Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Här är innerstans nya busslinjer

Foto: Jonas Lindkvist

Innerstadens busskarta ritas om rejält i sommar. Stombusslinjerna blir kvar som de är, men nästan alla andra linjer får nya nummer eller nya färdvägar. Skälen till nyordningen är att linjekartan egentligen inte ändrats sedan 1986 och att SL vill använda numren mellan 40 och 49 för framtida pendeltåg.

Det råder egentligen ingen brist på busstrafik i Stockholms innerstad. Men linjenätet har i stort sett varit oförändrat i 29 år trots att det byggts och byggs flera nya stadsdelar sedan dess. För att klara de nya stadsdelarna har det tillkommit några nya busslinjer, senast linje 73 mellan Norra Djurgårdsstaden och Karolinska via Odenplan som invigdes i höstas. Men i sommar stundar stora förändringar. Keolis som kör innerstadens bussar har länge arbetat med en helt ny linjekarta i samarbete med landstingets trafikförvaltning (läs SL) och Stockholm stad.

Keolis nya avtal med SL är i likhet med andra avtal uppbyggt så att SL betalar hälften i fast ersättning och resten baserat på antalet betalande resenärer. Tanken bakom de nya avtalen är att bussföretagen ska vara mer angelägna att locka fler resenärer till kollektivtrafiken än om de – som i de gamla avtalen – får betalt per busstur.

– Grunden för busstrafiken är att det ska vara lätt att ta sig till knutpunkter. Stombusslinjerna ska vara basen i busstrafiken och dem behåller vi som de är, förklarar Mats Westerberg, projektledare på Keolis.

 

Grunden för busstrafiken är att det ska vara lätt att ta sig till knutpunkter. Stombusslinjerna ska vara basen i busstrafiken och dem behåller vi som de är. Mats Westerberg, projektledare på Keolis

 

 

Statistik över varenda hållplats och intervjuer med resenärer och personal ligger bakom den busskarta som i sommar ska ersätta den gamla. Det kommer att bli en hel att göra för alla som målar om skyltar på busshållplatser och producerar nya tidtabeller, men också för SL som ska informera om alla förändringar. Den karta DN i dag presenterar är ännu inte slutgiltigt godkänd av alla inblandade – men om det blir förändringar blir de bara marginella. Den som vill vara väl förberedd inför förändringen och på sin busshållplats inte likna en turist från exempelvis Göteborg eller en vanebilist som blivit av med körkortet gör klokt i att titta på kartan i förväg.

Den som kan sin innerstadskarta ser att väldigt många invanda linjer förändras, rejält, att andra försvinner och att några nya linjer dyker upp. Inga bussar kommer i framtiden att bära nummer mellan 40 och 49 eftersom SL vill reservera de numren för tåglinjer. Den viktigaste nya linjen är linje 50 som ska gå från det nya bostadsområdet på nordvästra Kungsholmen till Lappkärrsberget och passera bland annat Fridhemsplan, Centralstationen och Odenplan. Det har varit diskussioner om att kalla linjen för 5 och låta den bli stombusslinje, men så ser det inte ut att bli.

Här är innerstadens nya busskarta. På DN.se kan du ladda ner en större version.

– Vi kommer att köra den med ledbussar och hög turtäthet så det blir i praktiken som en stombusslinje, säger Mats Westerberg.

Totalt sett betyder förändringarna av innerstadens busstrafik att det blir ungefär lika många bussturer per dag. Förhoppningen från SL och Keolis är att det nya nätet ska bli mer attraktivt än dagens och därmed locka fler resenärer. Några nya hållplatser tillkommer och ett antal hållplatser flyttas lite. Närmare 20 hållplatser försvinner. De flesta av dessa ligger på gator som inte är byggda för busstrafik och hållplatserna har inte tillhört de livligaste.

– Det finns en grund som säger att ingen ska ha längre än 400 meter till en busshållplats. De flesta av hållplatserna som vi drar in ligger så till att det är högst 300 meter till en annan busshållplats eller tunnelbanan, säger Mats Westerberg.

