STHLM

Här ska SL masskontrollera resenärerna

SL börjar nu masskontrollera utpekade fusklinjer
SL börjar nu masskontrollera utpekade fusklinjer Foto: Roger Turesson

SL börjar nu masskontrollera utpekade fusklinjer. De skärpta kontrollerna kostar 4,4 miljoner kronor.

SL uppskattar att 25.000 personer åker utan biljett varje dag i SL-systemet. Förra året gav kontrollanterna 15.000 resenärer utan giltig biljett en tilläggsavgift. Men enligt SL smiter dubbelt så många från platsen utan att kontrollanterna hinner stoppa dem.

Därför ändrar man nu strategi och börjar med masskontroller. Insatsgrupper på åtta till tio kontrollanter bordar pendeltåg, bussar och tunnelbanor och kontrollerat samtliga passagerare. Till sin hjälp har SL ordningsvakter och ibland polis.

– Vi skärper upp och gör förstärkta kontroller enbart inriktat på besvärliga områden där vi vet att det fuskas mycket. Vi tar även med ordningsvakter för att stävja att människor smiter och springer ifrån kontrollerna, säger Thomas Silvander, ansvarig för biljettkontrollen, SL.

Kontrollerna kommer att varva mellan tunnelbana, buss och pendeltåg. I tunnelbanan är det de utpekade fusklinjerna blå linje norrut och röd linje söderut som kontrolleras extra hårt.

– Där är det så pass mycket fusk att vi får hjälp av tunnelbanepolisen. Det blir en helt annan neddämpad stämning i biljetthallarna när polisen är med.

På pendeltågen kommer linjerna mot Gnesta och Nynäshamn att masskontrolleras.

– Vi vet att det fuskas mycket på dessa sträckor. Konduktörerna som jobbar där uppger att det finns folk som struntar att köpa biljett och sedan bara sitter där med armarna i kors.

På busslinjerna gäller de förstärkta kontrollerna buss 179 i Kista och buss 172 i Huddinge. Där kommer både trafikledare och ordningsvakter delta i insatserna.

– Vi kommer att stoppa bussar och kontrollera samtliga resenärer. På buss 179 är det extra besvärligt eftersom bussförarna fått instruktioner av arbetsgivaren Arriva att inte kräva biljett om det blir ordväxling, för att inte utsätta förarna för fara.

Den extra bevakningen kommer att kosta 4,4 miljoner kronor i år i form av fler kontrollanter. SL betalar redan 39 miljoner till ISS för att utföra tre miljoner kontroller per år. Hur många fler plankare man ska fånga är oklart.

– Vårt mål är att minska fusket. Fuskarna ska känna att det inte är helt riskfritt att fuska. Vi vill också uppmärksamma betalande resenärer att vi faktiskt bryr oss om dem så de känner att de får valuta för pengarna.

Parallellt med den förstärkta bevakningen kommer SL även att ha en reklamkampanj mot fusk i tunnelbanan. Man diskuterar också att ansöka hos Transportstyrelsen att höja tilläggsavgiften som i dag ligger på 1.200 kronor.

– Fusket är alldeles för högt och ligger på 250 miljoner i förlorade intäkter per år. Det är inte okej att bjuda på dem för sådana som inte förstått att alla måste vara med och bidra, säger Thomas Silvander.

 


Nyhet. SL drar Sofia inför rätta


Sofia Koch. Foto: Lisa Mattisson

Hon drog sitt kort i spärren men biljetten registrerades aldrig. Nu stäms Sofia Koch på 3 500 kronor av SL.

– Jag har aldrig plankat i hela mitt liv och tänker inte betala för att SL:s system inte fungerar, säger hon.

Vi sitter i tingsrättssalen där Sofia Koch ska möta SL nästa vecka. Tunnelbaneresan för 36 kronor som nu är uppe i 3.500 kronor har pågått i månader och tycks inte ha något slut.

Det var i november som hon tog bilen till Liljeholmen för att ta tunnelbanan till T-centralen. Eftersom hon sällan åker kollektivt kontrollade hon noga att det fanns pengar på kortet i automaten. Sedan lade hon kortet på spärren, glasdörrarna öppnades, hon passerade och klev på tåget. På T-centralen stoppas hon av en kontrollant.

– Han påstod att jag inte har någon giltig biljett. Du kan ju tänka dig hur jag såg ut då. Jag hade ju kontrollerat kortet, läst det och spärrarna öppnades. Hur skulle jag inte kunna ha en giltig biljett, säger Sofia Koch. Läs hela artikeln


Nyhet. SL driver in allt fler böter

Foto: TT

Förra året skrev SL 15.500 böter till misstänkta plankare. Bara en av tio skrivs av - resten drivs in via inkasso och tingsrätt.

SL har de senaste åren skrivit ut omkring 15.000 böter årligen. Bara sex av tio tilläggsavgifter betalas direkt och SL blir allt hårdare med att driva in krav. Bara en av tio som överklagade förra året fick den avskriven. Resterande hamnade hos inkasso under tio års bevakning och 55 fall drevs till rätten.

Sofia Koch blippade sitt kort, ändå syns det inte på reskassan?

– Det förekommer sådana förklaringar. Då kollar vi om spärren är felrapporterad och försäkrar oss om att läsutrustningen fungerar. Vi kollar också resenärens kortnummer och transaktioner om resenären vill lämna ute det till oss. Sedan kommer vi inte längre, säger Thomas Silvander, chef för intäktssäkring på SL. Läs hela artikeln

Fakta. Så många får böter

2012

Tilläggsavgifter 15 002

Betalda 58 %

Avskrivna 29 %

Inkasso 13 %

Tvistemål 42

2013

Tilläggsavgifter 10 557

Betalda 58 %

Avskrivna 15 %

Inkasso 27 %

Tvistemål 65

2014

Tilläggsavgifter 15 557

Betalda 63 %

Avskrivna 11 %

Inkasso 26 %

Tvistemål 55