Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Hård kritik mot krogguiden White Guide

Krögaren Tom Sjöstedt.
Krögaren Tom Sjöstedt. Foto: Fredrik Funck

White Guide har hamnat i blåsväder. Toppkrögaren Tom Sjöstedt publicerade nyligen en mejlkonversation där en säljare från restaurangguiden antyder att poäng kan bytas mot publicitet.

– Det är för jävligt med säljare som låtsas att man kan köpa mer poäng, säger Tom Sjöstedt.

Restaurangguiden White Guide, som årligen testar och presenterar Sveriges bästa restauranger, får stark kritik. I ett inlägg på Instagram av krögaren Tom Sjöstedt, som driver den hyllade stockholmsrestaurangen Lilla Ego, visas en mejlkonversation där en säljare från White Guide antyder att det går att byta publicitet för White Gudie mot poäng i guiden.

Inlägget publicerades på tisdagen, dagen efter den årliga White Guide-galan som i år hölls i Göteborg. Där skriver säljaren följande:

”All publicitet i White Guide anser jag är bra publicitet… Får jag fråga vad du skulle önska för kategori/poäng för att ta beslut om att vilja synas med våra paket?”.

– Det är för jävligt med säljare som låtsas att man kan köpa mer poäng. Att man ska kunna lova en sådan sak som säljare är helt sjuk. En annons för flera hundratusen, hur många poäng kan man få då? frågar sig Tom Sjöstedt.

Mejlet var skickat till Tom Sjöstedts kollega.

– Mejlet var inte till mig, utan jag fick det skickat till mig från en kollega och bestämde mig för att ta smällen och lägga ut det.

I kommentarsfältet hyllas nu Tom Sjöstedt för inlägget och flera personer skriver att de känner igen den här typen av mejl från White Guide.

– Jag har ringt runt och pratat med flera kollegor och det är många som känner igen det här. Det blir osmakligt och det måste White Guide komma till rätta med. Sådana här mejl borde inte få cirkulera, säger Tom Sjöstedt.

I ett pressmeddelande från White Guide skriver företaget att det är en säljare från ett externt säljbolag som har skickat mejlet.

– Det är jätteolyckligt att en säljare som är relativt ny har formulerat sig så här. Det går helt emot White Guides principer, säger Peter Hansson, VD på White Guide.

Nu är säljaren uppsagd och White Guide uppger att man ska gå till botten med problemet. Bland annat så ber man restauranger och kaféer som har liknande erfarenheter av externa säljare att höra av sig.

Har ni hört den här kritiken från flera håll?

– Vi har hört några stycken, ja. Men som sagt, det strider helt mot White Guides principer, säger Peter Hansson.

Handlar det bara om en säljare?

– Det är det vi tror. Men vi ska gå till botten med det överhuvudtaget.

Tom Sjöstedt hoppas att kritiken mot White Guide kan leda till förbättringar.

– Nu har de tagit tag i problemet och gjort något åt det. Bollen är i rullning och det kommer leda till något gott. Jag inte är bitter mot White Guide utan just det här sättet att sälja på. Det är grov säljteknik, säger Tom Sjöstedt.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.