Trafiken i Stockholm

Här är framtidens tunnelbana

Grafik: Anna-Lena Lindqvist

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Framtidens tunnelbana får stationer bland annat vid Nytorget, i Hammarby sjöstad och vid Nacka Forum. Samtidigt ska Tvärbanan förlängas över nordöstra Södermalm och längs Skeppsbron och Saltsjöbanan rustas upp.

Framtidens tunnelbana får stationer bland annat vid Nytorget, i Hammarby sjöstad och vid Nacka Forum. Samtidigt ska Tvärbanan förlängas över nordöstra Södermalm och längs Skeppsbron och Saltsjöbanan rustas upp.

I det förslag till utbyggnad av kollektivtrafiken som Stockholm och Nacka kommun presenterade på DN Stockholmsdebatt på torsdagen, ingår inte bara utbyggnad av tunnelbanan. Även tvärbanan blir längre, och den ålderstigna Saltsjöbanan rustas upp.

På kartan ovan finns alla framtidens stationer utmärkta. Till de största förändringarna i innerstaden hör en ny tunnelbanestation på östra Södermalm, i Sofia nära Nytorget och Vitabergsparken. En station som delar de boende i området.

Annons:

– Jag tycker absolut inte om att det byggs en ny linje här. Stockholm behöver lugna platser utan kommunikationsmedel. Vi behöver gå mer och det är tråkigt med mer tunnelbanelinjer inne i stan, säger Patrik Johansson, 27 år och studerande, i en enkät som DN STHLM gjort.

Rebecka Latos, 26, från Halmstad gör just nu praktik i området, hon tycker att kommunikationerna runt Nytorget redan är bra, medan Stalle Ahrreman, 55, tycker det är självklart med en ny tunnelbanestation.

– Bygg fler bostäder och skyskrapor också. Jag tycker att kollektivtrafiken ska byggas ut, det förbättrar Stockholm, säger han.

Amanda Rathje, 26, är både för och emot tunnelbanan.

– Det kan vara bra att det blir lätt att ta sig till Nytorget. Det som är trist är att det antagligen förvandlas till en byggarbetsplats i flera år, säger hon till DN STHLM.

Vid slutstationen på den nya förlängningen av tunnelbanelinjen, Nacka Forum, är enigheten större.

– Det bästa de kan hitta på, tycker Gulli Forsman, 86.

– Suveränt, säger Arif Dodkanlou, 24.

– Det är nödvändigt med tanke på situationen, det är kaos på vägarna och behovet av tunnelbana är stort, säger Sofia Andersson, 34.

Hon bor i Gustavsberg på Värmdö, som även fortsättningsvis kommer att vara hänvisade till bussar för att ta sig till Nacka och Stockholm. Men hon tror att tunnelbanan kan avlasta bussarna.

– Vi får ofta sittplats, men för de som kommer på senare är det mycket trängsel.

Trots tunnelbanan till Nacka kommer Värmdöbussarna även i fortsättningen att åka hela vägen in till Slussen.

Nacka kommun planerar också utbyggnad av fyra bostadsområden som ska ge totalt 6.900 nya bostäder och 14.000 nya arbetsplatser. Dessutom utreds en helt ny stadsdel i Bergs oljehamn.

Tvärbanan som i dag servar Hammarby sjöstad får också fler stationer enligt förslaget, vid Henriksdal, Danvikstull, Ersta, Katarinavägen, Slussen och Kungsträdgården. Det innebär en sträckning som längs delar av Folkungagatan och över Skeppsbron.

Saltsjöbanan från Slussen till Saltsjöbaden får inga nya stationer, men ska enligt förslaget rustas upp.



0 . Per sida:

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

kombo
Foto:TT Peter Englund och Sara Danius.

 Peter Englund avgår. Överraskande besked i Svenska Akademien. 487  41 tweets  446 rekommendationer  0 rekommendationer

 Ukrainas premiärminister: För att upprätthålla populariteten måste Putin begå ytterligare brott. 4  1 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

Yatsenyuk
Foto:AP

 Skriver Financial Times. Utländska jihadister ska ha försökt fly. 98  19 tweets  78 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
BrandUpplandsBrony.500
Foto: Läsarbild

 Explosion i verkstad i Stockholmsförort. En person förd till sjukhus. 11  7 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

kalander
Foto:Skärmdump Facebook
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: