starbrink.

Claes Löfvenberg, vd för Taxi 020, säger att kritiken kommer som en överraskning för honom.

– Såna här klagomål har jag aldrig hört tidigare, och jag känner inte igen mig i detta. 95 procent av våra bilar kommer i tid, det har jag siffror på, säger Claes Löfvenberg.

Han påpekar att alla som kör för Taxi 020 får en ordentlig utbildning och genomgår språktest.

– Vi har 0,034 promille i reklamationer så det här måste handla om andra taxibolag, säger Claes Löfvenberg.

DN har inte lyckats nå företrädare för övriga taxibolag som har färdtjänstavtal med landstinget.

Kommentarer (0)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

chilepuff
Foto:Daniel Nilsson

 Protestkultur. Kampen mellan demonstranter och polis är som en ritual. 24  2 tweets  22 rekommendationer  0 rekommendationer

norrkoping-288
Foto:Bildbyrån

 Efter måndagens incident på Tele2. ”Får vi se vad hon säger efter att hon får smaka på batongen?” 4  3 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 ”Det forsade blod från mitt huvud.” Norrköpingssupporter slogs ner. 152  113 tweets  37 rekommendationer  2 rekommendationer

Annons:
manepuff
Foto:TT

 ”Blå måne”. Missar du det nu är nästa chans först 2018. 1074  38 tweets  1036 rekommendationer  0 rekommendationer

 Anmäls nu av S-politiker. Skrev om sin homo- och islamofobi ”i dessa Pride-tider”. 10  3 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

prast
Foto:TT
Annons:
Annons:

Full koll i sommar

 Skaffa DN:s app! Massor av läsning hela sommaren.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: