Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Hundratals har överklagat Nya Slussen

En modell av Nya Slussen. Frågan är om den blir verklighet.
En modell av Nya Slussen. Frågan är om den blir verklighet. Illustration: Foster + Partners och Berg Arkitektkontor
Flera hundra stockholmare har överklagat detaljplanen för nya Slussen. ”Min bedömning är att förslaget inte kommer att överleva”, säger oppositionsborgarrådet Tomas Rudin (S).

I går var det sista chansen att överklaga. Stadsbyggnadskontorets Slussenansvarige, planarkitekt Martin Schröder, räknade in cirka 250 överklaganden som ska vidare till länsstyrelsen.

– En hel del liknar varandra, det är en förlaga där de som överklagat skrivit sitt namn, säger Martin Schröder.

Förvaltningsdomstolens registrator hade på tisdagseftermiddagen fått in 353 överklaganden.

Invändningarna mot förslaget är i stort desamma som tidigare: den åttafiliga bron, de höga trapporna, glashusen på Södermalmstorg och kontorsbyggnaderna öster om Katarinahissen får kritik.

”Dagens Slussen är helt enkelt den bästa lösningen och den ska därför bestå”, skriver Lennart Ehrgård i Nacka. ”Slussen är människornas ej bilarnas. Gör inte om samma dumhet som Klarakvarteren”, anser Eva Ursing på Gärdet.

Socialdemokraterna i Stadshuset har gått igenom de överklaganden som har kommit från sakägare, det vill säga grannar och andra som är direkt berörda av ombyggnaden.

– Deras synpunkter handlar framför allt om fem saker. Dåligt planarbete, säkerhet och hållbarhet har inte utretts tillräckligt, trafiklösningen är bristfällig, tillgängligheten otillräcklig och stadsbilden påverkas negativt, säger Tomas Rudin.

– Det är slarvigt och onödigt, tycker jag, att riskera att vi får tillbaka 1930-talets Slussenelände med köer och trafikstockningar.

Enligt Rudin har stadens ledning begått tre stora misstag i hanteringen av Slussen.

– De sålde marken till gallerian redan 2008, den lösningen styr hela processen. De låste trafiklösningen redan 2010, den borde också ha gått ut på samråd och diskuterats med medborgarna. De bröt ut bussterminalen, den får en egen detaljplan som presenteras först på fredag.

Men det han tror kan fälla förslaget är den bristande tillgängligheten. Lennart Klaesson, arkitekt och tillgänglighetsexpert som själv har överklagat nya Slussen, håller med:

– Jag ifrågasätter starkt om detaljplanen uppfyller tillgänglighetskraven i plan- och bygglagen. Om de hissar som är inritade uppfyller de krav samhället har på tillgänglighet, säger Lennart Klaesson.

Han har räknat till nio terrängtrappor och noterat att broarna över Söderström får en ganska stark lutning. Sammantaget en försämrad standard för det viktiga gångstråket Götgatan–Västerlånggatan–Drottningatan, menar Lennart Klaesson.

Tomas Rudin anser att problemen med tillgängligheten hade kunnat klarats ut tidigare om stadens ledning hade tagit varningssignalerna på allvar.

– Nu kommer detaljplanen, enligt min bedömning, inte att gå igenom. Slussen kommer att försenas, fördröjas och fördyras alldeles i onödan. Och vi vet inte vad bussterminalen kostar, vi har inte sett slutnotan för nya Slussen, säger han.

"En motorvägsbro" Den breda bron

"En motorvägsbro"

Den breda bron som ersätter dagens sammanlagt ännu bredare får åtta filer där bilar, bussar och framtida spårvagnar ska gå och trottoarer och cykelbanor på båda sidorna. En smalare variant har utretts men förkastats av kapacitetsskäl. Stadens slussarsvariga betonar ofta att det är fler bilfiler i dag.

"För många trappsteg"

Det är – som mest – 77 trappsteg från strandlinjen upp till Södermalmstorg. Men trappan är inte tänkt att vara gångstråk och klättringsstråk för rullatorer. Hissar i innanmätet under torget är lättare för den som inte vill klättra.

"En kontorsmur"

Framför kontorshusen vid Stadsgården byggs nya kontorshus. De kommer att bli lägre än exempelvis KF-huset, men ändå ganska höga. De kommer att försämra utsikten för många kontorsanställda och förändra vyn från andra delar av staden.

"Utsikten förstörs"

Ovanpå Slussen blir det inte lika mycket öppna betongstråk i framtiden Där byggs två hus med glasfasader. Det finns tankar om att de ska innehålla kulturaktiviteter av olika slag och kanske serveringar, men inget är spikat. I det första förslaget fanns det ett mycket stort hus som skulle ta bort nästan all utsikt, men det har tagits bort.

"En shoppingkoloss"

Destination Slussen är ett bolag som i egenskap av fastighetsägare i området fått i uppdrag att utveckla de kommersiella delarna av Nya Slussen. Det ska byggas en galleria i underjorden – till stora delar där dagens bussterminal ligger. Storleken blir inte som Skärholmen eller Kista, mer som Ringen.

Ingen ansvarig för Slussenprojektet

Ingen ansvarig för Slussenprojektet räknar med annat än att detaljplanen för Nya Slussen överklagas till högsta instans. Detsamma gäller den kommande planen för bussterminalen. Så här ser tidsplanen för Slussenbygget ut:

2013 Kommunfullmäktige beslutar om detaljplanen för bussterminalen inne i Katarinaberget.

2014 Rivningen av östra Slussen inleds. Före det har ledningsarbeten gjorts.

2017 Den östra delen av Slussen med den breda bron är klar. Då rivs den västra delen.

2020 Hela trafikapparaten är klar för invigning. Flera år därefter kommer det att byggas hus vid Slussen.

2100 Det börjar bli hög tid att besluta om nästa ”Nya Slussen”. Den skapelse som staden tänker bygga har en livslängd på 80–100 år.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.