STHLM

Hemligt båtbygge i Saltsjöbaden

Det byggs katamaran på rulle just nu – på Sune Carlssons varv i Saltsjöbaden. Men det är inte vilken segelbåt som helst.

Det är det svenska laget Artemis racings AC 50:a – en racermaskin som i bästa fall ska försvara Sveriges färger i  America’s Cupfinalen som avgörs på Bermuda i juni 2017.

Kolfiber på rulle, ”vaxkakor” av aluminium, en form och en gigantisk, elektrisk ugn.

Och så 25 båtbyggare från hela världen.

Allt det behövs för att det blågula fartmonster som siktar mot den allra högsta toppen i  seglingssportens värld – America’s Cup.

Att själva båtbygget sker just nu på Sune Carlssons varv i Neglinge, Saltsjöbaden är det få som vet. Delar av det är också hemligt så det förslår:

– Nej, nej, just det där får du inte fotografera, hojtar australiensaren Brandon Linton, båtbyggarchef när fotografen Marc lyfter kameran mot det skrov som just nu ”bakas” i  en tillfälligt uppbyggd elektrisk ugn inne på båtvarvet vid Moranviken.

Marc har råkat sikta sin lins mot ett av de få ställen på skrovet som vart och ett av sex teamen i världen själva får utforma, den plats där de speciella centerborden, ”daggerboards”, ska skjutas ner genom skroven. De fungerar som bärplan som gör att den här segelbåtsmaskinen gör sådär en 50 knop.

– Får någon av våra konkurrenter syn på det där kan de lista ut hur vi tänker när det gäller vinkeln, fortsätter Brandon Linton med glimten i ögat.

För gemene man, särskilt den som inte är intresserad av de ”flygande” America’s Cup-katamaranerna, är det kanske inte särskilt spännande att en av dem faktiskt byggs här i Stockholm just nu.

Men det är rykande hett. Det är nämligen rätt sällan, för att inte säga aldrig förr, som det byggs båtar i Sverige som ingår i projekt där det satsats runt en miljard kronor.

I det komplicerade regelverket som omgärdar tävlingen ingår visserligen att den del som utgör fören på de deltagande båtarnas pontoner måste vara gjord i det land som båten ska segla för, men i det här fallet beslutade sig Artemis racing för att även göra skroven här, på hemmaplan.

– Jag är väldigt glad för det, särskilt att de gör det här, på ostkusten, säger Leffe Carlsson som äger och driver varvet som ligger bara en vik bort från KSSS, Kungliga Svenska segelsällskapets hemmabas.

Det är också för KSSS som Artemis racing ska tävla, vilket ger ytterligare en dimension till valet av båtbyggarplats.

Seglar gör besättningen redan – i  det som är förspelet till America’s cup. Det kallas Louis Vuitton series och är en rad kappseglingar som avgörs runt om i världen, senast var det en i slutet av februari i Oman där Artemis racing vann så väl två kappseglingar och ett matchrace mot USA.

Men när det nästa år är allvar så kommer de AC 45:or som nu seglas ha bytts ut mot de AC 50:or som alltså just nu byggs.

– Det går inte komma ifrån att det är spektakulärt och väldigt delikat, säger Brandon Linton.

För en lekman är det svårt att hänga med trots att han pedagogiskt förklarar hur rullar av kolfiber och flak av aluminium som ser ut som bivaxkakor med mycket precisionsarbete långsamt bakas i 85 gradig värme och blir till pontonskrov.

Allt måste vara perfekt, inget får gå fel. Dessutom är allt material är temperaturkänsligt och fyra extrainsatta luftkonditioneringsanläggningar ser till att temperaturen är jämn och rätt. Utanför varvet står också extra generator som behövs för att driva den elektriska ugn där skroven tar form, skikt för skikt.

I mitten av april ska skroven vara färdiga och då kommer de att flygas till San Francisco där de ska sättas ihop och bli till den seglingens formel 1 båt som den är menad att bli: 15 meter lång, 8,48 meter bred och 2,4 ton tung.

– Den kommer att bli ”super strong”, tro mig, lovar Brandon Linton.

Fakta. Artemis racing

Satsningen startade 2006 av affärsmannen, oljemiljardären och seglaren Torbjörn Törnqvist. Teamet har sedan dess seglat med olika båtar i kappseglingar runt om i världen.

Nu är siktet inställt på den 35:e upplagan av America’s cup. I år går vägen dit via sex deltävlingar, där sex länder tävlar vid varje del. Nästa år avgörs sedan Louis Vuitton Cup. Den som vinner där får segla finalen, ett matchrace mot de regerande mästarna, Golden gate yacht club, USA.

I Sveriges 11-manna lag ingår tre svenskar: OS-seglaren Fredrik Lööf, OS-kanotisten Anders Gustafsson och OS-seglaren Kalle Torlén. När båten, som drivs framåt av en ”vinge” och inte ett traditionellt segel, kappseglas är det sex personer ombord.