Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Här är gatorna som kan bli ”cykelgator”

"Jag tror att det skulle passa Stockholm som handen i handsken", säger Per Ankersjö (C).
"Jag tror att det skulle passa Stockholm som handen i handsken", säger Per Ankersjö (C). Foto: Jessica Bentsen
Stockholms trafik kan bli mer cykelvänlig. Till hösten kommer Per Ankersjö (C) att driva förslaget om cykelfartsgator, där cyklister har företräde framför bilar.

En pågående statlig cykelutredning diskuterar hur cykeltrafiken i Sverige kan förbättras. Ett av förslagen de har på sitt bord är så kallade cykelfartsgator. Gator som tillåter trafik precis som vanligt, men som ger cyklister företräde och tvingar bilar att sänka hastigheten. Till hösten presenterar de hur högt cykelfartsgatorna kommer att prioriteras. Mycket högt, hoppas Per Ankersjö, stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad.

– Jag tror att det skulle passa Stockholm som handen i handsken. Cyklarna är viktiga både av framkomlighets- och miljöskäl, säger han.

Transportstyrelsen har tidigare genomfört flera test av cykelfartsgator i ett antal svenska städer. Bland annat i Linköping, som efter att försökstiden var avslutad valde att behålla cykelgatan, eftersom den, enligt Per Ankersjö, var en sådan succé.

I Ankersjös vision av ett cykelvänligare Stockholm skulle gator som ligger längs med tungt trafikerade stråk passa som cykelfartsgator. Exempel på sådana är Kocksgatan, Tjärhovsgatan, Luntmakargatan, Kungsbrostrand och mindre gator i anslutning till Ringvägen. En cykelvänligare utveckling av city skulle på sikt även minska biltrafiken, tror Per Ankersjö.

– Kocksgatan, till exempel, används ofta som en smitgata bland bilister som inte orkar stå stilla vid rödljusen på Folkungagatan. Jag menar, när jag själv åker bil undviker jag vägar som det går långsamt att ta sig fram på, säger han.

Per Ankersjö tror att de särskilda cykelgatorna kan skicka tydliga signaler om prioritering av trafiken och utgör en smidig väg att vandra för en stad som inte kan bygga om hej vilt. Gamla hus är fina, men komplicerar och då får man göra vad man kan, tycker han.

– Att cykla på tungt trafikerade gator är inte helt trevligt. Jag själv är en bekväm cyklist, en sådan utan spandexbyxor. Korgcyklist kallas det, visste du det? Jag åker gärna på ställen som är trygga och vill ha fler av dem, säger Per Ankersjö.

Gatorna

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.