Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Hopp om fynd i bakluckan

Anna Ridderstråle sålde saker på drive-in loppis på Täby galopp.
Anna Ridderstråle sålde saker på drive-in loppis på Täby galopp. Foto: Eivind Voger-Rödin
Ett hundratal säljare trotsade vädret på lördagen, öppnade bakluckorna och ställde ut sina grejor på Täby Galopps drive in-loppis som pågår varje helg fram till den 28 september.

- Det är klart att det säljer bättre om det är sol, tyckte Anna Ridderstråle från Hässelby.

Hon och hennes sambo Per Rudolfsson räknar med att åka hit med sina överblivna prylar kanske fem gånger till innan sommaren är slut. Första lördagen för säsongen sålde de för 2.600 kronor.

- Men då tog ju de fina sakerna slut. Nu har vi fyllt på med nya, så vi hoppas kunna sälja lika bra igen, säger hon under presenningen, som det behövdes tre personer för att hålla upp.

Köpsugna kunder hjälpte ofta till för att se om det fanns några fynd längst där inne.

- Vi säljer sånt vi inte får plats med hemma eller som vi tröttnat på. Vi får grejor från syrran som har flyttat från London eller kompisar som inte orkar sälja själva, säger Anna Ridderstråle.

Ett smycke kostar en femtilapp och husgeråd allt mellan tio kronor och en hundralapp.

Heidi Koskelin och hennes mor Marta Teräsniska kom körande från Bålsta för att "göra fynd" i Täby. Mest letade de barnkläder eller leksaker till sina vänners barn.

- Det är perfekt att köpa här. Små barn växer ju snabbt så det hinner inte bli slitet.

Vuxenkläder
är det tvärtom omöjligt att hitta, det finns aldrig i mina storlekar, säger Heidi Koskelin.

De gick runt någon halvtimme under sina paraplyer och hittade en vas från Kosta Boda för åttio kronor och två väggljusstakar för tjugo.

- Jag tyckte vasen var fin, men fråga inte vad den kostar i affär, säger Heidi Koskelin.

Några "fynd" rör det sig inte om.

- Har man en glasservis där det fattas ett glas och man hittar det här - då har man gjort ett fynd, säger Heidi Koskelin.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.