Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Här skulle tunnelbanan kunna fortsätta till Täby

Här alldeles norr om Mörby station slutar den röda linjen i dag. MTR:s vd Peter Viinapuu tror på en förlängning av tunnelbanan till Täby i framtiden.
Här alldeles norr om Mörby station slutar den röda linjen i dag. MTR:s vd Peter Viinapuu tror på en förlängning av tunnelbanan till Täby i framtiden. Foto: Erich Stering

Plötsligt vill alla bygga tunnelbana till Nacka. Peter Viinapuu, vd för MTR som kör Stockholms tunnelbana på entreprenad är säker på att även en förlängning av tunnelbanan norrut till Täby centrum vore en bra satsning.

Norr om tunnelbanans ändstation i Mörby fortsätter spåren in i berget. Här finns plats att ställa upp åtta tunnelbanetåg och här slutar den tunnelbana som för 40 år sedan planerades gå ända till Täby. Efter protester lades planerna ned 1981.

Sedan mitten av 1980-talet har den enda tunnelbana som byggts i Stockholm varit förlängningen från Bagarmossen till Skarpnäck.

De senaste åren har politikerna grälat mycket om tunnelbana kontra spårvagn.

Men utbyggnaden av tunnelbanenätet har ryckt många steg närmare det senaste halvåret sedan först landstingets borgerliga majoritet och sedan statsminister Fredrik Reinfeldt hoppat på tunnelbanetåget och beordrat full fart framåt mot Nacka.

Det återstår många utredningar och diskussioner innan den första sprängsalvan i det projektet avlossas, men inget talar i dag emot att Nacka får tunnelbana.

MTR har kört tunnelbanan på entreprenad i snart tre år och bolaget har idéer om framtida utbyggnader som senare kommer att presenteras för SL.

– Jag vill ännu inte gå in i detalj på vad vi tycker. Men det går att förlänga flera av de linjer som finns, säger Peter Viinapuu, vd för MTR i Stockholm.

Röda linjen är i dag i princip utnyttjad till 100 procent mellan Liljeholmen och Östermalmstorg. Men det betyder inte att en utbyggnad av tunnelbanan mot nordost och Täby måste göras på andra vis än att förlänga röda linjen.

– SL har köpt in ett nytt signalsystem. Det betyder att vi kan köra tågen med 90 sekunders mellanrum mot 120 i dag. Om vi på det sättet ökar kapaciteten med 33 procent kan vi säkert ge plats för alla från Täby som vill åka tunnelbana, säger Peter Viinapuu.

Han tror också att exempelvis förlängning av den blå linjen norrut kan vara en god idé, men menar att i väntan på framtida utbyggnader också gäller att försöka få det tunnelbanenät som finns att fungera ännu bättre och effektivare.

– Vi har i dag de bästa siffror på punktlighet i tunnelbanan vi haft och vi har organiserat om underhållet av tågen så att vi kunnat göra fyra hela tåg av den gamla sorten överflödiga, konstaterar Peter Viinapuu.

MTR kör i dag tunnelbanan med fyra tåg färre än för tre år sedan trots att trafiken ökat lite. För att få klarhet mer exakt hur trångt det är på tågen vägs vartenda tåg sedan ett halvår på automatiska vågar och bokförs. På det viset kan MTR reglera hur långa tåg som bedöms vid olika tider på dygnet.

– Det är SL som bestämmer men vi gör det i dialog. Vi kan ju inte proppa korta tåg hur fulla som helst i stället för att sätta in längre tåg. Men vi förlänger tågens livslängd om vi inte kör med de längsta tågen när det är få resenärer, förklarar Peter Viinapuu.

Fakta: MTR

Hongkongs tunnelbana som är MTR: s hemmaplan har en punktlighet på 99,7 procent och det betecknas som världsrekord. I Hongkong bygger MTR ut tunnelbanenätet i egen regi efter beslut av politikerna. Ekonomin för MTR ligger dels i ökat antal resenärer, dels i att företaget får köpa mark intill blivande linjer till ett lågt pris. Markens värde ökar radikalt när tunnelbanan är byggd. Då kan MTR sälja marken till ett högre pris eller exploatera den i egen regi med bostäder och arbetsplatser.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.