STHLM

Här görs plats för Stockholms cyklar

Foto: DN

Gatumark med parkeringsförbud ska användas till cykelparkeringar. Den nykonstruerade ”Stockholmshagen” ska sättas upp vid gatukorsningar för att använda mark som är förbjuden för bilar till att ge cyklister en chans att slippa ställa sin cykel i vägen för handikappade.

Cyklisterna blir fler och fler i Stockholm och i den cykelplan som staden arbetar med är det minst lika viktigt att se till att det fungerar att cykla i dag som att bygga nya cykelstråk. Dåligt underhållna cykelbanor, brist på cykelparkeringar och frånvaron av vägvisningsskyltar är tre bekymmer för den som tar sig fram på två hjul.

I budgeten för 2014 har den borgerliga alliansen öronmärkt 24 miljoner till cykelparkeringar och 13 miljoner till vägvisningsskyltar. På nästa möte i trafiknämnden beslutas om en plan som ger totalt 2 244 nya cykelparkeringar i år.

Omkring en fjärdedel av parkeringarna ska anläggas i så kallade Stockholmshagar – en ny uppfinning där cykelparkeringar med bågar anläggs i en liten hage som ställs upp på platser där det råder parkeringsförbud. Bland annat före vägkorsningar och övergångsställen där det finns tio meter asfalt vid trottoaren som i dag inte kan användas till någonting.

– Det här är en väldig fiffig lösnig som trafikkontoret kommit på. Om vi med de här hagarna kan ordna 400 cykelparkeringar utan att ta bort några bilparkeringar så är det en bra lösning för alla, säger trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M).

Hon betonar att årets satsning inte är en engångssatsning utan att utbyggnaden kommer att fortsätta. Förra året kom en inventering fram till att det behövs drygt 14 000 nya cykelparkeringar i Stockholm för att täcka det behov som finns redan nu.

– Det handlar både om att göra det bättre för cyklisterna för vi vill ju att fler ska cykla och att göra trottoarerna säkra för till exempel synskadade. I dag är parkerade cyklar ett stort hinder för dem, säger Ulla Hamilton.

Ett alldeles särskilt problem med cykelparkeringarna är att de ofta är belamrade av cykelvrak i olika grader av förfall. Kampanjerna för att få bort cyklar genom att märka dem för att se om någon hugad ägare dyker upp ska fortsätta.

Fakta:

En inventering förra året visade att Stockholm behöver drygt 14.000 nya cykelparkeringar till de 10.600 som finns i dag – eller fanns när inventeringen gjordes. Bristen är störst i city men mycket stor även i resten av innerstaden

I dag har Stockholm omkring 1.100 cykelparkeringar per 100.000 invånare. I Köpenhamn finns det 7.000 och i Amsterdam över 30.000.