Innerstadsnätets ”pulsådrar” stom- busslinjerna lider av att bussarna egentligen aldrig kommit fram på egna busskörfält så enkelt som det var tänkt. Förra årets försök på linje 4 visar att indragna busshållplatser, fler sträckor med busskörfält, parkeringsförbud på trånga platser och biljettkontroller även i bussens bakdörrar förkortade restiden med ett antal minuter. Keolis, SL och Stockholms stad planerar nya försök för att snabba upp stombusslinjerna.

Anders Sundström
anders.sundstrom@dn.se 


Senaste nytt. SL kan stänga hela tunnelbanestationer

Nu varnar SL för att hela tunnelbanestationer, bland annat Östermalmstorg, kan stängas av säkerhetsskäl.

– Vi måste överväga om hela stationer kan behöva stängas, säger Jesper Pettersson, pressansvarig SL.

Just nu står 39 rulltrappor vid elva stationer i tunnelbanesystemet helt still. De kommer att öppnas tidigast nästa vecka enligt SL. Innan utredningen som visar varför den allvarliga olyckan när en kvinna klämde underbenet svårt när ett trappsteg gav vika är klar ska rulltrapporna av ASEA-typ vara stängda.

SL har också diskuterat att vid behov stänga hela stationer, bland annat Östermalmstorg, eftersom de avstängda trapporna i sig utgör en säkerhetsrisk. Läs hela artikeln här  Foto: Magnus Hallgren

Mer om kollektivtrafik

Nyhetsartikel. SL:s trafikledare: Hur kunde det gå så fel?
Nya tvärbanans signalsystem fungerar inte. Nu vill trafikledarna på tvärbanan att landstingets revisorer utreder hur det kunde gå så fel. I sommar stängs tvärbanan båda grenar av för olika arbeten. Men den långa avstängningen för att införa det nya signalsystemet på tvärbanans äldre gren skjuts upp. Klicka här och läs hela artikeln 

Nyhetsartikel. Priset på SL-kortet höjs
Efter sommaren kommer det att bli dyrare att resa med kollektivtrafiken i Stockholm. ”Det finns ingen annan utväg”, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) till SvD. Ökade kostnader gör att landstinget kommer att besluta om flera förändringar i kollektivtrafiken. Det kommer att bli fråga om glesare trafik, frysta satsningar – och höjt pris på biljetter. Exakt hur stor höjningen kommer att bli är i dagsläget oklart, men alla typer av biljetter kommer att påverkas. Läs hela artikeln här

Fakta. Vad händer sedan?

I takt med att Stockholm växer - särskilt i en ring runt innerstaden – kommer bussarnas linjenät att justeras. Det är troligt att den nya linje 50 ganska snart graderas upp till stombusslinje 5. Linje 77 mellan Liljeholmen och Karolinska planeras bli stombusslinje 7. Om några år när Norra Djurgårdsstaden växt och det börjar flytta in familjer i Hagastaden kan stombusslinje 6 knyta samman de nya stadsdelarna.

När tunnelbanan byggs ut enligt den överenskommelse som träffats kommer linjekartan att redigeras eftersom det kommer nya stationer på västra Södermalm, i Hagastaden och Hammarby sjöstad. När Slussen byggs om kommer flera linjer att få ändrad sträckning under flera år och Medborgarplatsen kommer att ersätta Slussen som omstigningspunkt mellan innerstadsbussar och tunnelbana på flera linjer.

Fakta. Hållplatserna som försvinner

Här är de hållplatser som försvinner på innerstadens nya busskarta. (Utöver dessa flyttas ett antal hållplatser i exempelvis gatukorsningar)

  • Blekholmsterrassen
  • David Bagares gata
  • Döbelnsgatan
  • Engelbrektskyrkan
  • Ekhagstorget
  • Grevgatan
  • Grev Turegatan
  • Historiska museet (på Linnégatan)
  • John Ericssongatan
  • Oxtorgsgatan
  • Pilgatan
  • Roslagstull (på Roslagsvägen)
  • Sibyllegatan
  • Snickarbacken
  • Stora skuggan
  • Tegnérgatan (på Döbelnsgatan)
  • Wennergren Center
  • Verkstadsgatan
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.