Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

”Ingen taxichaufför ska behöva bli förnedrad”

Allonias Sebhat kämpar för att taxichaufförer ska få kollektivavtal och rimliga arbetsvillkor. I dag kör han färdtjänst för Sirius, ett av få transportbolag som betalar månadslön.
Allonias Sebhat kämpar för att taxichaufförer ska få kollektivavtal och rimliga arbetsvillkor. I dag kör han färdtjänst för Sirius, ett av få transportbolag som betalar månadslön. Foto: Lotta Härdelin

Allonias Sebhatu fick hundratals taxichaufförer att omringa landstingshus och taxikontor i protest mot usla avtal. Nu fortsätter han striden.

– Jag ger mig inte förrän jag är klar, säger han.

Det har gått en vecka sedan aktionen då hundratals taxichaufförer krävde kollektivavtal och schysta färdtjänstupphandlingar.

– Vi var ett 70-tal bilar som körde från Sundbyberg med tutor, vi omringade hela landstingshuset, utan att störa trafiken, säger Allonias Sebhatu.

Det är inte första gången han arrangerar protestkorteger. För ett år sedan ställdes en liknande aktion in på grund av manfall. Men i februari sänktes förarnas ersättning igen och fler kände sig manade.

– Många deltog i en tyst protest genom att inte logga in i datasystemet. Flera vill inte vara kvar i yrket när lönen dumpats. De är hellre arbetslösa än kör taxi.

Hans kamp började år 2013. Då gick han ut offentligt efter att ha mist förarlegitimationen hos Taxi Kurir. Enligt Allonias Sebhatu skedde det för att han startade fackklubb. Enligt Taxi Kurir för att han hade bommat körningar. I dag kör han färdtjänst för Sirius, ett av få bolag med månadslön, och tjänar 22.000 kronor före skatt.

– De har schyssta villkor och fast anställning. För samma lön på andra bolag får jag jobba 300 timmar  i månaden i stället för 173.

Protesterna har även blivit dokumentärfilm. Filmen ”Taxiklubben” av Johan Palmgren med Allonias Sebhatu i huvudrollen har just haft premiär. I den ställde han dåvarande vd för Fågelviksgruppen Rolf Karlsson till svars på Mallorca.

I dag har koncernen, som är Sveriges största taxiorganisation, bytt både namn (Cabonline) och vd.

Många deltog i en tyst protest genom att inte logga in i datasystemet. Flera vill inte vara kvar i yrket när lönen dumpats. De är hellre arbetslösa än kör taxi.

Men striden för fackliga rättigheter, som länge var en enmansshow, fortsätter. Nu hjälps fler åt att dela ut flygblad och möta makthavare. Bara cirka tio procent av förarna är med i facket.

– Många har invandrarbakgrund och ingen positiv bild av facket. Man kan kanske inte språket, det är det enda jobb du kan få och du vill behålla det till varje pris.

Kampen har även kostat honom personligen.

– Jag har fått mycket respekt av chaufförer, men jag har gjort barnen besvikna. Barnens mamma tycker inte om att jag lägger ned så mycket familjetid även om hon tycker att vi har rätt i sak.

Han ser sin invandrarbakgrund och diskrimineringen han har upplevt som största drivkraften.

– Jag fick nog av att bli bortjagad. Restaurangen ville inte ha mig kvar. På hotellet skulle jag städa tolv rum i stället för åtta på samma tid. Jag fick sluta gång på gång. Jag vill inte gå med svansen mellan benen mer.

Den 31 mars hålls nästa taxiprotest. Han hoppas att den blir städad och lugn, frustrationen är stor bland många av förarna.

– Vi jobbar och betalar skatt och får det ändå inte att gå runt. Jag gillar inte att avbryta saker jag påbörjat. Jag fortsätter tills jag är klar. När vi har fått kollektivavtal och chaufförerna anslutit sig. Ingen förare ska behöva bli förnedrad, säger han.

Fakta. Allonias Sebhatu
  • Ålder: 45 år.
  • Bor: Lägenhet i Jordbro.
  • Familj: Fru och tre döttrar.
  • Aktuell: Driver Taxiklubben och är huvudperson i dokumentärfilmen ”Taxiklubben” av Johan Palmgren.

 

 

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.