Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

Här tar Nordens största galleria form

I dag är det som en jättelik grotta där små, små människor iförda färgglada hjälmar ­myllrar runt. Till hösten ska grottan vara fylld med hundratals affärer, krogar och en väldig biograf. Mall of Scandinavia i Solna är ett ­projekt som kostar mer än de väldiga arenorna Friends och Tele2 – tillsammans.

Alla som passerar Solna med pendeltåg har kunnat studera hur den väldiga byggnaden mellan stationen och Friends arena växt upp. Unibail Rodamco investerar 5,8 miljarder kronor i Mall of Scandinavia – Nordens största shoppingcenter på drygt 100 000 kvadratmeter. Allt härinne bakom byggdörrarna är stort – från de till synes kilometerlånga slingor av golvvärme som monterats i betonggolvet innanför huvudentrén till den biograf med 15 salonger som växer upp som ett kubformat torn i andra änden.

– Det är inte storleken i sig som är viktig utan det innehåll vi fyller det med, säger Lars-Åke Tollemark, vd för Unibail Rodamco i Norden. Tillsammans med projektchefen Jonatan Carlring visar han runt i det väldiga huset. Det är inte alldeles enkelt att föreställa sig stora livsmedelshallar, kända klädmärkesbutiker och över 20 restauranger i det som ännu är ett väldigt skal – i flera våningar med tvärsgående gångar mellan de långa, böjda ­huvudstråken.

– Det får inte bli tråkigt. Även om det är stort får det aldrig kännas enbart stort, förklarar Jonatan Carlring.

För inte så länge sedan var ett köpcentrum ett köpcentrum och inget annat. Nästan hela ytan var butiker, butiker, butiker. Trenden de senaste decennierna har gått mot att ett köpcentrum måste locka med både mat och dryck och helst lite upplevelser för att vara framgångsrikt. I Mall of Scandinavia vigs mellan 20 och 25 procent av ytan åt mat, dryck, bio och andra upplevelser. O’Learys som satsade stort på bowling, golf, biljard och annat som komplement till sportbaren vid Tele2 Arena satsar ännu mer i Solna och bland de över 20 restaurangarena finns snabbmat på stående fot, gourmetmat på vita dukar – och allt däremellan.

Listan på välkända affärer som finns i alla centrum, mer udda märkesbutiker och internationella märken som valt Mall of Scandinavia för sin första etablering i Sverige är redan ganska lång och kommer att bli längre.

– Vi måste både ha det breda och det mer exklusiva. Det har varit lättare att få internationella aktörer än svenska att förstå att Mall of Scandinavia är något annat och större än andra köpcentrum och har ett läge som är oöverträffat, säger Lars-Åke Tollemark.

Han visar på en karta hur de tusentals bilfamiljer som ska hit kommer från olika håll in mot anläggningen för att inte mötas förrän i parkeringsdäcken med sammanlagt 4 000 platser. Den som inte åker bil leds från pendel­tåget direkt in i Mall of Scandinavia – oavsett om målet för resan är shopping eller ett evenemang på Friends arena.

– Tvärbanan går ju hit och sedan får vi tunnelbana. Den är ren bonus, vi hade inte med den i våra kalkyler, säger Lars Åke Tollemark.

I kalkylerna ingår dock att det enbart i de tre största kontoren i Arenastaden – SE-banken, Vattenfall och Telia Sonera – om några år finns över 10 000 arbetsplatser, att det bor ganska mycket folk på gång – och cykelavstånd och att det är sju kilometer till Sergels torg.

Men att investera nästan sex miljarder i en tid då många spår att e-handeln kommer att stöpa om hela handeln måste ändå vara riskfyllt.

– Det är väldigt mycket pengar. Men vi satsar mer och mer på att ha färre men större centrumanläggningar, säger Lars-Åke Tollemark. Han tänker inte heller slå ihjäl Solna Centrum som Unibail Rodamco också äger - det är en helt annan typ av anläggning med mycket samhällsservice och de flesta besökare bor eller arbetar i närheten.

Till sommaren ska den väldiga anläggningen i stort sett vara inredd och i slutet av september ger sig Mall of Scandinavia in i kampen om innehållet i våra plånböcker.

– Mall of Scandinavia är unikt på den svenska marknaden med ett enormt utbud och ett stort upptagningsområde. Det kommer att påverka många andra köpcentrum, säger Fredrik Kolterjahn, försäljningschef på HUI Research, som följt handelns utveckling länge.

Han vill inte peka ut de som förlorar på Mall of Scandinavias etablering närmare än att det handlar om köpcentrum som inte klarar av att förnya sig tillräckligt snabbt och som kan hamna i en nedåtgående spiral.

– De som lyckas förnya sig hela tiden har goda förutsättningar att klara sig bra. Stockholm växer snabbt och det finns pengar, säger Fredrik Kolterjahn.

Han tror att det kommer att ta omkring tre år innan stämpeln succé eller fiasko kan sättas på Mall of Scandinavia. Den första tiden kommer nyhetens behag att locka de flesta stockholmare till den väldiga anläggningen.

– De första åren är det också stor omsättning på butiker. De som inte passar in försvinner. Efter ungefär tre år har ett nytt centrum satt sig. Men då gäller det att inte slå sig till ro. Centrumen måste förnyas hela tiden, säger Fredrik Kolterjahn.

Fakta. Köpcentrum

Här är Stockholms tio största köpcentrum räknat på omsättning:

1) Sickla köpkvarter 2,7 milj

2) Täby centrum 2,6 milj

3) Nordiska Kompaniet 2,1 milj

4) Farsta centrum 1,9 milj

5) Kista galleria 1,9 milj

6) Gallerian Hamngatan 1,6 milj

7) SKHLM (Skärholmen) 1,5 milj

8) Åhléns city 1,5 milj

9) Liljeholmstorget 1,4 milj

10) Nacka Forum 1,4 milj

Siffrorna gäller omsättning 2013 och endast detaljhandel. Kungens kurva och Barkarby handelsplats finns inte med eftersom de klassas som handelsområden.

Källa: HUI Research, SSCD

Fakta. Mall of Scandinavia

Mall of Scandinavia öppnar i september och blir Skandinaviens största köpcentrum med omkring 250 butiker och restauranger på en yta på drygt 100 000 kvadratmeter. Under och över köpcentrumet finns plats för 4 000 bilar. På taket och längs väggarna mot Arena­stadens gator byggs Telia Soneras nya ­huvudkontor och bostäder.

Unibail-Rodamco har ännu inte offentliggjort mer än en del av de företag som tecknat hyresavtal i Mall of Scandinavia. Bland de hyresgäster som är klara märks en del internationella märken som Michael Kors, Disney, Hugo Boss och Starbucks.

Åhléns, Ica, Hemköp, O’Learys, SF Bio och Inditex – med Zara och flera andra modemärken – har alla tecknat avtal på ytor på mer än 3 000 kvadratmeter.

Unibail-Rodamco äger tre andra köpcentrum runt Stockholm, Täby, Solna och Nacka Forum. Företagets svenska rötter är Piren som köptes av nederländska Rodamco som senare blev den mindre delen av Unibail-Rodamco med säte i Paris. Företaget äger över 80 köpcentrum i Europa och många kontorsfastigheter. Företaget är världens tredje största fastighetsbolag och äger fastigheter värda omkring 300 miljarder.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.