Trafiken i Stockholm

Här är framtidens tunnelbana

Grafik: Anna-Lena Lindqvist

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Framtidens tunnelbana får stationer bland annat vid Nytorget, i Hammarby sjöstad och vid Nacka Forum. Samtidigt ska Tvärbanan förlängas över nordöstra Södermalm och längs Skeppsbron och Saltsjöbanan rustas upp.

Framtidens tunnelbana får stationer bland annat vid Nytorget, i Hammarby sjöstad och vid Nacka Forum. Samtidigt ska Tvärbanan förlängas över nordöstra Södermalm och längs Skeppsbron och Saltsjöbanan rustas upp.

I det förslag till utbyggnad av kollektivtrafiken som Stockholm och Nacka kommun presenterade på DN Stockholmsdebatt på torsdagen, ingår inte bara utbyggnad av tunnelbanan. Även tvärbanan blir längre, och den ålderstigna Saltsjöbanan rustas upp.

På kartan ovan finns alla framtidens stationer utmärkta. Till de största förändringarna i innerstaden hör en ny tunnelbanestation på östra Södermalm, i Sofia nära Nytorget och Vitabergsparken. En station som delar de boende i området.

Annons:

– Jag tycker absolut inte om att det byggs en ny linje här. Stockholm behöver lugna platser utan kommunikationsmedel. Vi behöver gå mer och det är tråkigt med mer tunnelbanelinjer inne i stan, säger Patrik Johansson, 27 år och studerande, i en enkät som DN STHLM gjort.

Rebecka Latos, 26, från Halmstad gör just nu praktik i området, hon tycker att kommunikationerna runt Nytorget redan är bra, medan Stalle Ahrreman, 55, tycker det är självklart med en ny tunnelbanestation.

– Bygg fler bostäder och skyskrapor också. Jag tycker att kollektivtrafiken ska byggas ut, det förbättrar Stockholm, säger han.

Amanda Rathje, 26, är både för och emot tunnelbanan.

– Det kan vara bra att det blir lätt att ta sig till Nytorget. Det som är trist är att det antagligen förvandlas till en byggarbetsplats i flera år, säger hon till DN STHLM.

Vid slutstationen på den nya förlängningen av tunnelbanelinjen, Nacka Forum, är enigheten större.

– Det bästa de kan hitta på, tycker Gulli Forsman, 86.

– Suveränt, säger Arif Dodkanlou, 24.

– Det är nödvändigt med tanke på situationen, det är kaos på vägarna och behovet av tunnelbana är stort, säger Sofia Andersson, 34.

Hon bor i Gustavsberg på Värmdö, som även fortsättningsvis kommer att vara hänvisade till bussar för att ta sig till Nacka och Stockholm. Men hon tror att tunnelbanan kan avlasta bussarna.

– Vi får ofta sittplats, men för de som kommer på senare är det mycket trängsel.

Trots tunnelbanan till Nacka kommer Värmdöbussarna även i fortsättningen att åka hela vägen in till Slussen.

Nacka kommun planerar också utbyggnad av fyra bostadsområden som ska ge totalt 6.900 nya bostäder och 14.000 nya arbetsplatser. Dessutom utreds en helt ny stadsdel i Bergs oljehamn.

Tvärbanan som i dag servar Hammarby sjöstad får också fler stationer enligt förslaget, vid Henriksdal, Danvikstull, Ersta, Katarinavägen, Slussen och Kungsträdgården. Det innebär en sträckning som längs delar av Folkungagatan och över Skeppsbron.

Saltsjöbanan från Slussen till Saltsjöbaden får inga nya stationer, men ska enligt förslaget rustas upp.



0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

 UD: Svenskar bland passagerarna. Minst 15 personer har skadats.

ebola500
Foto:AP

 Epidemin i en ny fas. Hoppfull tweet av professor Hans Rosling. 43  15 tweets  28 rekommendationer  0 rekommendationer

carmen144
Foto:AP

 Vräkt efter 50 år. Den spanska änkans fall väcker vrede. Nu får hon hjälp av sitt lokala ligalag. 27  4 tweets  23 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 På Mallorca. Föll från en åtta meter hög mur i närheten av katedralen i Palma de Mallorca.

elseu244
Foto:Alamy
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: